- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

درآمد ۹۰۰ میلیارد تومانی فاز ۱پتروشیمی جم

به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه، حسن بیگی بعد از ظهر امروز در بازدید از واحد بوتن -۱ پتروشیمی جم اظهار داشت: سال گذشته در واقع نخستین سال بهره‌برداری تجاری از واحدهای فاز یک این مجتمع بوده که بر اساس آمار موجود در سال گذشته، این واحدها درآمد ناخالصی بالغ ‌بر ۹۰۰ میلیارد تومان داشته‌اند که نزدیک به ۴۰ درصد آن مربوط به صادرات بوده است.
وی افزود: محصولات صادراتی این مجتمع شامل پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌پروپیلن، انواع گلایکول‌ها، بوتادین و اتیلن بوده که عمدتا به بازارهای اروپای شرقی و غربی و آسیا صادر شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: از ابتدای راه‌‌اندازی پتروشیمی جم، هدف اصلی تکمیل کردن زنجیره تولید محصولات بود ولی به دلیل تقدم و تاخر در بهره‌برداری از واحدها بخشی از محصولات تولیدی این مجتمع به خارج از کشور صادر شده است که پیش‌بینی شده با تکمیل واحدهای فاز ۲ عمده اتیلن تولیدی مجتمع نیز در این واحدها مصرف می‌شود.
بیگی در ادامه در ارتباط با وضعیت واحد بوتن – ۱ این مجتمع گفت: واحد بوتن -۱ مجتمع پتروشیمی جم دارای ظرفیت اسمی ۱۰۰ هزار تن در سال است که هم‌اکنون با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل نهایی ساختمان و نصب قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که این واحد در سال آینده به تولید آزمایشی برسد.
وی در ادامه در ارتباط با سایر واحدهای فاز ۲ پتروشیمی جم عنوان داشت: واحدهای اکریل و نیتریل بوتادین استایرن (ABS) و استایرن بوتادین استایرن (SBS) به ترتیب با ظرفیت‌های ۲۰۰ و ۶۰ هزار تن در حال طراحی هستند و برنامه‌ریزی شده تا ۳۶ ماه آینده به مرحله راه‌اندازی برسند.
مدیرعامل پتروشیمی جم اضافه کرد: واحد بوتادین این مجتمع نیز که به عنوان نخستین واحد فاز ۲ در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده با ظرفیت سالانه ۱۱۵ هزار تن بوتادین در حال تولید مستمر است.
بیگی افزود: واحدهای آلفا الفین و بوتن -۱ تکمیل‌کننده زنجیره تولید اتیلن و واحدهای ABS و SBS کامل‌کننده زنجیره تولید استایرن منومر و بوتادین در این مجتمع هستند، به این ترتیب با بهره‌برداری از آن‌ها زنجیره تولید در پتروشیمی جم کامل می‌شود.
وی در ادامه به ظرفیت تولیدی واحدهای فاز یک پتروشیمی جم اشاره کرد و گفت: یک میلیون و ۳۲۰ هزار تن اتیلن، ۳۰۶ هزار تن پروپیلن،‌ ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین، ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سبک خطی، ۳۰۰ هزار تن پلی‌پروپیلن و ۴۵۳ هزار تن انواع گلایکول‌‌ها در سال از مهم‌ترین تولیدات این واحد هستند.
بیگی خاطرنشان کرد: در سال همت و کار مضاعف باید بیش از گذشته فعالیت کنیم و باید در همه زمینه‌ها از نظر کمی و کیفی در تولید محصول تلاش کنیم تا به سمت موفقیت و سربلندی حرکت کنیم.