- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

راه اندازی ۶ حلقه چاه تولید گاز در فاز ۱۰ پارس جنوبی

با حضور مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت نفت و گاز پارس راه اندازی ۶ حلقه چاه تولید گاز در فاز ۱۰ پارس جنوبی انجام شد.

با آغاز بهره برداری از ۶ حلقه چاه فاز ۱۰ پارس جنوبی، ظرفیت تولید و صادرات گاز ایران در خلیج فارس ۱۷ میلیون متر مکعب افزایش یافت .

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با حضور در این سکوی دریایی تولید گاز ایران در قلب آبهای خلیج فارس از وارد مدار شدن ۶ حلقه چاه جدید فاز۱۰ پارس جنوبی خبر داد و گفت: با تکمیل برنامه حفاری و نصب و راه اندازی تجهیزات سرچاهی این فاز توسط پیمانکاران ایرانی، تولید گاز ایران در میدان مشترک پارس جنوبی، ۱۷ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.

به گزارش”عسلویه نیوز” به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، موسی سوری با اشاره به تولید ۲۴۰ میلیون متر مکعبی گاز ایران از پارس جنوبی عنوان کرد: با ورود ۱۷ میلیون متر مکعب گاز فاز ۱۰ و نیز افزایش ۲۰ میلیون متر مکعبی تولید باقیمانده فازهای ۹ و ۱۰ ، ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی تا پایان سال جاری به ۲۸۰ میلیون متر مکعب می رسد .

وی با بیان اینکه تا پایان مهرماه سال جاری تمامی چاه های فاز ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی وارد مدار تولید می شود، گفت: هم اکنون ۷ حلقه چاه از فاز ۹ در مدار تولید قرار دارند و روزانه حدود ۱۸ میلیون متر مکعب گاز تولید می کنند و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته پنج حلقه باقی مانده در سال جاری و تا قبل از آغاز فصل سرما به تولید می رسد.

سوری، توانمندی پیمانکاران ایرانی را به لحاظ دستیابی به قابلیتهای فنی و اجرایی در تولید از میادین نفت و گاز دریایی در مقیاس بین المللی مطلوب دانست و تاکید کرد: فاز های ۹ و ۱۰ پارس جنوبی،‌ نخستین پروژه عظیم (مگا پروژه) میدان مشترک گازی است که توسعه تمام بخش های خشکی و فراساحل آن به دست سازندگان و پیمانکاران ایرانی اجرا شده است .

وی با اشاره به اینکه تا پیش از راه اندازی چاه های این دو فاز ، تمامی مراحل حفاری و نصب و راه اندازی تاسیسات سرچاهی در میدان گازی پارس جنوبی از سوی کارشناسان و سازندگان خارجی و یا با همکاری آنها انجام می گرفت، افزود: فازهای ۹ و ۱۰ در حالی به دست متخصصان داخلی بهره برداری شده است که بیگانگان و دشمنان ایران در آن سوی مرز با برداشت غارت گونه و غیر صیانتی گاز در این میدان مشترک با هدف دست یازیدن به بخشی از سهم ایران ، در صدد ایجاد محدودیت در پیشبرد برنامه های توسعه و افزایش برداشت ایران از ذخایر نفت و گاز این حوزه اند .

پیش از این ، پالایشگاه‌های فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی به عنوان طرح برگزیده صنعت نفت در جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی ، با دریافت گاز ترش از فازهای ۶و ۷ و ۸ پارس جنوبی و با ظرفیت کامل ، در مدار تولید قرار گرفته بود که حجم تولید روزانه آن معادل ۱۰ درصد کل گاز تولیدی کشور است.

با آغاز تولید ۱۷ میلیون متر مکعبی گاز در فاز ۱۰ پارس جنوبی، بیش از یک سوم گاز ترش فازهای ۶ و ۷ و ۸ که پیش از این در اختیار پالایشگاه فازهای ۹ و ۱۰ قرار می گرفت، به منظور افزایش ضریب بازیافت نفت به میدان نفتی آغاجاری ارسال خواهدشد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد: ‌اکنون مشعل‌های سکوی فاز ۱۰ روشن است و پیش بینی می شود تا قبل از آغاز فصل سرما ، تمام چاه های این فاز در مدار تولید و بهره برداری قرار گیرد .

با بهره برداری نهایی از فازهای ۹ و ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی، از محل تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش، حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین استحصال خواهد شد که جهت تامین مصارف خانگی و صنعتی به خطوط چهارم و ششم سراسری کشور تزریق می شود.

هم اینک با محاسبه تولید ۱۸ میلیون متر مکعبی گاز از چاه‌های فاز ۹ پارس جنوبی و نیز ورود ۱۷ میلیون متر مکعب گاز فاز ۱۰ به پالایشگاه ، حجم تولید گاز در نخستین فازهای بومی سازی شده به ۳۵ میلیون متر مکعب رسیده است .

هدف از طرح توسعه فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی استخراج روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش و شیرین سازی آن و استخراج روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی برای صادرات همراه با استحصال سالانه یک میلیون تن اتان برای مصرف پتروشیمی ، یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) جهت صادرات و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد است.