- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

جوابیه آتش‌نشانی عالیشهر به یک گزارش + پاسخ

عسلویه نیوز: آرش کمان، رئیس آتش‌نشانی عالی‌شهر بوشهر در مورد گزارش در ارتباط با مشکلات آتش‌نشانان آتش‌نشانی عالی‌شهر جوابیه‌ای ارسال کرده است.

به گزارش “عسلویه نیوز” آتش‌نشانی عالی‌شهر در پاسخ به گزارش « آیا کسی آتش مشکلات آتش‌نشانان را خاموش می‌کند؟» آورده است: در مورد ایتم عدم قرارداد پرسنل باید عرض کنم که این مورد ربطی به شرکت و اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل اطفاگران خلیج فارس ندارد زیرا این پیمان بر اساس ضوابط انجام گرفته و این طرح واگذاری یک طرح ملی است.

بر اساس این گزارش این شرکت تمام مدارک لازم برای اداره پروژه‌های آتش‌نشانی را دارا  است و حتی با تغییر اسم اینجانب و برخوردار نبودن از نسبت فامیلی هم می‌تواند بزرگترین پروژه‌‌های آتش‌نشانی را اداره کند و در مورد آشنایی ادارات و ارگان‌ها با پدر اینجانب و عدم رسیدگی به شکایات نیز باید به عرض برسانم که در این ۲سال که شرکت اطفاگران خلیج فارس پیمانکار آتش نشانی عالی شهر است هیچ گونه شکایت از این شرکت در هیچ گونه ارگانهای قضایی و نزد کارفرما موجود نیست.

این گزارش می‌افزاید: قابل ذکر است این شرکت موفق به انجام ۲۸۰ مورد عملیات اطفا و امداد ونجات به طور کاملا صحیح و استاندارد شده که همواره در تمام موارد مورد تقدیر و تشویق قرار گرفته است و شاید می‌توان گفت تنها ایراد بزرگ وارده بر این شرکت این است که تمام اعضای هیئت‌مدیره و مدیر عامل از نیروهای بومی بوشهری و زحمت کشان این عرصه هستند.

این گزارش می‌افزاید: قبل از حضور شرکت اطفا گران خلیج فارس در واحد آتش نشانی عالی شهر  ، حضور پرسنل شیفتی  به صورت ۲۴/۲۴ بود که باتلاش‌ها و پیگیری‌های این شرکت و نظر مثبت کارفرما و تامین نیرو ، شیفتها به حداستاندارد و به ۲۴/۴۸ رسید .

این گزارش می‌افزاید: حقوق و مزایا طبق قانون کار نظام جمهوری اسلامی ایران است و به طور کامل همراه با اضافه کار پرداخت می‌شود و حتی برای سهولت و آسایش پرسنل در روزهای مرخصی که با کمبود نیرو مواجه هستیم به استخدام نیروی جایگزین اقدام کرده و هزینه پرداخت می‌شود و کسر مرخصی پرسنل کذب محض است..

در این گزارش آمده است: در مورد ست لباس نیر طبق قانون اداره کار شرکت موظف به پرداخت سالی ۹۰ هزار تومان بابت دو دست لباس است که با توافقی که با خود پرسنل شده برای تهیه لباس‌های مرغوب‌تر اقدام به خرید سالانه ۳۶۰ هزار تومان بابت دو دست لباس شده و با توجه به اینکه مابه‌التفاوت قیمت فوق را کارفرما  متقبل نمی‌شود با توافق پرسنل آتش‌نشان مبلغ ناچیزی از این مابه‌التفاوت را خود پرسنل پرداخت می‌کنند و همچنین این شرکت با توجه به مفاد قرارداد موظف به خرید لوازم خواب نیست.

این گزارش می‌افزاید: در مورد امکانات و تجهیزات باید به عرض برسانم که این امکانات طبق قرارداد این شرکت با کارفرما است و برای خرید امکانات و تجهیزات بیشتر باید کارفرما اقدام کند.

در این گزارش آمده است: در مورد آتش سوزی ساختمان اسکان، نیرو به علت عدم استفاده صحیح و استاندارد ار ماسک تنفسی دچار دودزدگی شده  و قابل ذکراست که در قرارداد این شرکت یک دستگاه تنفسی جز اقلام مورد نیاز ذکر شده که به علت رفع مشکلات این شرکت اقدام به خرید یک دستگاه و ماسک تنفسی دیگر کرده است.

این گزارش می‌افزاید: در مورد حضور پرسنل این ایستگاه در حوادث جاده‌ای باید عرض کنم که مسئولیت اصلی رسیدگی به این اتفاقات آتش نشانی بوشهر است که در ۹۰ درصد از حوادث مشغول امداد و نجات بوده و پرسنل آتش نشانی عالی شهربه عنوان نیروی ذخیره و کمکی در محل حضور داشتند و در ضمن محل انجام واحد آتش نشانی بر اساس طرح جامع و استاندارد تعریف شده و می‌توان چنین  اظهار نظر کرد که آتش‌نشانان فاقد مرز هستند.

در این گزارش آمده است: در مورد ماشین آتش نشانی هم ذکر این مورد ضروری است که طبق قرارداد فی ما بین، همین مقدار امکانات از طرف کارفرما دیده شده در ضمن این ماشین به طور کامل سالم و آماده به کار و عملیات است و طبق استاندارد تمام تجهیزات در ابتدای شیفت کار تست و تحویل شیفت بعدی می‌شود.

پاسخ فارس

ناگفته پیداست با وجود اینکه مسئولان آتش‌نشانی تلاش‌هایی برای فراهم آوردن شرایط بهتر کار ایجاد کرده‌اند اما بازهم کمبودهایی وجود دارد که آتش نشانی باید آن‌ها را تامین کند.

نکته اول اینکه با وجود شرکت پیمانکار اقدام به خرید لباس فرم کرده باید فکری به حال پرداخت ما به تفاوت هم می‌کرد تا پرسنل مجبور نباشد از حقوق دریافتی خود بابت لباس فرم هزینه پرداخت کنند.

همچنین شرکت پیمانکار علاوه بر اینکه به گفته خود طبق قانون لباس فرم برای پرسنل تهیه می‌کند اما درصورت کهنگی و فرسوده شده لباس فرم هم باید فکری به حال آن بکند.

به نظر می‌رسد مشکلات تجهیزاتی آتش نشانی عالی‌شهر پابرجاست و از کارفرما انتظار می‌رود با بررسی دقیق این مشکلات را حل کند.

آتش نشانی موظف است آموزش‌های لازم را به پرسنل بدهد و اینکه پرسنلی به دلیل استفاده ناصحیح از ماسک دچار مشکل شده باید دلیل آن را از آتش نشانی هم پرسید.

با وجود توسعه شهر عالی‌شهر، آتش نشانی این شهر نیازمند تجهیزات و امکانات بیشتر و به ‌روز است ضمن اینکه باید از دستگاه‌های جدید و بدون مشکل مورد استفاده آتش نشانی در این آتش نشانی بیشتر استفاده کرد.