- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

۴۲ درصد محصولات پتروشیمی کشور در عسلویه تولید می شود

وزیر نفت اعلام کرد: مجموع مجتمع های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ۲۲ میلیون تن محصول تولید می کنند که ۴۲ درصد محصولات پتروشیمی کشور را شامل می شود .

به گزارش عسلویه نیوز ، دکتر مسعود میرکاظمی روز چهارشنبه در مراسم بهره برداری از فاز دوم مجتمع پتروشیمی پردیس و مجتمع پتروشیمی مروارید افزود: طرح های در دست اجرای محصولات پتروشیمی نیز از ظرفیت تولید ۲۷ میلیون تن محصول برخوردارند .

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران بعنوان دومین دارنده ذخایر گاز دنیا از جایگاه با اهمیتی بین کشورهای جهان برخوردار است، افزود: انجام پروژه های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در شرایط تحریم و شیطنت کشورهای سلطه شمه ای دیگر از توانستن و خودباوری نزد متخصصان داخلی است .

وزیر نفت عبور ظرفیت نصب شده پتروشیمی در کشور از مرز ۵۰ میلیون تن و تولید چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تن اوره و کسب مقام اول خاور میانه در تولید این محصول را نعماتی برشمرد که به برکت خودباوری، اعتقاد، ایمان و عرق ملی متخصصان داخلی حاصل شده است .

میرکاظمی با بیان این که پارس جنوبی یکی از بزرگترین و مهمترین میدان های گازی شناخته شده دنیا است، اظهار داشت: تاکنون گاز تولیدی هشت فاز پالایشگاهی در منطقه پارس جنوبی به گاز شیرین تبدیل و به شبکه سراسری گاز کشور تزریق می شود و بخشی از آن نیز برای تبدیل به محصولات پتروشیمی و تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر به مجتمع های پتروشیمی این منطقه ارسال می شود .

وی با بیان این که قرارداد ۵/۲۹ فاز پارس جنوبی منعقد شده است ابراز امیدواری کرد تا سه الی چهار سال آینده بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز و یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی تولید شود .

وزیر نفت گفت: با بهره برداری کامل از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی میزان درآمد کشور در این منطقه به دو برابر صادرات نفت افزایش می یابد .

میرکاظمی یادآور شد: در سال ۱۳۸۴ توان تولید ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول پتروشیمی داشتیم و امروز این ظرفیت به بیش از ۵۰ میلیون تن رسیده است .

وی گفت: صادرات محصولات پتروشیمی نیز در سال ۱۳۸۸ نسبت به سال ۱۳۸۴ از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ۱۴ میلیون تن رسیده است .

وزیر نفت اظهار داشت: ارزش صادرات محصولات پتروشیمی نیز از دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۸۴ به ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۸۸ رسیده است .

به گفته میرکاظمی فروش داخلی محصولات پتروشیمی نیز از ۱۶ هزار میلیارد ریال در سال ۸۴ به ۴۷ هزار میلیارد ریال در سال ۸۸ افزایش یافته است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که واحدهای پتروشیمی کشور می توانند روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین تولید کنند، یادآور شد: سال گذشته این طرح به مدت یک هفته بصورت آزمایشی اجرا شد اما از آنجا که مشکلی در تامین بنزین نداشتیم، اجرای آن متوقف شد .

وزیر نفت با بیان این که در سال ۱۳۹۲ ظرفیت تولید بنزین در کشور به ۱۷۰ میلیون لیتر می رسد در حالی که نیاز کشور ۶۶ میلیون لیتر است، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۲ ایران به صادر کننده بنزین تبدیل خواهد شد .

فاز دوم مجتمع پتروشیمی پردیس و مجتمع پتروشیمی مروارید روز چهارشنبه با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهور بصورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفتند .

در مراسم بهره برداری از این پروژه ها آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، مسعود میرکاظمی وزیر نفت، محمدحسین جهانبخش استاندار بوشهر، موسی سوری مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و جمعی از مدیران پارس جنوبی حضور داشتند