- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

بازتاب سخنان حسن روحانی در راهپیمایی روز قدس + تکمیلی

مانند هر سال، برگزاری راهپیمایی روز قدس در ایران، بازتاب گسترده ای در میان مطبوعات جهان داشته است. اما آنچه این بار بیش از همه مورد توجه آن ها قرار گرفته، سخنان رئیس جمهور جدید ایران درباره رژیم اسرائیل است. سخنانی که بازتاب گسترده ای داشته، اما به مذاق بسیاری، به ویژه مطبوعات اسرائیلی خوش نیامده است.

بازتاب سخنان حسن روحانی در راهپیمایی روز قدس

به گزارش «تابناک»، روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی به سخنان امروز حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران دربار رژیم اسرائیل پرداخته و می نویسد در آستانه مراسم تحلیف، رئیس جمهور جدید ایران اسرائیل را یک «زخم کهنه» خوانده است. این روزنامه با اشاره به سخنان روحانی، می نویسد این اظهارات، همانند مواضع دیگر رهبران جمهوری اسلامی ایران در قبال رژیم اسرائیل است. البته این روزنامه از قضاوت در باب سخنان روحانی خودداری کرده است.

سایت شبکه خبری «ای بی سی نیوز» نیز مطلبی مشابه واشنگتن پست را منتشر کرده که البته هر دوی آن ها، در واقع روایت خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از سخنان روحانی را نقل کرده اند.

بازتاب سخنان حسن روحانی در راهپیمایی روز قدس

سایت شبکه خبری «اسکای نیوز» با اشاره به سخنان روحانی می نویسد رئیس جمهور متخب ایران، در آستانه آغاز به کار رسمی خود، از «ادبیاتی ضد اسرائیلی» استفاده کرده است. این سایت اشاره می کند که حسن روحانی اسرائیل را یک زخم کهنه خوانده که باید از میان برود و همچنین نسبت به تلاش ها برای ازسرگیری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین ابراز تردید کرده است. اسکای نیوز می نویسد سخنان روحانی در این زمینه، مشابه سخنان محمود احمدی نژاد است.

بازتاب سخنان حسن روحانی در راهپیمایی روز قدس

روزنامه «شانگهای دیلی» نیز سخنان روحانی را مورد توجه قرار داده و می نویسد رئیس جمهور منتخب ایران، خواستار اتحاد جهان اسلام برای مقابله با رژیم صهیونیستی شده است. این روزنامه به حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس نیز اشاره کرده و می نویسد صدها هزار نفر از ایرانیان در سراسر کشور امروز در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند و شعارهایی را علیه رژیم اسرائیل سر دادند.

بازتاب سخنان حسن روحانی در راهپیمایی روز قدس

اما همان گونه که انتظار می رفت، مطبوعات اسرائیلی نیز توجه ویژه ای به سخنان روحانی نشان داده اند. روزنامه «تایمز اسرائیل» می نویسد حسن روحانی با تکرار ادبیات ضداسرائیلی رهبران فعلی و سابق ایران، اسرائیل را زخمی کهنه خوانده که باید از میان برود. این روزنامه گزارش مفصلی از راهپیمایی روز قدس در ایران و دیگر کشورهای جهان را منتشر کرده و به سابقه بزرگداشت این روز نیز اشاره کرده است.

بازتاب سخنان حسن روحانی در راهپیمایی روز قدس

سایت خبری «آروتز شوا» نیز که از مطبوعات تندروی اسرائیلی به شمار می رود، با اشاره به سخنان روحانی نوشته اظهارات روحانی درباره اسرائیل، نشان می دهد که وی نیز به اندازه سلف خود، محمود احمدی نژاد، از اسرائیل متنفر است و به همان اندازه بی محابا، این نفرت را ابراز می کند. این سایت می نویسد هرچند روحانی اعلام کرده مشی معتدلی دارد، اما رژیم اسرائیل هشدار می دهد که وی «گرگی در لباس میش» است.

بازتاب سخنان حسن روحانی در راهپیمایی روز قدس

در نهایت، روزنامه «یدیعوت آحارانوت» واکنش نخست وزیر رژیم اسرائیل به سخنان روحانی را منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه، نتانیاهو با اشاره به سخنان روحانی، گفته چهره واقعی وی پیش از آنچه که انتظار می رفت، افشا شد. وی افزوده: «حتی اگر این اظهارات به سرعت هم تکذیب شود، نشانگر طرز فکر واقعی این مرد است و این دیدگاه، برنامه عمل حکومت ایران را تشکیل می دهد».

البته به جز این موارد، مطبوعات و رسانه های دیگری نیز به سخنان روحانی پرداخته اند و بازتاب این سخنان همچنان نیز ادامه دارد.

تکمیلی:

سخنان حسن روحانی در حالی در رسانه های جهانی بازتاب یافته و موضوع «از میان رفتن» رژیم اسرائیل به صدر اخبار مربوط به ایران تبدیل شده که گزارش های دقیق تر منتشر شده، حاکی از اشتباه و تحریف در نقل سخنان وی است. بر اساس این گزارش ها، روحانی در جمع خبرنگاران اسرائیل را «زخمی کهنه» خواند که «سال‌هاست در سایه اشغال سرزمین مقدس فلسطین و قدس عزیز در منطقه بر بدن دنیای اسلام نشسته است»، به سرعت اظهارنظر او در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی به ویژه اسرائیلی قرار گرفت اما با یک «تحریف» که ظاهرا ماحصل اشتباه برخی از رسانه‌های داخلی در نقل سخنان روحانی بوده است و دقیقا همین نکته تحریف شده، محور اصلی بازتاب‌های آنها قرار گرفت.

 
در نتیجه همه رسانه‌های غربی و صهیونیستی بر روی این موضوع مانور دادند که روحانی گفته، «اسرائیل زخمی کهنه بر بدن جهان اسلام است که باید از میان برود».

به این ترتیب، در حالی که لحظه به لحظه بر تعداد بازتاب‌های بین‌المللی سخنان تحریف شده سخنان روحانی افزوده می‌شد، شبکه خبری بی‌بی‌سی در مطالبی که توئیت می‌کرد، از اشتباه در انعکاس سخنان روحانی خبر داد و نوشت: «در فیلمی که از حضور حسن روحانی در تظاهرات روز قدس در تهران منتشر شده، وی حرفی درباره “از میان رفتن اسرائیل” نمی‌زند.»