- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

لایحه دولت برای افزایش حوزه‌های انتخاباتی بوشهر

غلامعلی میگلی‌نژاد صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هرچند نمایندگان تصویب کردند که بحث افزایش ۲۰ نماینده به مجلس به صورت عادی بررسی شود، اما به احتمال قوی افزایش شمار نمایندگان به انتخابات اسفندماه میرسد.
میگلی‌نژاد اضافه کرد: روز گذشته با تنها ۲۰ رای بیشتر از سوی نمایندگان، لایحه دولت برای افزایش نمایندگان مجلس و تغییر در حوزه‌های انتخابیه از حالت فوری به عادی مبدل شد و در اختیار کمیسیون مربوطه قرار گرفت تا پس از بررسی و احتمالا تغییراتی روانه صحن علنی شود.
میگلی نژاد ادامه داد: از آنجا که براساس قانون، دولت هر ۱۰ سال این اختیار را دارد که طبق آیتم‌های جمعیتی و ویژگی‌های اجتماعی و سیاسی ۲۰ حوزه انتخابیه و نماینده مجلس را با مصوبه نمایندگان افزایش دهد، بسیاری از استان‌ها که از نظر جمعیتی احساس میکردند حق شان در این ارتباط نادیده گرفته شده، در مورد لایحه دولت اعتراض داشته و آن را ناعادلانه می‌دانستند.
میگلی نژاد گفت: اکنون لایحه پیشنهادی دولت در ارتباط با افزایش نمایندگان که در آن دو حوزه انتخابیه جدید “بوشهر ” و “گناوه ـ دیلم ” برای استان بوشهر پیش بینی شده بود به کمیسیون مربوطه رفت تا پس از بررسی و چکش کاریهای فنی به صحن علنی آورده شود.
عضو کمیسیون انرژی مچلس درباره این مطلب که چقدر احتمال دارد افزایش نمایندگان به انتخابات مجلس نهم برسد، خاطرنشان کرد: هرچند این موضوع جزو اختیارات دولت است و اگر عملی نشود تخلفی صورت نگرفته، اما تاکید وجود دارد که این افزایش به انتخابات اسفندماه مجلس نهم برسد و تا آن زمان تغییراتی در حوزه های انتخابیه شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه لایحه افزایش نمایندگان در کمیسیون تخصصی مجلس بررسی می‌شود و بسیاری از استان‌های بزرگ خود را برای بیشتر شدن شمار نمایندگان شان صاحب حق می‌دانند، باید نمایندگان استان نیز چانه زنی های خود را برای کف انتظارات یعنی افزایش یک نماینده به کار بگیرند تا سهم استان که در لایحه دولت محقق شده، یک وقت در مجلس تغییر نکند.
وی خاطرنشان کرد: طبیعی است با افزایش شمار نمایندگان استان در مجلس قدرت چانی زنی آنها برای دستیابی به مطالبات مردمی هم بیشتر می‌شود.