- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

خداحافظی قطری ها با رویای جام جهانی ۲۰۲۲

در پی تصمیم کمیته اخلاقی فیفا مبنی بر منع فعالیت مادام العمر بن همام در امور مربوط به فوتبال ، قطری ها که همه امید و سرمایه خود را در سبد بن همام ریخته بودند دچار شوک بزرگی شدند.در پی این اقدام فیفا ، کمیته انضباطی و حقوقی فیفا قصد دارند که گزارشاتی را به کمیته اجرایی فیفا ارسال کنند تا بتوانند میزبانی جام جهانی را از کشور قطر بگیرند.هم اکنون مقدمات لوایحی که کمیته انضباطی فیفا قصد دارد آنرا بررسی نماید در حال جمع آوری است تا پس از آنکه این کمیته به جمع بندی نهایی خود برای قانع نمودن کمیته اجرایی رسید ، این مدارک را به کمیته اجرایی فیفا تحویل نمایند.

در پی این تصمیم فیفا بن همام در یک اقدام نادر روز دوشنبه در نامه آرم دار AFC  به تمام ۴۶ کشور عضو فدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که من سر جای خود محکم نشسته ام  و از حق و حقوق قانونی خود کوتاه نخواهم آمد ، بن همام تهدید کرده که از فیفا به دادگاه حکمیت با استفاده از وکلای بین المللی شکایت خواهد کرد و حکم برائت خواهد گرفت.

این تصمیم فیفا قطعا سایه سنگینی بر  بازی های جام جهانی که قرار بود در سال ۲۰۱۲ در قطر برگزار شود خواهد انداخت.برخی از کارشناسان عقیده دارند این تصمیم فیفا در پاسخ به مسئله رشوه گیری بن همام از فدارسیون ها و ایجاد لابی برای جذب سهمیه قطر دلیل این تصمیم فیفا است. قابل توجه است که این تصمیم فیفا در طول ۱۰۷ سال شکل گیری آن بی سابقه بوده و در تاریخ این نهاد بین المللی فوتبال چنین تصمیمی برای هیچ کس گرفته نشده است.

[1]

رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا از اوت ۲۰۰۲ تاکنون و عضو شورای اجرایی فیفا و شورای مشورتی قطر از ۱۹۹۶ تا به‌حال است.بن همام از ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ رئیس فدراسیون فوتبال قطر بود و پیش از آن نیز ریاست فدراسیون‌های والیبال و پینگ پنگ و باشگاه الریان قطر را به عهده داشت.این در حالی است که محمد بن همام نامزد ریاست فیفا و رقیب سپ بلاتر رئیس فعلی فیفا بود ، اما رسوایی اخیر محمد بن همام پس از انتشار رسوایی اخیر در مورد پیشنهاد رشوه در سفرهای انتخاباتی خود، خواستار تحقیق و بازجویی از شخص ‘سپ بلاتر’ رییس کنونی این فدراسیون شد. 

[2]

حالا قطر پس از این رسوایی بزرگ نماینده پر قدرت  خود در فیفا ، باید غصه میلیاردها دلاری را بخورد که هزینه سهمیه قطر در جام جهانی و هزینه هایی که برای برگزاری این رویداد بزرگ ورزشی کرده است را بکند.