- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

تا پایان امسال محقق می‌شود؛ راه‌اندازی ۲ طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه

به گزارش “عسلویه نیوز” رمضان اولادی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال جهاد اقتصادی تلاش و فعالیت زیادی انجام داده و در مسیر توسعه صنایع پتروشیمی شاهد اقدامات ارزشمندی هستیم.
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از راه‌اندازی ۲ طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه خبر داد و افزود: طبق برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار است تا پایان سال دو طرح شامل واحد بوتن -۱ پتروشیمی جم و پتروشیمی کاویان (الفین یازدهم) در عسلویه به بهره‌برداری برسد.
اولادی خاطرنشان کرد: واحد بوتن ۱ که از جمله طرح‌های تکمیلی پتروشیمی جم است، ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن محصول را در سال دارد و با بهره‌برداری از آن ظرفیت کنونی تولید بوتن ۱ در کشور که هم‌اکنون افزون‌بر ۳۴ هزار تن در سال است، ارتقا می‌یابد و نیاز به واردات این محصول بر طرف می‌شود و پتروشیمی جم در کنار پتروشیمی‌های اراک، امیرکبیر و تبریز به جمع تولیدکنندگان این محصول خواهد پیوست.
وی یادآور شد: پتروشیمی کاویان نیز به عنوان دیگر طرح در آستانه بهره‌برداری به منظور تامین خوراک مجتمع‌های خط لوله اتیلن غرب شامل پتروشیمی‌های لرستان، کردستان، مهاباد، همدان و کرمانشاه طراحی و اجرا شده است.
این مسئول اذعان داشت: این مجتمع به صورت دو واحد اتیلن هر کدام با ظرفیت‌های یک میلیون تن در سال طراحی شده و ظرفیت تولید حدود ۱۸۰ تن C3+ را نیز به عنوان محصول جانبی دارد.
اولادی بیان داشت: حجم سرمایه‌گذاری در ساخت این مجتمع نیز که از سوی بخش خصوصی و سهــامداران آن انجام حدود ۴۸۴ میلیون یورو و ۳ هزار و ۱۶۲ میلیارد ریال برآورد شده است.
وی اضافه کرد: نکته مهم در ساخت این مجتمع، استفاده ۳۵ تا ۴۰ درصدی از توان سازندگان داخلی برای تامین تجهیزات و استفاده از نیروهای متخصص داخلی برای انجام عملیات نصب و راه‌اندازی است؛ از این‌رو پتروشیمی کاویان را نماد توانمندی متخصصان داخلی می‌دانند.
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: هم‌اکنون در منطقه عسلویه نزدیک به ۲۲ میلیون تن ظرفیت نصب شده تولید محصولات پتروشیمی وجود دارد که سال گذشته ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن از این ظرفیت به تولید رسیده است.
اولادی از افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۵۵ میلیون تن در سال خبر داد و گفت: پیش‌بینی شده با راه‌اندازی طرح‌های فاز دو پتروشیمی در عسلویه تا پایان سال ۹۴، ظرفیت تولید در این منطقه به ۵۵ میلیون تن در سال با درآمدزایی سالانه ۳۲ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.
وی تصریح کرد: باید دست به دست هم بدهیم و با همه توان در مسیر رشد و توسعه صنعت ایران اسلامی گام برداریم.