- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

واکنش عباسی به خبر ملاقاتش با مشایی

سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان گفت: در آسیا کرسی‌هایی را داریم، اما نزاع برخی افراد در فوتبال باعث شد تا خیلی چیزها را از دست بدهیم.

محمد عباسی اظهار داشت: یاد گرفته‌ایم که خودمان دنبال جایی نباشیم. یادم نمی‌آید خودم دنبال گرفتن پستی رفته باشم. اگر پستی را به انسان واگذار کنند، حتی اگر کاستی‌هایی داشته باشیم موظف هستیم که مطابق این وظیفه تلاش کرده و به ملت ایران خدمت کنیم.

سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان ادامه داد: در حال حاضر هم شرایط همینگونه است. زمانی که وزرات تعاون برای من مطرح شد خودم باور نداشتم که بخواهم در این پست کار کنم، چراکه از ابتدای انقلاب در امور آموزشی و فرهنگی فعالیت کرده بودم. به همین دلیل زمانی که برای وزارت تعاون انتخاب شدم بسیاری از دوستان می‌گفتند چرا؟

وی خاطرنشان کرد: خدمت رئیس جمهور رفتیم و وی اعلام کرد که وزرا چه کسانی هستند و نام من را برای وزرات تعاون معرفی کرد. در آن جلسه اعلام کردم که اگر انسان به‌روزتری برای این سمت انتخاب شود بهتر است و زمان خداحافظی از احمدی‌نژاد سوال کردم که چرا من را برگزیده‌ است که وی گفت: اشتغال برای ما بسیار مهم است و به همین دلیل صلاح دیدیم که شما در این بخش فعالیت کنید.

عباسی گفت: ابتدا بنا به شرایطی مخالف ادغام وزرات ورزش و جوانان بودم، اما چون این امر قانون و تصویب شد من و سایر همکارانم باید قبول می‌کردیم. زمانی که سرپرستی وزارتخانه ورزش و جوانان به من پیشنهاد شد ۲ بحث برایم مطرح شد؛ اول اینکه قبول نکنم چون مخالف ایجاد این بخش بودم و بخش دوم اینکه این پست را قبول کنم و با این پارادوکس مواجه شوم که کدام را باید بپذیرم.

وی عنوان کرد: به هر حال این سمت را پذیرفتم و چند دلیل برای این کار خود داشتم و مهم‌ترین بحت این بود که ما از بسترهای نظام به نفع آرمانی خود استفاده نکرده‌ایم؛ کسی نیست که از شور و اشتیاق جوانان نسبت به ورزش بی خبر باشد. زمانی که فرزندم می‌گوید می‌خواهم بروم ورزش کنم ناگهان دلم می‌لرزد که آیا فضای سالم برای وی وجود دارد یا خیر؟ هم هنر و هم ورزش در ایران به خوبی متولد نشده است. مانند دانشگاه که فرزندانمان را می‌فرستیم و نمی‌دانیم که چگونه خارج می‌شوند.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه این یک نگرانی است که نظام هزینه‌ها را پرداخت کند و آنچه که برداشت می‌کند برعکس آن‌چیزی باشد که باید باشد، افزود: برخی مواقع فکر می‌کنیم اگر ورزش و هنر و دانشگاه و… تعطیل شوند بسیار بهتر است. هنر و ورزش هر ۲ همین‌گونه هستند، چراکه افراد مقید حاضر نیستند فرزندان خود را وارد این فضا‌ها کنند.

عباسی گفت: کسی نیست که به اثر گذاشتن هنر اعتراف نکند. رهبر انقلاب در همین رابطه می‌فرمایند: هر تفکری با هنر عجین نشود ماندگار نخواهد بود. در زمان شهید باهنر در امور تربیتی فعالیت می‌کردم و نگران بودیم افرادی که در بخش آموزشی فعالیت می‌کنند نگاه آموزشی ندارند. همین موضوع در ورزش هم وجود دارد و باید بستری فراهم کنیم تا نگاه آرمانی ما در میادین و فرصت‌های ورزشی اتفاق بیفتد، چراکه اعتقاد دارم این مهم‌ترین اصل است.

سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان تصریح کرد: در مجلس هفتم تصویب شد که میادین و پروژه‌های ورزشی به دست بخش خصوصی آماده‌ شود. اصل آرمان درست است، اما اثر منفی کار این است که زمانی که پروژه‌ای را برای مثال به من اجاره می‌دهید من باید مخارجم را از این پروژه دربیاورم و با این شرایط مردم کشش استفاده از فضاها را نخواهند داشت. این امر موجب می‌شود این مکان‌ها مخصوص افراد خاصی ‌شود، اما با این استدلال می‌شود پروژه‌ها را رها کرد؟
وی افزود: برای پیشبرد اهداف نمی‌توان تک بعدی فکر کرد. آیا دولت باید این کارها را بدهد دست افراد پولدار تا هر طور که می‌خواهند خرج کنند و هر طوری که می‌خواهند درآمدزایی کنند؟ معتقدم هر ۲ روش افراطی و تفریطی است و باید هم‌افزایی انجام شود.

عباسی خاطرنشان کرد: هرکسی در اقتصاد اولویت‌های خود را در نظر می‌گیرد. همه قبول داریم که پیشگیری بهتر از درمان است.چرا در شرایط کنونی کار به‌جایی رسیده است که ۱۲ یا ۱۳ میلیارد تومان برای درمان خرج می‌کنیم.

سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان تاکید کرد: سلامتی در اقتصاد هم امر مهمی است، چون اگر فردی در بهره‌وری رشد اقتصادی سالم باشد می‌تواند بیشتر کار کند، اما اگر سالم نباشد هم خودش کار نمی‌کند و هم چند نفر دیگر را هم از کار می‌اندازد.

عباسی افزود: یک هم افزایی هم باید با سایر دستگاه‌ها انجام شود. بین ورزش همگانی و ورزش قهرمانی اختلاف‌هایی وجود دارد که بهترین حرف را مقام معظم رهبری می‌فرمایند. ایشان می‌فرمایند: بستر حقیقی ورزش قهرمانی، ورزش همگانی است و تا ورزش همگانی به عنوان قله نباشد انگیزه برای سایر افراد وجود ندارد.
وی ادامه داد: البته در ارتباط با سلامت، قطعاً ورزش همگانی یک اصل است تا بسترهای سلامت و عفت برای بانوان و مردان ایران فراهم شود. پایه انقلاب ما فرهنگ است و سایر موارد باید در اختیار فرهنگ قرار بگیرند. باید قبول کنیم که فرهنگ برای تمام دستگاه‌ها مهم است.

سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان با اشاره به وزارتخانه محل خدمتش گفت: در چند کشور چنین وزارتخانه‌ای وجود دارد، اما نامش وزارتخانه جوانان و ورزش است. تاثیرگذاری نسل جوان را نباید نادیده بگیریم. تمام خواسته‌های جوانان ورزش نیست و باید تلاش کنیم که نیازهای علمی، تخصصی و … را مود توجه قرار دهیم.

عباسی افزود: یکی از موارد که برای مردم دغدغه است اشتغال جوانان است. ازدواج هم با اشتغال حل می‌شود و در نتیجه جوانان نیازهای دیگری هم دارند و تمام حرف آنها در ورزش خلاصه نمی‌شود. جوانان رشید ایران اسلامی با جوانان سایر دنیا فرق می‌کنند. مگر می‌شود به جوانان توجه نکرد؟

وی عنوان کرد: در نظام اسلامی برای مسکن و اشتغال و سایر مشکلات جوانان سازمان‌های خاص وجود دارد، البته پایه و اساس توجهات و جهت‌دهی باید در وزراتخانه ورزش و جوانان ایجاد شود.

وقتی رئیس جمهور با من به توافق رسید سوابق ورزشی من را نمی‌دانست. وزارتخانه ورزش و جوانان فردی را می‌خواهد که سبقه فرهنگی قوی‌تری داشته باشد. مطهری، نماینده مجلس گفته بود که من سبقه فرهنگی ندارم که در جواب ایشان گفتم برعکس است و با توجه به شرایط باید در این وزراتخانه فعالیت کنم؛ در ادامه پرسید سابقه ورزشی ندارید که گفتم این هم درست نیست.

سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان تصریح کرد: اگر منظورتان این است که در همه امور سابقه ندارم، باید بگویم بله؛ نه تنها من بلکه هیچ‌کسی نیست که در تمام موارد سابقه داشته باشد. در دانشگاه‌ها هم که همه باید تخصص داشته باشند هر کسی تنها یک تخصص دارد؛ من هم مدیریت خوانده‌ام و در فیزیک تا کلاس یازده بیشتر سواد ندارم. اینگونه نیست که فردی در تمام مسائل تخصص داشته باشد، بلکه آشنایی اجمالی به موارد و مدیریت کار و هدایت امر و شرایط باید داشته باشد.

وی گفت: همگی در مسائل فوتبال و ورزش‌های رزمی آشنایی داریم. یک ورزش سنتی هم به نام کبدی داریم که از من خواستند وارد این ورزش شوم و من چون دنبال مهم‌ و غیر مهم نبودم پذیرفتم که تیم ملی این رشته در اولین مسابقه جهانی خود عنوان دومی را کسب کرد.

عباسی ادامه داد: پس از آن فردی از هندوستان رئیس فدراسیون جهانی این رشته شد و من هم به عنوان نایب رئیس در کنار وی فعالیت کردم؛ بنابراین تنها فردی که از ایران کرسی جهانی ورزش را دارد من هستم. البته در آسیا چند نفر را داریم، افرادی مانند علی‌آبادی و برخی از افراد در فوتبال که نزاع‌های آنها باعث شد تا خیلی از چیزها را از دست بدهیم. ما چون در موضع خدمت کردن تمام زمان خود را صرف می‌کنیم نمی‌توانیم روی این کارهایی که انجام داده‌ایم مانور دهیم.

وی در ادامه برنامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. عباسی درمورد برنامه‌های خود و هماهنگی با ارگان‌های مختلف اظهار داشت: همان‌روزی که سرکار آمدم به کمیته ملی المپیک رفتم تا موضوعات مختلفی را مطرح و حل کنیم. اگر حلقه‌های ارکان‌ نظام متصل نباشد زنجیر شکل نمی‌گیرد. با دانشجو، وزیر علوم هم جلسه‌ای داشتم تا شرایط دانشگاه تربیت بدنی را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: آموزش‌ و پرورش برای ورزش همگانی و آموزش عالی برای ورزش حرفه‌ای مهم هستند و بیشتر باید سعی کنیم تا بستر را برای حضور مذهبی‌ها فراهم کنیم تا هر کسی وارد این فضا نشود که بخواهیم پس از مدتی با وی برخورد کنیم. جریان را باید اصلاح کرد تا نگرانی پیش نیاید.

سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان درخصوص ورزش بانوان عنوان کرد: بهترین کار به‌نظر من که در بازخوانی فرمایشات مقام معظم رهبری هم به آن رسیدم این بود که فلسفه ورزش، سلامت جسم و روح است و در این بحث زن و مرد هم نمی‌شناسد. با حفظ ارزش‌ها باید تلاش کنیم که بانوان هم از شرایط بهره‌مند شوند.

وی افزود: در اقتصاد و تعاون هم بحث داشتیم و برخی‌ها به دیگری می‌گفتند که تو نباید نظر بدهی و در دانشگاه می‌توانید بحث کنید و به جمع‌بندی برسید، در صورتی‌که باید نظر حاکمیت اصل باشد. موضع ما در بخش ورزش بانوان روشن است و زمانی که به فکر سلامتی مردم هستیم نباید آنها را تخریب اخلاقی کنیم، چراکه این کار مخالف اصل فلسفه است.

عباسی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای خوبی که در حال انجام است این است که تنها کشوری که ورزشکاران بانوی آن با حجاب در مسابقات شرکت می‌کنند ایران است. ایران تنها کشور مسلمان نیست، اما سایر کشورهای مسلمان با حجاب ظاهر نمی‌شوند؛ این کار یعنی اینکه توانسته‌ایم مسئولان جهانی را قانع کنیم که نمایندگان کشورمان با حجاب در مسابقات مختلف حضور پیدا کنند. نظر مقام معظم رهبری از همه چیز مهم‌تر است و تمام موارد را باید با صحبت‌های ایشان تطبیق دهیم.

عباسی در خصوص جریان انحرافی و مخصوصاً مشایی و بقایی تصریح کرد: جریانی که در دولت اتفاق می‌افتد به این معنا نیست که تماماً اجتماعی باشد. برخی از اخبار اشتباه منتشر شده است و تصمیم احمدی‌نژاد به خودش مربوط است. برخی مواقع باید تکلیف نظام را مشخص کنیم. نمی‌گویم از همه ولایتمدارترم، همیشه مواضع من مشخص بوده و مواضعم همیشه در راستای صحبت‌های مقام معظم رهبری بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا احمدی‌نژاد پس از سجادی که فردی کاملاً ورزشی بود وی را انتخاب کرده است، گفت: دلیل انتخاب را باید از احمدی‌نژاد بپرسید و من بی‌تقصر هستم. اگر قرار بود تنها به ورزشی بودن اتکا کند که افراد دیگری هم وجود داشتند.

عباسی ادامه داد: برخی‌ها مصاحبه می‌کنند که عباسی آدم خوبی است، اما به ورزش آشنا نیست. باید اعلام کنم که هرکسی معیارهایی دارد و پس از بررسی افراد را انتخاب می‌کنیم و معمولاً شاخص‌ها مشخص هستند.

برای حضور در وزراتخانه ورزش و جوانان و جاهای دیگر مشایی با من صحبتی نکرده است. از ابتدا فضایی را ایجاد نکردم که کسی در کارهایم دخالت کند، لذا این بحث‌ها به هم مربوط نیستند.

سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان درخصوص ایجاد گسست بین نسل‌ها عنوان کرد: ما نمی‌توانیم تئوری‌هایی را که غربی‌ها روی آن کار می‌کنند را ادامه دهیم و آنها را بررسی کنیم. موضع ما کاملاً مشخص است و نسل ما باید با شرایط انقلاب تربیت شود.

وی افزود: ساختارهای ما مشخص شده و باید خودمان را به انقلاب متصل کنیم، چراکه خیلی از چیزها به صورت واضح مشخص می‌شود. وقتی تلاش کنیم ولایی باشیم تمام گسست‌ها برطرف خواهد شد.

عباسی با بیان اینکه معتقدم در انقلاب گسستی وجود ندارد ادامه داد: برخی‌ها تلاش می‌کنند که این گسست را ایجاد کنند. اگر چنین گسستی وجود داشت نسل کنونی خیلی از انقلاب دور می‌شد، اما شاهد هستیم که جوانان ایرانی نسل کنونی بسیار قوی‌تر و محکم‌تر از انقلاب دفاع می‌کنند.

عباسی در پایان سخنان خود اظهار داشت: برای موفقیت بیش از همه به اتحاد نیاز داریم و این موضوع توسط امام (ره) هم بسیار سفارش شده است. در دولت هم به دنبال اتحاد هستیم و همگی باید به این امر توجه داشته باشیم. من هم کاستی‌هایی دارم که با دعا و همکاری شما آنها را برطرف خواهم کرد.