- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

فقط ۱۰ درصد مصوبات بوشهر در دور دوم سفرهای استانی اجرایی شده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس به روزنامه مردم سالاری گفت :‌ قطر ده برابر ایران از مخازن مشترک استفاده می کند .

به گزارش عسلویه نیوز به نقل از خبرآنلاین دیگر اظهارات عسگر جلالیان نماینده مردم بوشهر بدین قرار است :‌
• آنچه که در واقع در عسلویه مطرح است، کندی پیشرفت فازهای پارس جنوبی است.

• تا ۵ ماه پیش نگرانی از بابت عسلویه بسیار جدی بود و از نظر کارشناسی و علمی اعتقاد بر این بود که اگر روند توسعه و بهره برداری از مخزن های پارس جنوبی به همین منوال پیش برود تاسف آور خواهد بود، زیرا زمانی پالایشگاه های عسلویه به بهره برداری می رسد که این مخازن مشترک با استخراج قطری ها خالی شده است و ما باید برای این پالایشگاه ها دنبال خوراک باشیم. به عبارت بهتر پالایشگاه داریم، اما گازی که در این پالایشگاها به محصول تبدیل شود، نداریم. این نگرانی به صورت جدی در بین کارشناسان متخصص این حوزه تا سه الی چهار ماه پیش مطرح بود که به تازگی وزارت نفت تدبیری کرد و با بعضی از ظرفیت های داخلی و خارجی، تمام فضای های پارس جنوبی را فعال کرد تا بتواند این نگرانی را بر طرف کند بنابر این اقدام وزارت نفت تا این اندازه ستودنی است.

• طبق وعده ای که وزیرنفت داده، قرار است ظرف ۳۵ ماه آیند ه تمام فازهای باقی مانده فاز جنوبی وارد بهره برداری شود که اگر چنین مهمی اتفاق بیفتد ، کار بسیار بزرگ و سنگینی است. اما در نهایت این وعده ای که وزیر نفت داده و در حال پیگیری است .

• اکنون با وعده هایی که وزیر نفت داده، امید ما این است که ظرف ۴ تا ۵ ماه آینده، جمعیتی بالغ بر ۶۰ الی ۷۰ هزار نفر در این منطقه شاغل بشوند. البته همانگونه که گفتم اگر وعده های وزیر نفت اجرایی شود و به تحقق بپیوندد.

• اکنون در بحث آب، برق، آموزش، راه، بهداشت ودرمان و زیرساخت های عسلویه، آن هزینه هایی که توقع می رود، اتفاق نیفتاده است.

• در بحث آب، اتفاقاتی که در عسلویه افتاده سوال برانگیز است. اکنون حجم آبی که وزارت نفت از سفره های زیر زمینی منطقه برای پالایشگاه هایش، برای سیستم های کولینگ، برای فضای سبز و برای مصارف داخلی برداشت کرده، منجر شده تا سفره های آب زیرزمینی منطقه تخلیه شود و این عملکرد به حدی خطر آفرین است که در بعضی از مناطق نگران رانش زمین هستیم. زیرا سفره های آب خالی شده و هیچ چیزی جایگزین نشده است .

• در خیلی از مناطق کشاورزی به طور مطلق از بین رفته است. در بعضی از جاها رودخانه چهار فصل و در بعضی از مناطق چشمه هایی داشتیم که چهار فصل آب از آنها جاری بود که اکنون کور شده و از بین رفته است .

• نفت و گاز به گونه ای است که در شعاع وسیع همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد. مثلا مردم منطقه از طریق ماهیگیری امرار معاش می کردند اما اکنون تا کیلومترها در دریا ماهی پیدا نمی کنید و این فرار ماهی ها از ساحل به خاطر سرو صدایی است که وجود دارد.

• در عسلویه در کنار مشعل ها و حجم عظیم پالایشگاه های گازی که آنجا قرار دارد. مردم سیلندر گاز را برای پخت و پزشان ۱۱هزار تومان می خرند که هیچ جای کشورچنین چیزی نیست.

• در سفر دوم هیات دولت با حضور یک استاندار قوی و خوش فکر در استان به نام علی افراشته اقداماتی انجام شد و مصوبه های بسیاری برای استان گرفته شد و به تصویب دولت رسید که اگر تنها ۵۰ درصد این مصوبه ها اجرایی می شد، اکنون استان متحول بود. اما متاسفانه اکنون سه سال از سفر دوم هیات دولت می گذرد و تنها حدود ۱۰ درصد این مصوبه ها اجرایی شده است.

• مردم هنوز که هنوز است نگران هستند که مصوبه های سفر استانی هیات دولت در حد خطوط روی کاغذ باقی بماند در حالی که اکنون سه سال از آخرین مصوبه می گذرد و به زودی سفر سوم هیات دولت به استان انجام می شود.