- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

ساخت دستگاه دور متغیر دونازله در پتروشیمی جم

رئیس تعمیرات پتروشیمی جم از ساخت دستگاه دور متغیر دونازله در پتروشیمی جم خبر داد و گفت: ساخت این دستگاه، سالیانه هفت میلیارد ریال صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت دارد.پپ [1]
به گزارش “عسلویه نیوز” محمد ایزدی صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: پتروشیمی جم در چند سال اخیر در مسیر رشد و پیشرفت حرکت کرده و شاهد موفقیت‌های خوبی در این مجموعه هستیم.

وی افزود: تلاش برای افزایش بهره‌وری از مهم‌ترین برنامه‌های این پتروشیمی است و با همه توان برای تحقق این مهم فعالیت می‌کنیم.

مدیر تعمیرات پتروشیمی جم از ساخت دستگاه دور متغیر دونازله در پتروشیمی جم خبر داد و خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور دستگاه دور متغیر دونازله، توسط متخصصان داخلی شرکت پتروشیمی جم طراحی و ساخته شد.

ایزدی تصریح کرد: مبدل‌های پوسته ـ لوله‌ای از مهم‌ترین تجهیزات واحدهای تولیدی مجتمع پتروشیمی هستند، این مبدل‌ها بنا بر موقعیت و ماهیت کاری نیازمند تمیزکاری و رسوب‌زدایی در دوره‌های زمانی مشخص شده هستند تا بتوانند کارایی لازم را داشته باشند.

وی عنوان کرد: پیش از این کار تمیز کاری و رسوب‌زدایی مبدل‌ها را مبدل شاپ بر عهده داشت و کارگران پرتلاش و زحمتکش این واحد، کار سخت و پر زحمت تمیز کاری مبدل‌ها را به‌وسیله تجهیزات و وسایل مخصوص این کار انجام می‌دادند.

این مسئول گفت: برای تمیزکاری، دشوارترین بخش این مجموعه tube bundle  است چراکه از تعداد زیادی لوله تشکیل شده است که باید قسمت داخلی و بیرونی آن‌ها تمیز و رسوب‌زدایی شود؛ قسمت بیرونی لوله‌ها که به صورت موازی و با فاصله خیلی کم از هم قرار دارند با واتر جت و توسط Gun تمیز می‌شوند.

ایزدی تاکید کرد: لنس یا فلکسی بل لنس نخستین تجهیزاتی هستند که به‌عنوان تمیزکننده مورد استفاده قرار می‌گیرند و مستقیماً به واتر جت وصل می‌شوند و با فشار آب ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ بار در درون لوله‌های چوک شده پیش می‌روند و مسیر را باز می‌کنند.

وی یادآور شد: این روش در باز کردن و تمیز کردن مبدل‌هایی کاربرد دارد که گرفتگی آن کم باشد و با یک یا دو بار حرکت لنس در طول داخلی لوله، مسیر باز می‌شود؛ در بیشتر موارد به علت شدت گرفتگی و رسوب داخل تیوب‌ها، لنس به تنهایی کارایی لازم را برای تمیز کاری داخل لوله‌ها ندارد و یا این‌که امکان استفاده از لنس به علت له و فشرده شدن رسوب داخل تیوب‌ها وجود ندارد، در این موارد از دستگاه Tube Cleaner استفاده می‌کنیم.

رئیس تعمیرات پتروشیمی جم با اشاره به مزایای دستگاه طراحی شده، ادامه داد: ایمنی بالا برای کار در داخل سایت‌های مجتمع، سرعت، قدرت و کارایی بالا، قابلیت تغییر دور، هزینه‌های پایین، امکان ساخت و تهیه لوازم آن در داخل مجتمع، امکان به‌کارگیری دو نازل به‌طور همزمان، امکان کنترل دستگاه توسط اپراتور به‌صورت کنترل از راه دور، تعمیر و نگهداری آسان و سریع و کیفیت و استحکام بالا از خصوصیات این دستگاه است.

وی از صرفه‌جویی سالانه هفت میلیارد ریال در پتروشیمی جم خبر داد و تاکید کرد: بزرگترین مزیت ساخت این دستگاه، صرفه‌جویی مالی و اقتصادی چشمگیر، برای شرکت پتروشیمی جم است، به‌طوری‌که طبق برآوردهای به عمل آمده در حال حاضر سالیانه هفت میلیارد ریال صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت خواهد داشت.

ایزدی با بیان این‌که ساخت دستگاه فوق در نتیجه کار گروهی تیم‌های مختلف بوده، اظهار داشت: این دستگاه بعد از اتمام ساخت، به‌طور پیوسته مراحل تست را در مدت حدود سه ماه با موفقیت روی مبدل‌های مجتمع پتروشیمی جم به انجام رساند.