- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

آشنایی با پارس شمالی و پارس جنوبی ( عسلویه) ۱

در دور افتاده ترین نقطه ایران روستایی در نزدیگی دریا و در حاشیه خلیج فارس ، صاحب موقعیتی شده که یکی از بزرگترین ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است نام این روستا که اکنون دیگر شهری شده عسلویه است.

[1]

مکان و موقعیت عسلویه عسلویه در شرق استان بوشهر در حاشیه خلیج فارس در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندر بوشهر و ۵۷۰ کیلومتری غرب بندر عباس و ۳۶۰ کیلومتری جنوب شبراز واقع است که از شمال با استان فارس از شرق به هرمزگان و از غرب به خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد ارتباط دارد.

[2] [3]

عسلویه حدود ۱۰۰ کیلومتر با حوزه ی گازی پارس جنوبی که در میان خلیج فارس واقع شده (دنباله حوزه گنبد شمالی قطر) فاصله دارد در دل این منطقه دو میدان بزرگ ذخایر عظیم گازی نهفته است. آب های نیلگون خلیج فارس در زیر امواج و در شعاع ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتری از ساحل میدان عظیم پارس را در خود نهان کرده که قسمتی از آن (پارس شمالی) کاملا در خاک ایران و بخشی از آن (پارس جنوبی) با کشور قطر مشترک است میدان گازی پارس شمالی اگرچه بر اساس برخی گزارش ها کشف میدان گازی پارس شمالی به اوایل دهه ۴۰ شمسی بر می گردد اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که هنوز میزان دقیق ذخایر این میدان مشخص نشده است. این میدان که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بوشهر و در عمق ۲ تا ۳۰ متری آب های خلیج فارس واقع شده دارای ۷ تریلیون متر مکعب گاز است. اقدامات اکتشافی در این میدان از سال ۱۳۴۲ شمسی با انجام لرزه نگاری آغاز شد و اولین چاه اکتشافی آن در سال ۱۳۴۵ شمسی تکمیل گردید. اولین طراحی به منظور بهره برداری از این میدان در سال ۱۹۷۷ میلادی مورد تایید واقع شد که پس از حفاری ۱۷ حلقه چاه و نصب ۲۶ عدد سکوی دریایی به دلیل وقوع انقلاب آغاز جنگ تحمیلی ادامه طرح متوقف شد. پس از پایان جنگ و آغاز سازندگی مدیران مربوط بیشترین توجه خود را به پارس جنوبی که میدان مشترک با قطر است معطوف کردند زیرا برداشت قطر از آن میدان با چنان سرعتی انجام می گرفت که نگرانی از مهاجرت گاز ایران به قطر را پیش کشید . به این دلیل تمام تلاش مسئولین به بهره برداری از پارس جنوبی معطوف شد تا این که در سال جاری و در ذیل تبصره یازده قانون بودجه طرح احیا میدان گازی پارس شمالی مجددا مطرح شد در این میان نیز با پیشنهاد ۳۵ میلیارد دلاری برای سرمایه اولیه توسعه پارس شمالی به میدان آمد. پیش بینی می شود که در پارس شمالی به میدان آمد . پیش بینی می شود که در پارس شمالی نیز ۱۴ فاز پالایشگاهی به مانند پارس جنوبی ایجاد می شود اگرچه پارس شمالی امسال در قانون بودجه به طور مشخص اورده شده اما دستور مطالعات مجدد ان در سال گذشته صادر شده است. هنوز متولی اصلی پارس شمالی مشخص نشده با این حال بخشی از امور مربوط به اراضی شناسایی و مطالعات کلی و مشخصات جغرافیایی صورت گرفته و قرار است چینی ها در احداث پالایشگاه و تولید فعالیت کنند. میدان گازی پارس جنوبی هرچه پارس شمالی کمتر توسعه یافته و رونق گرفته در عوض پارس جنوبی با سرعت گسترش می یابد. مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران ۳۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. این مخزن در لایه ای به ضخامت ۲۵۰ متر و در عمق حدود ۳۰۰۰متری زیر کف دریا قرار دارد. این بخش از میدان دارای ۱۴ تریلیون متر مکعب گاز به همراه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود ۵۰ درصد از ذخایر گازی کشور و حدود ۸ درصد از ذخایر شناخته شده جهان را به خود اختصاص داده است. توسعه میدان گازی پارس جنوبی به منظور تامین تقاضای رو به رشد گاز طبیعی تزریق به میادین نفتی، صادرات گاز و میعانات گازی به عنوان خوراک پتروشیمی صورت می پذیرد .

[4]

بنادر عسلویه و تمبک در ۲۷۰ و ۲۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بوشهر به عنوان منطقه ساحلی برای ایجاد تاسیسات خشکی و توسعه مرحله ای این میدان انتخاب شده اند. توسعه میدان گازی پارس جنوبی با توجه به عظمت طرح ها و نیاز به فضای بیشتر در دو منطقه انجام می شود. اول سایت یک واقع در عسلویه و نخل تقی و دوم سایت دو واقع در تنبک، این منطقه در ۶۰ کیلومتری عسلویه به طرف کنگان واقع است.

[5]

فرآورده های نفتی پارس جنوبی میدان پارس جنوبی صرفا گاز نیست بلکه دارای لایه های نفتی نیز هست. مجری توسعه و بهره برداری لایه های نفتی، شرکت پترو ایران است که از اواخر سال ۸۳ فعالیت خود را آغاز کزده است. بهره برداری از نفت این میدان در دو مرحله صورت می گیرد. در مرحله اول این طرح که پیش بینی می شود در مدت ۲۶ ماه اجرا شود روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت تولید خواهد شد . پس از اجرای مرحله اول طرح و بررسی رفتار میدان، در صورت اقتصادی بودن، مرحله دوم توسعه میدان به منظور تولید روزانه ۵۴ هزار بشکه نفت اجرا خواهد شد.