- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

رئیس اتحادیه صیادان استان بوشهر:‌قادر به حل مشکلات صیادان نیستیم

محمد کارگر در نشست کارگروه امور اقتصادی و تولیدی استان بوشهر افزود: جامعه صیادی استان بوشهر همگام با دولت از قانون هدفمندی یارانه‌ها استقبال کرده است ولی انتظار داریم که مسئولان برای ادامه کار و رونق این حرفه در استان بوشهر مشکل تامین سوخت شناورهای صیادی را رفع کنند.
وی یادآور شد: کمبود سوخت قدرت ریسک دریا روی صیادان را کاهش می‌دهد و با توجه به سال جهاد اقتصادی این امر اقتصاد صیادان را تهدید می‌کند.
کارگر در ارتباط با برخورداری از سوخت یارانه‌ای نیز گفت: با وجود اینکه همه جامعه صیادی استان بوشهر در سامانه سوخت ثبت نام کرده‌اند ولی تنها ۲۰درصد از ثبت نام شدگان تاکنون از این بسته حمایتی استفاده کرده‌اند.
رئیس اتحادیه صیادان استان بوشهر افزود: با وجود اینکه دولت سهمیه سوخت برای صیادان در نظر گرفته است ولی برخی از متولیان ذیربط در شیوه جذب و توزیع کوتاهی می‌کنند که این امر منجر به برگشت سهمیه تعیین شده و کاهش سوخت میشود و همین امر مشکلاتی را برای صید و صیادی در استان به وجود می‌آورد.
کارگر گفت: این اتحادیه ۱۶سال پیش اقدام به اخذ ۲۵۰میلیون تومان وام کرده که به‌دلیل فقر و عدم توانایی در پرداخت اقساط خود هم اینک این بدهی ها مشکلات این اتحادیه را دوچندان کرده است.
وی با بیان اینکه تاکنون این اتحادیه چهار میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال به بانکها در ازای وامی که دریافت کرده‌اند پرداخت کرده است، اظهار داشت: هم اینک اتحادیه صیادان استان بوشهر سه میلیارد ریال به بانکها بدهکاراست که از این میزان یک میلیارد ریال به‌عنوان اصل بدهی و دو میلیارد ریال نیز به‌عنوان سود است.
کارگر از مسئولان استان بوشهر خواست با توجه به شرایط خاص جامعه صیادی استان نسبت به همیاری آنان در ارتباط با بخشودگی جرایم و تقسیط این میزان بدهی همکاری لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود سوخت شناورهای صیادی در استان بوشهر گفت: کمبود سوخت صیادی شامل بنزین و نفت و گاز (گازوییل) نقش مهمی در فعالیت صیادان دارد که باید برای این بخش از مشکلات صیادان نیز فکری اساسی کرد.

*۲۰ میلیون لیتر سوخت یارانه‌ای بوشهر جذب شده است
استاندار بوشهرگفت: با توجه به اینکه دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سوخت یارانه‌ای در نظر گرفته است دستگاه‌های مسئول در این زمینه اقدام کنند.
محمد حسین جهانبخش افزود: ازمجموع سهمیه ۳۲میلیون لیتر سوخت یارانه‌ای سه ماهه اول امسال به استان بوشهر تنها ۲۰میلیون لیتر جذب شده است.
وی یادآورشد:دولت سهمیه سوخت دستگاه‌ها را تعیین کرده است و اگر مشکلی وجود دارد مربوط به دستگاه‌های اجرایی است که باید در این زمینه به موقع اقدام کنند.
استاندار بوشهر ادامه داد: در سه ماهه اول امسال استانداری بوشهر از ۹میلیون و ۹۰۰هزار لیتر سهمیه سه میلیون و ۷۰۰هزارلیتر جذب کرده است.
وی یادآورشد: بخش کشاورزی نیز از هشت میلیون و ۴۰۰هزارلیتر پنج میلیون و ۶۰۰هزارلیتر، صیادی از ۱۲میلیون و ۴۰۰هزار لیتر ۹میلیون و ۷۰۰هزار لیتر و در بخش صنعت و معدن نیز از ۱۰میلیون و ۲۰۰هزار لیتر چهار میلیون و ۹۰۰هزار لیتر سوخت جذب شده است.
جهانبخش تاکید کرد: برای سه ماهه دوم سال این سهمیه وجود دارد و قابل انتقال نیز هست و مدیران با برنامه ریزی لازم زمینه جذب سهمیه سوخت خود را فراهم کنند.
وی در ارتباط با بدهی اتحادیه صیادان استان بوشهر نیز گفت: درصددیم که سهم آلایندگی و مسائل زیست محیطی ناشی از اکتشافات و لرزه نگاری‌های منطقه ویژه پارس جنوبی را جذب کنیم درصورتی که در این امر موفق شدیم به اتحادیه تعاونیهای صیادان استان بوشهر در ارتباط با بدهی‌ شان به بانک‌ها کمک می‌کنیم.