- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

متن کامل سخنان دکتر روحانی در دیدار صمیمانه با نمایندگان مجلس+گزارش تصویری

“عسلویه نیوز” دکتر حسن روحانی رییس جمهوری منتخب ملت ایران عصر یکشنبه و همزمان با پنجمین روز ماه مبارک رمضان، در خانه ملت با دکترعلی لاریجانی رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

دکتر لاریجانی در ابتدای این دیدار صمیمانه با خیرمقدم به رییس جمهوری منتخب، در باره مسائل کشور و همکاری مجلس و دولت یازدهم سخن گفت و سپس دکتر روحانی سخنرانی خود را آغاز کرد.

رییس جمهوری منتخب و همراهان وی به اتفاق رییس و نمایندگان مجلس بعداز اقامه نماز جماعت مغرب وعشاء، روزه خود را افطار کردند.

متن کامل سخنان رییس جمهوری منتخب به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ألحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین
با سلام بر همه شهیدان، جانبازان، آزادگان، ایثارگران و امام شهیدان که مظهر استقامت، ایستادگی، عزت و مظهر غرور و احیاء احکام اسلام بوده اند.

با سلام و تحیت بر همه نمایندگان عزیز ملت که در خدمتتان هستم، هیات رئیسه محترم، رییس محترم مجلس شورای اسلامی برادرعزیزم جناب آقای دکتر لاریجانی که این فرصت را امروز فراهم آوردند تا از یک طرف فرصت دیدار و از طرفی فرصت بازدید عده ای از نمایندگان محترم مجلس که برای بیان تبریک تشریف آورده بودند.

عده ای از نمایندگان برنامه ریزی شده بود که خدمتشان باشیم قبل از تعطیلات مجلس، اما روزی که مشخص شده بود به دلیل کسالت من امکان پذیر نشد و البته نیه المؤمن خیر من عمله.
به هر حال امروز هم بازدید هست برای همه آن ها و هم در خدمت نمایندگان بودن فرصتی است برای من و همکارانم.

حرمت و اقتدار باید به مجلس بازگردد
مجلس شورای اسلامی برآمده از اجتهاد و جهاد علما و فقهیان بزرگ صدر مشروطیت است، نماد مهم مردم سالاری است، تک تک نمایندگان به عنوان نماینده کل ملت ایران هستند و اگر در سال های اخیر گاهی نسبت به مجلس بی حرمتی شد این حرمت و اقتدار باید به مجلس بازگردد.

دولت آینده به مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد مهم، تاثیرگذار که امام(ره) فرمودند عصاره فضایل یک ملت است، می نگرد و به عنوان قانون گذارانی که محصول کار آن ها پس از تایید شورای محترم نگهبان برای همه و از جمله دولت آینده لازم الاتباع خواهد بود.

مجلس شورای اسلامی بی‌ تردید ادامه‌ دهنده راه آن سیاستمدار بزرگی است که امام عزیزما به او عشق می‌ ورزید یعنی شهید مدرس.

افتخار مجلسیان این است که ادامه ‌دهنده راه مدرس باشند که او بی ‌تردید یک الگوی بزرگ در سیاست، اخلاق، شهامت، شجاعت و در قانونگذاری بود.

هنوز هم حرف‌ های مدرس نو و تازه است و اگر یک بار دیگر نطق های مدرس، سخنان مدرس را مرور کنیم، می بینیم آنچه او بیش از یک قرن قبل سخن گفت، چه بوده است.
 
دولت قوی در کنار مجلس قوی خواهد بود
افتخار می ‌کنم بگویم عضو خانواده مجلس هستم، ۲۰ سال از عمرم از مجلس اول تا مجلس پنجم در خانه ملت سپری شد و چه درس های فراوانی از مجلس آموختم، یکی از این درس‌ ها این بود که عظمت مجلس، عظمت ملت است، دولت قوی در کنار مجلس قوی خواهد بود.

اقتدار مجلس قبل از آنکه منافع‌ اش برای مجلس باشد برای دولت خواهد بود.

قانون مجلس، نظارت مجلس، نقد مجلس، سوال مجلس و حتی اگر لازم بود استیضاح مجلس را بر دیده منت می‌ گذاریم.

مبنای همکاری ها، قانون اساسی است
مبنای همه ما برای همکاری است، من نمی ‌گویم همراهی و همدلی، می ‌گویم همکاری با یکدیگر و همراهی با یکدیگر، همراهی و همکاری دو قوه مهم تقنین و اجرا، مبنای این همکاری ها و همراهی ها قانون اساسی است، فصل ششم از آن شما، فصل نهم از آن دولت.

اصول قانون اساسی در فصل ششم از اصل ۶۲ تا اصل ۹۹ قوه مقننه که در راس آن مجلس شورای اسلامی است و در کنار مجلس، شورای محترم نگهبان است وظایف و اختیارات این قوه را تبیین کرده است.

فصل نهم قانون اساسی از اصل ۱۱۳ تا اصل ۱۴۲ وظایف قوه مجریه، رییس جمهور و وزرا و هیات وزیران را به خوبی تبیین کرده است.

نه دولت جایگزین مجلس می شود نه مجلس جایگزین دولت، این دو مکمل یکدیگر برای حل معضلات کشور خواهند بود.

طبق قانون اساسی، قانون بر عهده مجلس است، دولت نمی‌ تواند به بهانه برنامه، مصوبات، آیین ‌نامه ‌ها و بخشنامه‌ها قانونی را تدوین کند.

برنامه، خط مشی، مصوبات برعهده دستگاه اجرا است، هر چه مجلس ملی‌ تر بیاندیشد که اینچنین است و هرچه نمایندگان محترم مجلس به عنوان نمایندگان کل ملت ایران از جزئی نگری، از مسایل خرد حوزه‌ های انتخابیه فاصله بگیرند و به مسایل ملی و منافع کل کشور و ملت بیاندیشند همکاری، هماهنگی، همدلی و همراهی بین مجلس و دولت بیشتر و بهتر خواهد شد.

طبق قانون اساسی برنامه برعهده دولت است البته در بخش برنامه، در بخش بودجه آنجا که قانون نیاز است مجلس قانونگذاری می ‌کند اما برنامه و خط مشی طبق اصل۱۳۴ برعهده دولت است، مصوبات، آیین نامه ها، بخش نامه ها برعهده دولت است، اجرا بر عهده دولت است.

همه می دانیم تنها قانون برای همکاری و هماهنگی کافی نیست، علاوه بر وجود قانون، اخلاق معیار بزرگی برای همکاری خواهد بود.

 دولت یازدهم در فکر تقابل با مجلس نخواهد بود
دولت خود را مجری قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور می‌ داند و بدون قانون گرایی کشور سامان نخواهد یافت، بسیاری از معضلات و مشکلات در گذشته به خاطر فاصله گرفتن از قانون است.

دولت آینده نه در فکر تقابل با مجلس خواهد بود، نه در فکر آن خواهد بود که خدای ناکرده مجلس را با آمار غیردقیق فریب دهد و نه در فکر آن است که در اجرای قانون و برای فاصله گرفتن از اجرای قانون بهانه ‌تراشی کند.

بی تردید حل معضلات کشور بدون همکاری مجلس و قوه مجریه امکان پذیر نخواهد بود، بویژه امروز که کشور دارای شرایط سخت و پیچیده ‌ای است و این پیچیدگی برخی از عملکرد داخلی است و برخی از فشارهای ظالمانه خارجی است.

همین کافی است، نیاز به آمار و ارقام نیست آن هم در حضور نمایندگان محترمی که از آمار و ارقام واقعی باخبرند، نیازی نیست که بگوییم شرایط کشور چگونه است.

دو سال متوالی رشد اقتصادی کشور منفی بوده است
این اولین بار است که پس از دوران جنگ تحمیلی در دو سال متوالی رشد اقتصادی ما منفی است، این برای اولین بار است که در کنار رشد اقتصادی منفی، کشور دارای تورم بسیار بالایی است، بیشترین تورم در منطقه و شاید در جهان.

کشور با تورم ۴۲ درصد مواجه است، کشور با بیکاری مواجه هست و در سالهای آینده مشکل بیکاری اگر اقدام فوری نشود بیشتر و بیشتر خواهد شد.

ما با یک عمل تاخیری بعد از دوره متوسطه درهای دانشگاه ها را به روی جوان های عزیز تحصیل کرده بازکردیم، امروز بیش ازچهار میلیون دانشجو داریم و طبق محاسبات درچهار سال آینده رقمی بین چهار تا پنج میلیون جوان فارغ ‌التحصیل دانشگاهی بیکار خواهیم داشت اگر رقم این چنین باشد.

رقم آنهایی که در طول هشت سال گذشته مشغول به کار شده‌اند بسیار بسیار اندک است، شما آمار را نگاه کنید که بین سال ۸۵ تا ۹۰ رقم شاغلین چه مقدار است؟ سالی ۱۴ هزار نفر؟ این اشتغال سالهای اخیر کشور ماست، همین ارقام به اختصار کافی است که شرایط کشور ما را نشان دهد.

نیاز به تحلیل واحد دولت و مجلس داریم
ما برای همکاری و همراهی نیاز داریم که دولت و مجلس از اوضاع داخلی، منطقه‌ای و جهان تحلیل واحد داشته باشند، نیاز به همکاری مداوم بین دولت و مجلس است، نیاز به همکاری مداوم بین کمیسیون‌ های تخصصی و وزارتخانه‌ های مربوطه است.

من معتقد نیستیم که کارشناسی و کارشناسان فقط در بخش اجرا هستند، قوه مقننه دارای قدرت کارشناسی است، من بسیاری از نمایندگان محترم مجلس را از دیرباز می ‌شناسم، اهل مطالعه، تحقیق و با قدرت کارشناسی و تحلیل هستند.

کارشناسی دولت باید در کنار کارشناسی قوه مقننه قرار بگیرد و این دو هم کافی نیست، باید از دانشگاه‌ها، از بخش خصوصی، از حرف، از انجمن‌ های حرفه‌ای، تشکل‌ های مختلف و از کارشناسی آن ها و از تجربه آنها استفاده شود و این سه هم کافی نیست باید از تجربه جهانی بهره‌ برداری و استفاده کنیم.

خود مجلس شورای اسلامی اساسش که شور و مشورت است از اسلام است از قرآن است، اما بسیاری از شیوه هایش، شکل و روش استفاده از تجربه دیگران است، علم، هنر و تجربه مرز نمی شناسد، همو که بزرگترین سفیر الهی و رحمت برای عالمیان بود به ما گفت که به دورترین نقاط هم سفر کنید و طلب علم کنید که ولو در صین و چین باشد و او بود که به ما آموخت حکمت را بیاموزیم که حکمت گمشده مومنان است.

در برابر دشمن درشت سخن گفتن، راه حل نیست
ما باید تجربه یکدیگر را در کنار یکدیگر و از تجربه دیگران نیز بهره بگیریم و در کنار آن ما به تحلیل واحد برسیم، در برابر دشمن درشت سخن گفتن راه ‌حل نیست، باید دشمن را بشناسیم، باید نقشه‌های دشمن را بشناسیم، باید در برابر نقشه دشمن تدبیر کنیم، ما باید مدیریت کنیم، سخن گفتن، فریاد زدن گاهی ممکن است زیبا باشد اما حتما کافی نیست، اگر دولت و مجلس برای حل مشکلات داخلی، معضلات داخلی و مسایل جهانی به نظر واحد برسند، آن وقت کار بسیار ساده و آسان خواهد شد.

بعد از پایان انتخابات ریاست جمهوری که الحق مردم در این راه سنگ تمام گذاشتند، شکوهی را آفریدند و صحنه ‌ای را خلق کردند که حتی دشمنان را به حیرت وادار کرد، هیچ ‌کس نتوانست در این انتخابات پرشکوه و زیبا تردید کند.

لبخند ملت را هیچ کس نتوانست منکر شود، شادی مردم را همه جهانیان به عنوان برگ زرین تاریخ ایران شاهد و گواه بودند، همه اقوام، همه مذاهب و همه به صحنه آمدند، پیداست مردم احساس کردند نظام و کشور نیاز به پشتیبانی و حضور دارد، ملت با حضورش بزرگترین پشتیبانی را انجام داد و راه را تسهیل کرد.

دولت یازدهم سه سرمایه بزرگ کنار خود خواهد داشت
علی رغم همه مشکلات دولت آینده سه سرمایه بزرگ در کنار خود خواهد داشت، اولین سرمایه حمایت مردم، اعتماد مردم و کمک مردم است.

مردم مشکل کشور را لمس می کنند با همه وجود و اگر کسی مشکل مردم را به زبان نگوید فقط دل مردم را آزرده کرده است و مردم را عصبانی؛ یاوه ‌گویی مشکلی را حل نمی ‌کند، همصدا باشیم با دل مردم، هم صدا باشیم با زندگی مردم.

‌مردم ما در این انتخابات نشان دادند و اعلام کردند که به صحنه آمده اند، نه برای یک روز بلکه برای چهار سال در همه صحنه ها کمک و پشتبان خواهند بود، این سرمایه بزرگ نظام و از جمله دولت آینده خواهد بود.

سرمایه دوم حمایت مقام معظم رهبری است، او در ایجاد این حرکت حماسی ملی نقشی بسزا داشت، بیاناتشان، رهنمودهایشان، هدایت‌هایشان و همانطور که خود اعلام فرموده اند از دولت آینده حمایت خواهند کرد، حمایت مقام معظم رهبری سرمایه بزرگی برای دولت و برای همه ما خواهد بود.

سرمایه سوم همکاری قوای سه‌ گانه با یکدیگر است، دولت با حمایت مجلس، با کمک مجلس، با کمک قوه قضاییه و با کمک همه، نیروهای مسلح، همه نهادها، همه تشکل ها، همه احزاب و همه گروه‌ها می تواند مشکلات را حل کند.

همدلی و همکاری میان همه مخصوصا میان قوای سه گانه سرمایه سوم است و با این سه سرمایه، کشور بزرگ و ملت بزرگ گرچه دشمنانی هم دارد بی تردید می تواند مشکلات را پشت سر بگذارد و از این پیچ تاریخی به حول و قوه الهی، به کمک حق، با عنایت اهل بیت (ع) و با توجهات حضرت ولی‌ عصر(عج) می‌تواند عبور کند.

تشریح تلاش ها از انتخابات تا معرفی کابینه/ تشکیل ۲۰ کارگروه
وقت زیادی به افطار نمانده است من فقط یک نکته را اشاره کنم، از بعد از اعلام نتیجه انتخابات تا روز تنفیذ و تحلیف و معرفی کابینه وظیفه مهمی بر عهده من و دوستان من است و آن اینکه در فکر یافتن همکاران آینده برای دولت آینده باشیم.

اما من ترجیح دادم از زاویه دیگری کار را شروع کنم، من به ذهنم آمد یک بار دیگر اوضاع کشور را مرور کنم، مسایل کشور را مورد بررسی قرار دهم، مشکلات کشور را و امکانات کشور را مورد بررسی قرار دهم و سپس به فکر یارانی باشیم که باید با این امکانات، این مشکلات را حل و فصل کنند.

برای این منظور چهار کمیته تشکیل دادیم، اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و مسایل فرهنگی و اجتماعی.

زیر نظر این چهار کمیته ۲۰ کارگروه مشغول به کار شده اند و از ۵۰۰ نفر از صاحب نظران، ازشخصیت‌ های فرهیخته دانشگاهی، آن ها که سابقه کار اجرایی یا قانونگذاری داشته اند و از بسیاری از تشکل‌ های مردمی استمداد طلبیدیم و یک بار اوضاع کشور را بررسی کردیم و در کنار آن از مسوولین فعلی اجرایی کشور هم استفاده کردیم.

گرچه نتیجه این دو فاصله زیادی با هم داشت، کارگروه های ما وضع کشور را به گونه ای دیگر ترسیم می کنند با آمار و ارقامی دیگر، مسوولین اجرایی که از آن ها گزارش می خواهیم کتبا یا شفاها، آن ها به گونه ای دیگری می گویند.

دولت یازدهم در ۱۰۰ روز اول واقعیات کشور را خواهد گفت
من الان به فکر و در مقام قضاوت نهایی نیستم، قاعدتا دولت با شروع کارش در ۱۰۰ روز اول تلاش خواهد کرد واقعیات کشور را به مردم، به مقام معظم رهبری و به نمایندگان ملت عرضه کند، دولت آینده خواهد گفت که چه چیزی را تحویل گرفته است و با چه مشکلاتی مواجه است و راه ‌حل را چگونه می ‌بیند.

در کنار این کار گروه ها تلاش شده افرادی که برای کابینه آینده مد نظر هستند مورد توجه قرار بگیرند، اسامی مختلفی چه این کارگروه ها، چه دوستان و چه برخی از تشکل ها، چه برخی از نمایندگان مجلس، برخی از صاحب نظران، برخی از فرهیختگان داده اند که من از همه آن ها تشکر و سپاسگذاری می کنم از همه آن لیست ها استفاده و بهره برداری خواهد شد و امیدواریم با کمک مجلس در کوتاه‌ ترین زمان ممکن بتوانیم کابینه ای شایسته برای اداره کشور و در شرایط فعلی کشور به کمک همدیگر مدنظر قرار بگیرد.

در این کار که به حول و قوه الهی امکان ‌پذیر خواهد بود، مجلس شورای اسلامی، رییس جمهوری و همه و همه هدف واحدی را دنبال می کنیم.

ما در بحث بودجه وقتی نگاه کردیم به آمار و ارقام بودجه مصوب، سازمان مدیریت وقتی گزارشی داد احساس کردیم این بودجه مصوب با ماهیت اجرا فاصله اش کم نیست، بودجه سال گذشته هم این چنین بود از ۱۴۴ عملا به ۱۰۶ می رسد، این بار هم فاصله ۲۱۰ تا، واقعیتش چه باشد که هر گروهی رقمی را می گوید فاصله زیاد خواهد بود باید برای اجرایی شدن این بودجه و یا حل برخی مسایل بودجه همدیگر را یاری و کمک کنیم تا بتوانیم بودجه را اجرایی کنیم.

در بحث یارانه خود شما می‌دانید منابع یارانه با هزینه یارانه نقدی فاصله دارد،مجلس راه حلی را پیش بینی کرده بود برای قیمت گذاری جدید در حامل های انرژی اما این قانون اجرا نشده، در حالی که می بایست حداقل از اول تیرماه اجرا می‌شد، فعلا در مسیر هزینه ای حرکت‌ها سریع انجام می ‌شود ودر منابع درآمدی قدمی برداشته نمی شود، هرچه هم گفته می ‌شود می‌گویند دولت آینده، البته دولت آینده ترس و وحشتی ندارد اما در عین حال حواسمان جمع باشد این مردم امید بسته اند برای حل مشکلات و خوب است همه در این راه ندای مردم را پاسخگو باشیم.

به غیر از مسئله بودجه، بحث یارانه، بحث های دیگری هم وجود دارد چون ما نزدیک اذان مغرب هستیم من عرضم را خلاصه می کنم، مشکلات دیگری هم در بحث بانک و بانک ها و منابع بانک ها، در بحث ارز و قیمت ارز و مسایل دیگر وجود دارد که در یک فرصت دیگر با مجلس محترم باید در میان گذاشته شود و به فکر راه حل های آن باشیم.

امیدوارم رمضان برای همه ما مبارک باشد، شروع کار دولت یازدهم در ماه رمضان این ماه قرآن و ماه عبادت است و ما آن را به فال نیک می گیریم ، یک بار دیگر از همه تشکر و سپاس گذاری می کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته

alt