- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

خسارات خط لوله صلح به مردم روستاهای عسلویه

عسلویه نیوز – “عسکر جلالیان” نماینده مردم دیر، کنگان و جم در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به نشست هفته گذشته خود در عسلویه، گفت: در نشست عسلویه در جریان مطلب تاسف‌آوری مربوط به خط لوله صلح قرار گرفتم که یکسال است زندگی مردم روستای سهمو یکی از توابع این منطقه را تحت تاثیر قرار داده و متاسفانه هنوز از سوی مسببان آن اقدامی برای جبران خسارات وارده به مردم انجام نشده است.

جلالیان در ادامه با بیان این مطلب که این خسارت‌ها به انفجارهای مربوط به احداث خط لوله صلح برمی‌گردد، افزود: بالغ بر ۵۰ خانواده در یکی از روستاهای عسلویه به نام سهمو که این خط انتقال از مجاورت آن می‌گذرد دچار خسارات سنگین به تبع انفجاراتی که برای عبور خط لوله انجام شده است، شده اند.

نماینده مردم دیر، کنگان و جم با تاسف‌آور خواندن وضعیت مردم این منطقه، گفت: این انفجارها باعث تخریب خانه‌های مردم و آسیب دیدن جدی خانه‌های مردم شده است که در همان مقطع مدیر عملیات انفجار قول پرداخت همه خسارت‌ها در اسرع وقت را داده است، اما بعد از گذشت یک سال هنوز هیچ خبری از جبران خسارت‌های وارد شده به زندگی مردم نیست.

وی با بیان این مطلب که در زمان انفجارها قریب به ۲۰ روز این مردم خارج از خانه‌های خود زندگی می‌کرده‌اند، افزود: خود این خط باعث از بین رفتن کشاورزی و دامداری‌های این مردم به شدت فقیر شده است و انفجارهای آن نیز باعث تخریب و آسیب دیدن خانه‌های آنان.

جلالیان با انتقاد از عمل نکردن مسئولان وزارت نفت و شرکت گاز به تعهدات خود در قبال جبران خسارات این مردم، گفت: در زمان انفجارها که خسارت تازه بوده از این مردم خواسته شده برآورد خسارت کنند، اما هنوز هیچ کسی برای برآورد خسارت به آنجا نرفته است، در صورتی که بیشتر از ۵۰ منزل مسکونی این مردم دچار آسیب شده و الان بیش از یک سال است که این مردم هرچه مکاتبه و دوندگی می‌کنند به نتیجه نمی‌رسند و امروز کار به جایی رسیده که  برای احقاق حقوق خود مجبور شده‌اند حتی با دفتر مقام معظم رهبری هم مکاتبه کنند.

این عضو کمیسیون انرژی با بیان این مطلب که خط لوله صلح افتتاح شده به قیمت تخریب خانه‌های مردم، گفت: شرکت ملی گاز ایران به عنوان مدیر این پروژه و در یک کلام وزارت نفت باید هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت خسارت‌های این مردم اقدام کنند.

روستای سهمو یکی از توابع عسلویه است که در نزدیکی منطقه چاه مبارک قرار دارد. مساحت این روستا تقریبا ۲۵۰ هکتار و جمعیت آن برابر آخرین اعلام خانه بهداشت آن برابر با ۱۰۸۵نفر است. فاصله این روستا با مرکز بخش ۲۷ کیلومتر است.