- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

توصیه به آمریکا برای آغاز گفتگوهای محرمانه با ایران

گروه بحران بین المللی در ادامه این گزارش آورده است که در صورت توافق ایران و آمریکا در گفتگوهای مستقیم دیگر کشورهای طرف گفتگوبا ایران در گروه ۱+۵ نیز در مجبورند نتایج این توافقات را بپذیرند.
گروه بحران بین المللی (ICG) که یک اندیشکده مستقر در لندن است با انتشار گزارشی از واشنگتن خواست تا برای حل و فصل مساله هسته ای با ایران وارد گفتگوهای محرمانه دو جانبه شود.

به نقل از رویترز این گروه در جدید ترین گزارش خود با اشاره به انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران به عنوان چهره و شخصیتی میانه رو در بین روحانیون حاکم بر ایران، می نویسد واشنگتن نباید پس از انتخاب روحانی تحریم های شدید تری علیه ایران به مورد اجرا بگذارد.

در این گزارش با اشاره به اینکه تهران و واشنگتن باید کانالی برای انجام  گفتگوهای محرمانه و مستقیم بین خود ایجاد کنند، آمده است که این گفتگوها نباید صرفا در موضوعات مربوط به مساله هسته ای ایران متمرکز باشد بلکه طیف متنوعی از موضوعات مورد اختلاف از جمله مسایل و مشکلات منطقه ای را نیز می تواند شامل شود.

گروه بحران بین المللی در ادامه این گزارش آورده است که در صورت توافق ایران و آمریکا در گفتگوهای مستقیم دیگر کشورهای طرف گفتگوبا ایران در گروه ۱+۵ نیز در مجبورند نتایج این توافقات را بپذیرند.

علی واعظ از تحلیلگران مسایل ایران در گروه بحران بین المللی در این باره می گوید : گروه ۱+۵ با پویایی درونی پیچیده و رقابت اعضای آن با یکدیگر تبدیل به یک مکانیسم  دست و پا گیر برای مذاکره شده و بهتر است ایران و آمریکا به طور دوجانبه و خارج از این چارچوب مسایل و مشکلات خود را با گفتگوی مستقیم با یکدیگر حل کنند.

وی می افزاید:” در این صورت اگر بین ایران و آمریکا توافقی حاصل شود همه دیگر اعضای گروه ۱+۵ حتی اگر با اکراه مجبور به پذیرش آن خواهند بود.

در این گزارش همچنین به دولت های غربی توصیه شده انتظارات خود را از دولت روحانی بالا نبرند و منتظر رسیدن به یک توافق سریع و فوری با ایران نباشند.

در گزارش گروه بحران بین المللی آمده است عملکرد غرب در دور قبلی مذاکرات با ایران که حسن روحانی مسئولیت تیم مذاکره کننده ایرانی را در دست داشت عملا سبب شد تا منتقدان داخلی  از او انتقاد کنند و از این رو این تجربه باعث شده رییس جمهور جدید ایران در دور جدید مذاکرات با غرب احتمالا با احتیاط بیشتری عمل کند.