- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

پیشنهاد ایجاد مرکز حوادث و سوانح منطقه عسلویه

عملکرد بهداشت و درمان نفت در حادثه آتش سوزی مجتمع پردیس/ پیشنهاد ایجاد مرکز حوادث و سوانح منطقه عسلویه
به گزارش عسلویه نیوز به نقل از روابط عمومی بهداشت ودرمان صنعت نفت، مقارن با ساعت ۱۴ روز پنج شنبه (۱۴ مرداد ۸۹) به دلیل نشت گاز آمین از خطوط انتقال گاز در فاز اول مجتمع پتروشیمی پردیس این خطوط لوله دچار انفجار گردید. بلافاصله و با اعلام وضعیت اضطراری از سوی واحد HSE مجتمع مذکور ، واحدهای امداد بهداشت ودرمان صنعت نفت (شامل آمبولانسهای مجتمع پتروشیمی برزویه ، مجتمع پتروشیمی پارس و پتروشیمی پازارگاد به همراه تیم های پزشکی و پزشکیاری) به محل حادثه اعزام شدند.

اولین آمبولانس ۴ دقیقه پس از اعلام وضعیت اضطراری در محل حادثه حاضر بود. با توجه به شدت حادثه و احتمال وجود تعداد بالای مصدومین ، در مرحله دوم عملیات از واحدهای درمانی پالایشگاههای گاز عسلویه و درمانگاه منطقه ویژه نیز ۴ تیم پزشکی (آمبولانس ، پزشک و پرستار ) به محل اعزام شدند که گروه دوم ۱۰ دقیقه پس از وقوع حادثه در محل پتروشیمی پردیس حضور داشتند. هم زمان با اعلام وضعیت بحرانی ، مرکز اورژانس سازمان منطقه ویژه و بیمارستان توحید جهت پذیرش مصدومین احتمالی به حالت آماده باش کامل درآمدند.

متاسفانه ۵ نفر از کارگران به علت سوختگی شدید در همان ابتدای وقوع حادثه جان خود را از دست داده بودند. تعداد ۳ مصدوم دیگر نیز وجود داشت که ۲ نفر ازآنان به درمانگاه پتروشیمی پازارگاد اعزام شده و به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند. مصدوم سوم به علت وسعت سوختگی (۵۰% ) به مرکز اورژانس منطقه ویژه اعزام و پس از ویزیت توسط متخصص جراحی و انجام پانسمان لازم به همراه اسکورت طبی به بیمارستان قطب الدین شیراز منتقل گردید . در روز پس از حادثه نیز به درخواست شخصی مصدوم ، پذیرش از بیمارستان سوختگی اصفهان اخذ و مصدوم همراه با اسکورت طبی به اصفهان منتقل گردید که با پیگیری به عمل آمده وضعیت جسمی او خوب و رو به بهبود می باشد.

به گزارش piho ، صنایع نفت و گاز به صورت بالقوه آبستن حوادث و خطراتی هستند که اتفاقات اخیر ( چاه نفت شهر – پتروشیمی خارک – پتروشیمی پردیس) نمونه ای از این حوادث غیرمترقبه می باشد.
این موضوع در منطقه پارس جنوبی که زنجیره ای از صنایع پتروشیمی و گاز مستقر شده اند ، بیشتر احساس می شود و در صورت بروز حادثه ، احتمالاً با تعداد کثیری مصدوم مواجهه خواهیم شد . راه اندازی درمانگاههای اورژانس در تمامی سایت ها و مجتمع ها ، راه اندازی مرکز هدایت اورژانس آمبولانسها ، پی گیری ساخت مرکز حوادث و سوانح منطقه عسلویه همگی در راستای کاهش اثرات و تلفات انسانی در زمان بروز حوادث است .بنابراین لازم است طرح « مرکز حوادث و سوانح منطقه عسلویه» به عنوان یکی از اولویت های اصلی در بخش زیربنایی این منطقه مورد توجه قرار گرفته و هر چه سریعتر به بهره برداری برسد .