- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

پیش راه اندازی پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در نیمه دوم سال جاری

عسلویه نیوز“طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان مشترک پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده که توسط شرکتهای داخلی در حال اجراست، به بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی واقعی دست یافت .

به گزارش “عسلویه نیوز” به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، برنامه توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در۳ بخش سکو های دریایی، خطوط لوله دریایی وپالایشگاه خشکی به ترتیب با ۶۱ ، ۸۶ و ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است و مطابق برنامه ریزی، پالایشگاه بخش خشکی این پروژه تا اواسط نیمه دوم سال جاری به بهره برداری می رسد .

مراحل مهندسی، تدارکات کالا و ساخت در بخش های سکو ها ، خطوط لوله دریایی و نیز پالایشگاه خشکی نسبت به سایر اجزای طرح از بالاترین میزان پیشرفت برخوردار است به گونه ای که متوسط پیشرفت این مراحل از مرز ۸۰ درصد نیز گذشته است.

تغییر در محل بلوک های دریایی با هدف بهبود روند تولید در زمان بهره برداری و نیز تغییر در میزان ظرفیت پروژه آبگیری از دریا به عنوان دو فاکتور تاثیر گذار بر ایجاد تاخیر نسبی دربرخی از اجزای بخش دریا این پروژه موثر بوده است .

ادامه مهندسی در پالایشگاه و بخش دریا، تکمیل ساخت و نصب سازه های فلزی پالایشگاه ، ادامه ساخت مخازن ال پی جی و میعانات،اجرای مخازن در پروژه سرویس های جانبی( آب ، برق و بخار مورد نیاز واحدها )، جوشکاری و نصب لوله های لخته گیر و ادامه اجرای ساختمانهای صنعتی و غیر صنعتی ،بخش های دیگری از برنامه اجرایی تدوین شده این پروژه گازی در ۳ ماه آینده است.

ادامه عملیات پروژه آبگیر و شروع عملیات لوله گذاری دریا فاز ۱۶ و نیز تمرکز گسترده تر بر ادامه عملیات حفاری نیز طی سه ماه آینده ، برنامه ریزی شده است.

طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی توسط کنسرسیومی ایرانی متشکل از شرکتهای ایزوایکو، صنایع فراساحل،مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و حفاری دانا کیش در حال اجراست؛ این طرح دومین پروژه پارس جنوبی است که با حذف گونه قراردادی بیع متقابل، روش تامین مالی از منابع داخلی را با همکاری شرکتهای داخلی برگزیده است.