- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

رتبه یک آزمون دکتری علوم اجتماعی کشور در سال ۹۲

 احمد دراهکی دانش آموزی از بخش ریز که در مدرسه مهد علم پرورش یافت ، موفقیت هایش را با پذیرفته شدن در دوره کارشناسی دانشگاه تهران آغاز نمود. رتبه ۲ کنکور کارشناسی ارشد شایستگی هایش را در بین دانشجویان دانشگاه تهران اثبات کرد و با کسب رتبه یک دکتری علوم اجتماعی در آزمون سراسری امسال توانست رکورد جدیدی از موفقیت تحصیلی را برای شهرستان جم به ثبت برساند.
http://khaseh.com/wp-content/uploads/2013/08/download.jpg [1]
لطفا به طور کامل خود را معرفی کنید و سمت فعلی خود را عنوان کنید؟

من احمد دراهکی، ساکن روستای پشتوی بخش ریز و ۲۶ ساله هستم. هم اکنون نیز به عنوان دبیر مدارس شهرستان جم و ریز مشغول به تدریس می باشم.

در چه سالی و از کدام دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیلی شدید؟

من تحصیلات خود را تا دوره متوسطه و پیش دانشگاهی در مدارس بخش ریز گذراندم سپس در دوره تربیت معلم دینی و عربی پذیرفته شدم بلا فاصله بعد از فارغ التحصیلی ضمن تدریس، دوباره کنکور سراسری دادم و با توجه به علاقه ای که به رشته علوم اجتماعی داشتم به تحصیل در رشته علوم اجتماعی در دانشگاه تهران پرداختم. در دوره کارشناسی دانش آموخته ممتاز دانشگاه تهران شدم و علارغم اینکه می-توانستم بدون کنکور در دوره ارشد دانشگاه تهران تحصیل کنم کنکور کارشناسی ارشد دادم و موفق به کسب رتبه ۲ در رشته علوم اجتماعی شدم و در دوره کارشناسی ارشد نیز دانش آموخته ممتاز دانشگاه تهران بودم و به توفیق و لطف الهی امسال موفق به کسب رتبه یک در رشته علوم اجتماعی- جمعیت شناسی در دوره دکتری شدم که خداوند را به خاطر این موفقیت شاکرم.

موضوع و عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد خود را عنوان کنید؟

عنوان پایان نامه اینجاب در دوره کارشناسی ارشد” عوامل موثر بر وضعیت ازدواج دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران” بوده است. این موضوع در حوزه خانواده و تغییرات پیش روی آن قرار دارد.

برای آزمون دکتری چه منابعی را مطالعه کردید؟

یک دواطلب دوره دکتری باید تمامی منابع فارسی در رشته خود را مطالعه کرده باشد و با منابع اصلی رشته خود به زبان انگلیسی نیز آشنا باشد. منابع دوره دکتری به طور مشخص معلوم نیست و دست طراح در طرح سوالات باز است بنابراین یک داوطلب دکتری باید دانش وسیع در رشته خود داشته باشد. من هم تمامی کتابها و مقالات معتبر به زبان فارسی و منابع پایه به زبان انگلیسی در رشته خود را مطالعه کرده ام

چقدر از زمان خود را صرف مطالعه برای آزمون دکتری کردید؟

با توجه به اینکه مطالعه من به طور پیوسته بوده است معمولا روزانه مدت ۴ ساعت را به مطالعه برای آزمون اختصاص دادهام. توصیه من هم به دانش آموزان و دانشجویان این است که مطالعه آنها به صورت پیوسته و مداوم باشد” رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود/ رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود”

آیا توقع داشتید در آزمون دکتری چنین رتبه ای را کسب کنید؟

بله البته

مهمترین عامل موفقیت شما چه کسی یا کسانی بودند؟

در رابطه با موفقیت انسانها سه عامل اصلی موثر و تاثیرگذارند یک سری عوامل به عنوان عوامل ساختاری شناخته می شوند مانند خانواده یا سیستم آموزشی، عامل دوم عاملیت بر میگردد یعنی خود فرد چقدر در دستیابی به هدفش مصمم و با اراده است و پشتکار دارد عامل سوم کانتکس یا زمینه است یعنی محیط که به رفتار افراد شکل خاص میدهد. من خوشبختانه و با عنایت خداوند از هر سه عامل به شکل مطلوبی برخوردار بوده ام. خانواده من به خصوص همسر مهربان و دلسوزم خانم نیلوفر کوشکی به من در این راستا کمک های فراون کرده اند. لطف و عنایت الهی، استفاده از دانش اساتید مجرب و باسواد و محیط خانوادگی مناسب در کنار انگیزه و پشتکار خودم از مهمترین عوامل موفقیت من می باشد.

بهترین زمان برای مطالعه منابع چه وقتهایی بود؟

مطالعه در هر زمان مناسب است و بستگی به سلیقه فرد دارد ولی برای من صبحها بهترین وقت برای مطالعه می باشد.

برای دانشجویان فارغ التحصیل و علاقمند به ادامه تحصیل در مقطع دکتری چه پیشنهاداتی دارید؟

مسلما دست یابی به هدف های عالی نیازمند به تحمل سختی ها می باشد و تحمل این سختیهاست که به انسان ها ارزش و مقام می دهد و همانگونه که رسول اکرم می فرماید “انسانها معادنیند مثل طلا و نقره” بنابراین در راه کسب علم صبر و بردباری داشته باشند که مولای متقیان فرمودند:” الصبر مفتاح الفرج صبر کلید گشایش هاست”.

چه برنامه خاصی پس از قبولی در مقطع دکتری دارید؟

کسب دانش و معرفت هیچ پایانی ندارد و هر چه انسان در این وادی جلوترمی رود به گستردگی آن بیشتر پی می برد بنابراین همچنان به مطالعه و پژوهش در رشته خود ادامه می دهم البته در کنار آن به نشر آن خواهم پرداخت که حضرت علی(ع) فرمودند:” زکات علم، نشر آن است”.