- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

دست‌های کوچک و ایده‌های بزرگ

در استان بوشهر جوانانی را شاهد هستیم که در عین محرومیت عناوین مختلف دانشجوی برتر، کارآفرین نمونه و … را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، پیشرفت و توسعه ایران اسلامی از مسائل مهمی است که مورد توجه مسئولان قرار گرفته و تک تک افراد جامعه باید به‌عنوان عنصری از عوامل پیشرفت جامعه برای تحقق این هدف ایفای نقش کنند.

تلاش برای رسیدن ایران اسلامی به جایگاه حقیقی آن در عرصه‌های علمی، ورزشی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، بهداشتی و … افقی است که همه دوست‌داران میهن اسلامی با همتی غیر قابل وصف برای رسیدن آن تلاش می‌کنند و در پرتو همت مردم نتایج ارزشمندی در این زمینه شاهد بوده‌ایم.

زیبایی و حلاوت پیشرفت، زمانی است که افرادی را می‌بینیم که بدون برخورداری از امکانات خاص و در شرایط مبتدی توانسته‌اند به دستاوردهای عظیمی دست یابند.

جوانان و نوجوانانی که در عین فقر و محرومیت اوج قله تعالی را نشان رفته‌اند و با شتاب تمام و بدون خستگی برای اعتلای میهن اسلامی تلاش می‌کنند.

امروز اخبار پیشرفت‌ها و دستاوردهای عظیم و غیر قابل باور علمی به دست جوانانی از میهن اسلامی حاصل می‌شود که حیرت همگان را برمی‌انگیزد.

امروز در ریل مسابقات علمی ایران اسلامی در مقابل جهان سلطه قرار گرفته و در موارد متعدد گوی سبقت علمی را از کشورهای مدعی علوم مختلف ربوده‌اند.

در استان بوشهر جوانانی را شاهد هستیم که در اوج فقر و تنگدستی عناوین مختلف دانشجوی برتر، کارآفرین نمونه و … را به خود اختصاص داده‌اند.

حمایت از جوانان محرومی که طی سالیان اخیر در اوج فقر به پیشرفت رسیده‌اند، مسیر پیشرفت‌ها همه‌جانبه را هموار می‌کند و مسئولان امر باید با حمایت بیشتر از نخبگان استان زمینه‌ساز تعالی بیش از پیش استان بوشهر باشند.

فشار هزینه‌های تحصیلی بر خانواده‌های مددجو

سیده فاطمه نجومی، نماینده نخبگان و دانشجویان مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان دشتستان اظهار داشت: یکی از مشکلات خانواده‎‌های تحت حمایت مشکلات مالی است و هزینه‌های معیشتی و تحصیلی فشار زیادی بر ایشان وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: چند صباحی است که دریافت هزینه از دانشجویان محصل در مدارس تیزهوشان و نمونه باب شده و خیلی از خانوارها توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند و این امر پیشرفت علمی دانشجویان مددجو را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.

نجومی بیان داشت: فعالیت‌های دانشجویی برای دانشجویان خانوارهای تحت حمایت مشکل‌ساز شده و به خانوارهای تحت حمایت خانواده بزرگ کمیته امداد امام خمینی (ره) وارد کرده است و باید حمایت بیشتری از فعالیت‌های علمی صورت بگیرد.

کمک هزینه‌های دانشجویی به موقع پرداخت شوند

نماینده نخبگان و دانشجویان مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان دشتستان گفت: کمک‌ هزینه‌های دانشجویی پاسخگوی حجم بالای نیازهای مالی ایشان نیست و در بسیاری از موارد دانشجویان تحت حمایت نسبت به زمان پرداخت آن اعتراض دارند.

نجومی یادآور شد: در دو نیمسال گذشته کمک هزینه دانشجویان مددجو به موقع پرداخت نشده و انتظار صریح دانشجویان تحت پوشش از مسئولان مربوطه این است که ساز و کارهای لازم برای پرداخت به موقع هزینه‌های دانشجویی را هموار کنند.

وی ادامه داد: پیشرفت علمی زمینه‌ساز تقویت بنیه دانشجویان می‌شود و آنها را برای حضور توانمند و موثر در جامعه آماده می‌کند؛ در سال‌های اخیر خدمات خیلی خوبی در عرصه‌های علمی مددجویان امداد صورت گرفته که انتظار می‌رود این خدمات افزایش یابد.

اختصاص سهمیه استخدامی به دانشجویان مددجوی امداد

نماینده نخبگان و دانشجویان مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان دشتستان عنوان کرد: باید مسئولان با برنامه‌ریزی به سمتی حرکت کنند که دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلات بتوانند ثمره و نتیجه مجاهدت‌های علمی خود را برداشت کنند.

نجومی متذکر شد: رفع مشکل اشتغال دانشجویان مددجوی نهادهای حمایتی از مسائلی است که به‌منظور توانمندسازی مالی ایشان باید مورد توجه مسئولان باشد و در این زمینه راهکارهای کارآمد و موثری را تدوین و به مرحله اجرا درآورند.

وی خواستار اولویت دانشجویان مددجو در آزمون‌های استخدامی شد و افزود: تخصیص سهمیه و اولویت استخدام برای دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد مانند برخی دیگر از نهادها از مواردی است که مسئولان برای رفع این مشکل می‌توانند در دستور کار قرار دهند.

بورسیه دانشجویان مددجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی

نماینده نخبگان و دانشجویان مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان دشتستان گفت: انتظار می‌رود که نمایندگان استان و مسئولان ارشد استان در طول هر ماه فرصت‌هایی برای دیدار با نخبگان و احصا و رفع مشکلات ایشان در نظر بگیرند.

نجومی بورسیه دانشجویان مددجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی را ضروری دانست و اظهار داشت: بورسیه دانشجویان مددجو و تحت حمایت در مقاطع تحصیلات تکمیلی از مسائلی است که انتظار می‌رود مسئولان به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و برای تحقق این امر تلاش کنند.

وی افزود: در بحث نقل و انتقال دانشجویان غیر بومی دانشجویان مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفتی هستند که دانشجویان مددجو توان پرداخت آن را ندارند و انتظار می‌رود مسئولان ساز و کار این امر را بدون پرداخت هزینه برای دانشجویان مددجو تحصیل کنند.

ضرورت ایجاد فرصت‌های شغلی برای محرومین جامعه

سهیلا حلاف، کارآفرین برتر کمیته امداد دشتستان نیز گفت: اشتغال از زیرساخت‌های پیشرفت، توسعه و تعالی هر جامعه است و رفع مشکلات حوزه اقتصاد در هر جامعه انسانی می‌تواند به مسیر توسعه و تعالی آن جامعه سرعت بدهد.

وی افزود: از سال ۸۶ با حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) یک بنگاه اشتغال را در قالب مغازه توزیع لبنیات در مجاورت یکی از مجتمع‌های مسکونی راه‌اندازی کردیم که در ابتدا یک فرصت شغلی ایجاد کرد و پس از آن با برنامه‌ریزی دقیق توانستیم برای چهار نفر فرصت شغلی ایجاد کنیم.

حلاف خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی مددجویان و ایجاد فرصت‌‌های شغلی برای مددجویان مستعد در قالب طرح وام اشتغال، توانمندسازی و ایجاد بنگاه‌های اشتغال از اقدامات مطلوب و ارزشمندی است که کمیته امداد امام خمینی (ره) در قالب سیاست‌های حمایتی به آن توجه داشته است.

کارآفرین برتر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان دشتستان بیان داشت: با اعتماد به نفس و توکل بر خدا می‌توانیم راه پیشرفت و تعالی را بپیماییم؛ نباید با مشاهده مشکلات ابتدایی در مسیر پیشرفت و کار عقب‌نشینی کنیم.

توسعه بنگاه‌های کارآفرینی؛ ریشه‌کنی بیکاری

وی اضافه کرد: شروع هر طرح کارآفرینی کوچک می‌تواند آغاز گام بلند برای پایین آمدن نرخ بیکاری در جوامع انسانی باشد و تحقق این امر تنها مستلزم عزم و اراده جدی کارآفرینان است.

حلاف ابراز داشت: باید در مسیر کارآفرینی و اشتغال هزینه‌های فراوانی که پیش روی کارآفرینان است را برداریم تا افراد نیازمند جامعه زودتر بتوانند از مشکلات اقتصادی رهایی یابند.

کارآفرین برتر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان دشتستان عنوان کرد: برای راه‌اندازی فروشگاه‌های تجاری مددجویان ملزم به دریافت جواز کسب هستند که این امر هزینه‌های زیادی نیاز دارد و بسیاری از مددجویان نهادهای حمایتی در این مسیر نیازمند استفاده از تسهیلات دولتی هستند.

حلاف گفت: برخی نهادها جواز کسب را به‌صورت رایگان در اختیار اقشار تحت حمایت قرار می‌دهند و انتظار می‌رود قانون‌گذار با تجدید نظر امکان تحقق این امر در مجموعه امداد را فراهم کند.

تخصیص یارانه انرژی به واحد‌های کارآفرین

کارآفرین برتر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان دشتستان اظهار داشت: برای استفاده از وام‌ها و تسهیلات اشتغال‌زایی موانعی در مسیر مددجویان وجود دارد که مسئولان باید این موانع را از سر راه مددجویان بردارند تا ایشان راحت‌تر بتوانند به پیشرفت برسند.

حلاف عنوان کرد: مددجویان امکان ارائه ضامن برای دریافت تسهیلات را ندارند و مسئولان کمیته امداد رایزنی‌هایی انجام دهند که مددجویان با تضمین پرداخت مبالغ یارانه و مستمری به بانک‌ها بتوانند تسهیلات خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه فروشگاه‌های کارآفرین با مشکلات فراوانی در پرداخت قبض برق خود مواجه هستند افزود: هزینه برق فروشگاه‌های کارآفرین هزینه‌های زیادی به فروشگاه‌ها تحمیل می‌کند که با تخصیص یارانه انرژی به واحدهای کارآفرین می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

نبود اعتبارات برای حمایت از طرح‌های کارآفرین/اشتغال مددجویان در صنایع نفت و گاز

کارآفرین برتر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان دشتستان بیان داشت: مددجویان شهرستان دشتستان ایده‌ها و افکار فراوانی برای ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق طرح‌های ارزشمند کارآفرینی دارند که مسئولان باید زمینه را برای تحقق آن فراهم کنند.

حلاف با بیان اینکه پیشرفت جامعه در گرو توسعه فرصت‌های شغلی است، خاطرنشان کرد: پیشرفت هر جامعه تا حد زیادی در گرو پیشرفت فرصت‌های شغلی است و مسئولان با برنامه‌ریزی دقیق‌تر در بحث کارآفرینی می‌توانند زمینه توسعه بیش از پیش جامعه را هموار کنند.

وی اذعان داشت: نبود اعتبارات برای حمایت از طرح‌های کارآفرینی از مشکلاتی است که در شهرستان دشتستان اختصاص می‌شود و می‌طلبد مسئولان این شهرستان با پیگیری خود زمینه را برای این امر محقق سازند.

حلاف یادآور شد: اشتغال جوانان مددجو در صنایع نفت و گاز مستقر در استان و صنایع سیمان دشتستان از مسائلی است که انتظار می‌رود مدیران شهرستان برای رفع مشکل مددجویان با جدیت در دستور کار خود قرار دهند و در این زمینه رایزنی کنند.

حمایت کمیته امداد استان بوشهر از ۲۵۰۰ طلبه و دانشجو

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان بوشهر نیز اظهار داشت: در بحث حمایت از فعالیت‌های دانشجویی کمیته امداد امام خمینی (ره) فعالیت‌های برجسته‌ای داشته و شاهد ارائه خدمات گسترده‌ای در این عرصه بوده‌ایم.

فرید محبی خاطرنشان کرد: توجه به مسائل علمی و فرهنگی اولویتی است که کمیته امداد امام خمینی (ره) استان بوشهر به آن توجه داشته و با جدیت در این مسیر تلاش کرده است.

وی افزود: در حال حاضر این نهاد دو هزار و ۵۰۰ دانشجو و طلبه را در مناطق مختلف استان بوشهر تحت پوشش خدمات حمایتی خود قرار داده است.

محبی یادآور شد: گرایش عمده تحصیلی بین افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان بوشهر در سه سال اخیر به سمت دانشگاه‌های دولتی بوده است.

وی گفت: پذیرش دانشجو در بین افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) سالانه ۱۰ درصد افزایش داشته و سالانه ۲۰۰ نفر از دانشجویان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند.

اشتغال ۵ هزار و ۹۴۰ نفر در بخش مشاغل خانگی در بوشهر

فرید محبی  اظهار داشت: اعتبارات اشتغال در سال ۹۱ جمعا مبلغ ۴۳ میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال هم در بخش خود اشتغالی و هم در بخش مشاغل خانگی از اعتبارات بانکی تخصیص یافت.

وی افزود: تاکنون تعداد ۵ هزار و ۹۴۰ شغل با اعتباری معادل ۴۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در بخش‌های مشاغل خانگی و خوداشتغالی ایجاد شده و همچنین تعداد ۴ هزار شغل هم در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفرجمعیت با ۲۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان ایجاد شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان بوشهر عنوان کرد: همچنین تعداد ۴ هزار و ۲۷۳ نفر از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برخوردار شدند.