- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

کاروانسرای تاریخی دالکی در حال تخریب

حیدر دانافرد صبح امروز در بازدید از کاروانسرای دالکی اظهار داشت: کاروانسرای دالکی یکی از مهم‌ترین کاروانسراهای کشور است و این کاروانسرا در زمان حیات خود محل اتراق و استراحت کاروان‌های تجاری، بازرگانی و مسافران بوده است.
وی افزود: کاروانسرای دالکی در واقع به عنوان شاهراه تجاری جنوب به حساب می‌آمده و همواره از رونق بسیار زیادی برخوردار بوده است.
بخشدار مرکزی دشتستان اضافه کرد: این کاروانسرا در موقعیت خاص خود در ورودی شهرستان دشتستان و استان بوشهر و در مسیر راه ارتباطی خلیج فارس و شیراز قرار گرفته که باید همواره مورد توجه جدی قرار گیرد.
دانافرد در ادامه با اشاره به وضعیت نامطلوب این کاروانسرا تصریح کرد: کاروانسرای دالکی در حال تخریب و ریزش است و از مسئولین میراث فرهنگی می‌خواهیم اعتبار ویژه‌ای برای بازسازی و مرمت و احیا آن اختصاص دهند.
وی خواستار تامین اعتبار لازم برای مرمت و بازسازی این مجموعه به عنوان یک اثر تاریخی با ارزش و ماندگار و تبدیل آن به یک مکان فرهنگی و تاریخی شد.
بخشدار مرکزی دشتستان خاطر نشان کرد: این اثر تاریخی قدمتی حدود ۱۵۰ سال دارد و در سال ۷۳ به شماره ۲۰۸۳ جزء آثار ملی به ثبت رسیده است.
دانافرد بیان داشت: باید از آثار فرهنگی و تاریخی منطقه محافظت کنیم و از مسئولان شهرستان و استان انتظار داریم در مرمت و بازسازی آثار تاریخی و میراث فرهنگی همکاری لازم را داشته باشند.
کاروانسرای تاریخی دالکی بدست میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شده است و در زمان جنگ جهانی اول از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است.
این کاروانسرا در نبردها مورد استفاده قرار میگرفت و مصالح مورد استفاده در این کاروانسرا سنگ و گچ سنتی است و چهار برج مراقبت نیز دارد.