- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

سوء تفاهمی که منجر به بازداشت نخستین سفیر زن خارجی در ایران شد

روز گذشته خبر بازداشت موقت سفیر یکی از کشورها در ایران باز هم وزارت خارجه را در کانون توجه قرار داد. بازداشتی که اعلام شد به دلیل سوء تفاهم انجام گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین ماجرا از آنجا شروع شد چهارشنبه هفته گذشته ۲۴ تیر ماه لیویالئو آگوستی سفیر سوئیس در ایران عازم استان خراسان شمالی شد تا از روستای «کلانه زمانه» نزدیک روستای خیرآباد بخش قوشخانه شهرستان شیروان دیدن کند که این مسافرت به بازداشت موقت چند ساعته اش انجامید. پس از این اقدام ماموران امنیتی مسئولان وزارت خارجه وارد عمل شده و مقدمات آزادی این دیپلمات سوئیسی را فراهم کردند. بعد از اتمام ماجرا مشخص شد که بازداشت موقت وی به خاطر سوء تفاهمی بود که برای ماموران امنیتی منطقه پیش آمد.

در این راستا یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه در گفت و گویی که « واحد مرکزی خبر» منتشر کرد، ضمن تایید بازداشت موقت سفیر سوئیس خاطرنشان کرد: سفر خانم لیویا لئو اگوستی، سفیر سوئیس در تهران به یکی از روستاهای شمال خراسان شمالی با هماهنگی و مجوز کامل وزارت امور خارجه انجام شده است. وی در رابطه با دلیل این اقدام نیروهای امنتی تصریح کرد:  نیروهای امنیتی محلی سفیر سوئیس را به دلیل عدم شناسایی به طور موقت بازداشت کردند که پس از هماهنگی با دستگاههای ذی ربط، خانم لیویا لئو اگوستی، فوراً آزاد شد.این مقام مسئول در وزارت امور خارجه اخراج یک دیپلمات سوئیسی به نام “کمپف” را به دلیل ارتباط نامشروع با یک زن ایرانی تایید نکرد و گفت: این مورد از نظر ما موضوعیت ندارد.

یک مقام مسئول دیگر در گفت و گو با خبرآنلاین در این زمینه با تاکید بر اینکه سفیر سوئیس برای سفر به این مکان از وزارت خارجه مجوز داشته و به اطلاع این وزارت خانه رسانده بود، گفت: معمولا دیپلمات های کشورهای خارجی برای انجام چنین سفرهایی  به جهت برقراری امنیت با وزارت خارجه هماهنگی های لازم را انجام می دهند که این کار توسط خانم آگوستی انجام شد. وی با اشاره به اینکه سفیر سوئیس سهوا بازداشت شد، تصریح کرد: مجوز وزارت خارجه به دیپلمات ها برای سفر به شهرهای مختلف به شکل کتبی نیست تا به ماموران امنیتی محلی ارایه شود. این مقام آگاه نسبت به مرزی بودن روستای «کلانه زمانه» اظهار بی اطلاعی کرد.

لیویالئو آگوستی سفیر سوئیس در ایران به عنوان حافظ منافع آمریکا در جمهوری اسلامی ایران نیز بر عهده دارد. وی نخستین زنی است که در تاریخ جمهوری اسلامی به عنوان سفیر یک کشور خارجی مشغول به کار است. بهمن ۸۷ خانم لیویالوی آگوستی به عنوان سفیر جدید سوئیس در دیدار با محمود احمدی نژاد ضمن تقدیم استوارنامه و تبریک سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، روابط ایران و سوئیس را دیرینه و عمیق دانست و تصریح کرد: سوئیس علی رغم انتقادات برخی کشورهای اروپایی خواستار گسترش مناسبات و همکاری ها با ایران در بخش های گوناگون است.