- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

مکه جانشین گرینویچ می‌شود؟

عربستان سعودی تصمیم گرفته با ساخت بزرگ‌ترین ساعت دنیا در شهر مکه،‌ جای گرینویچ را بگیرد و ساعت مبدا دنیا را به ساعت مکه تبدیل نماید. اما چه قدر احتمال دارد که جهانیان این خواسته را پذیرا باشند؟

در دنیای خبرهای دانش و فناوری اغلب وقتی صحبت از زمان می‌شود،‌ پای بحث‌های عمیق در مورد فلسفه زمان و ادراک آن  توسط ما انسان‌ها به میان می‌آید. اما این بار موضوع قدری عینی‌تر است و به همین ساعت‌های قراردادی مربوط می‌شود که در سراسر جهان به کار می‌بریم.

ساعت گرینویچ دیر زمانی است که به عنوان مبدا زمانی دنیا پذیرفته شده است شاید چون روزگاری بریتانیا قدرت بزرگ دنیا بوده است. حالا دیگر شاید کسی به ریشه تاریخی گرینویچ فکر هم نکند و ما همه عادت کرده‌ایم که ساعت‌های خود را در مناطق مختلف دنیا باید بر اساس گرینویچ تنظیم و مقایسه کنیم. اما عربستان سعودی خیلی مایل است که این قرارداد عوض شود.

بر اساس گزارشی که پاپ‌ساینس [1] منتشر کرده، عربستان سعودی در شهر مکه بزرگ‌ترین ساعت دنیا را می‌سازد که بیش از ۶۰۰ متر ارتفاع دارد و هر یک از چهار صفحه ساعتی که در چهار سوی آن قرار می‌گیرند،‌ بیش از ۴۶ متر قطر دارند. از دیگر ویژگی‌های بارز این ساعت غول‌پیکر، چراغ‌های سبز و سفید فراوانی است که پنج بار در طول شبانه‌روز روشن می‌شوند تا زمان نماز را نشان بدهند. عربستان سعودی بسیار امیدوار است که این ساعت غول‌پیکر دلیلی بشود که ساعت مبدا جهان از گرینویچ به مکه تغییر کند.

اما آیا چون از نظر ساختمانی این ساعت از همه ساعت‌های دنیا بزرگ‌تر است، ‌جهان خواهد پذیرفت که ساعت مبدا خود را تغییر بدهد؟ به علاوه،‌ سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که ساعتی که به نمادهای خاص یک فرهنگ و مذهب آراسته شده و متناسب با آن اعلام‌های زمانی مخصوص خود را دارد، ‌می‌تواند ساعت بین‌المللی مناسبی برای همه جهانیان باشد و سایر فرهنگ‌ها و مکاتب آن را می‌پذیرند؟ به هر حال عربستان تصمیم گرفته در این زمینه تلاش کند.