- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

سرمایه گذاری ۱۶ میلیارد دلاری در پارس جنوبی در سال ۹۰

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس از تازه ترین توافقات سرمایه گذاری و جذب اعتبارات مالی به میزان بیش از ۱۶ میلیارد دلار در طرحهای پارس جنوبی تا پایان سال جاری خبر داد .

به گزارش “عسلویه نیوز” روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، موسی سوری در حاشیه بازدید هفتگی از طرحهای در دست ساخت پارس جنوبی ،از نهایی شدن اختصاص دو منبع مالی خارجی به میزان ۲,۳ میلیارد دلار خبر داد و گفت ۲,۱ میلیارد دلاراز این میزان تا دو هفته دیگر به پیمانکاران پروژه های پارس جنوبی پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزیر نفت در مدت کوتاه تصدی وزارت نفت، تحول چشمگیری در بخش تامین مالی طرحهای پارس جنوبی به وجود آورده است،عنوان کرد: براساس توافقات انجام شده، ۲ میلیارد دلار دیگر از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران جهت مشارکت در سرمایه گذاری طرحهای تولید گاز در پارس جنوبی تامین می شود که مطابق برنامه ریزی در یک بازه زمانی سه الی چهار ماهه و حداکثر تا پایان سال جاری به پیمانکاران و سازندگان خارجی طرح‌ها‌ی پارس جنوبی پرداخت خواهد شد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به راهبردهای جدید صنعت نفت در خصوص به‌کارگیری اثربخش منابع مالی داخلی عنوان کرد: اخیرا در جریان برگزاری جلسه ای میان وزیر نفت، معاونان وزیر نفت و مدیریت شرکت نفت و گاز پارس با رییس کل بانک مرکزی ، توافقات موثری در خصوص هدایت منابع داخلی کشور به طرحهای پارس جنوبی صورت گرفت که براین اساس، اعتبارات داخلی و خارجی قابل توجهی به سمت پارس جنوبی هدایت خواهد شد و مشکل اصلی و اساسی طرح‌های توسعه پارس جنوبی برطرف خواهد شد.

سوری همچنین گفت: بانک ملت نیز اخیرا اعتباری معادل ۴۰۰ میلیون دلار به فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی اختصاص داده است که طی دو الی سه ماه آینده، ۷۰۰ میلیون دلار دیگر نیز از سوی این بانک به حساب طرحها ،واریز خواهد شد .

وی با اشاره به پذیرش تعهد ۶,۴ میلیارد دلاری تامین مالی برخی فازهای این میدان مشترک از سوی بانک ملت و با تقدیر از تدابیرو مدیریت هوشمندانه و متعهدانه بانک ملت، افزود: امیدواریم تعامل و اقدام مدبرانه و راهبردی بانک ملت در پشتیبانی از منافع و اهداف ملی در طرح‌های توسعه میدان مشترک پارس جنوبی و دلسوزی کارشناسان متعهد این بانک به عنوان سرمشق و الگوی همکاری سایر بانکهای کشورمان با میدان مشترک پارس جنوبی قرار گیرد. چرا که این اقدام ، نمونه برجسته‌ای از تجلی و تحقق جهاد اقتصادی در بانک‌های کشور و عملیاتی نمودن فرمان مقام معظم رهبری در عسلویه برای موفقیت در پیشانی جبهه نبرد اقتصادی کشور است و مجموعه مدیریت و کارشناسان بانک ملت شایسته تقدیر و سپاسگزاری ویژه‌‌ای می‌باشد.

سوری افزود: طی سال جاری معادل ۱۰هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی به منظور تزریق در طرحهای صنعت نفت منتشر خواهد شد که با حمایت دستور وزیر نفت مجوز اختصاص و ورود نیمی از این میزان(معادل ۵ هزار میلیارد تومان) به ساخت و توسعه فازهای گازی در میدان مشترک پارس جنوبی صادر شده است .

به گفته وی، اوراق مشارکت طرحهای پارس جنوبی در سه مقطع مهر، آبان و دی ماه جاری منتشر خواهد شد.

پیش از این وزیر نفت از هدفگذاری سرمایه گذاری ۵۲ میلیارد دلاری وزارت نفت ایران در پارس جنوبی تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه این کشور خبر داده بود .

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در پایان با اشاره به سفر مقام معظم رهبری در هشتم فروردین سال جاری و جهت گیری‌های راهبردی ایشان مبنی برلزوم جهاد در این میدان عظیم و مشترک و تسریع در بهره برداری ازطرح‌های توسعه و افزایش تولید عنوان کرد: با تدابیر جهادی و انقلابی وزیر محترم نفت، بخش عمده ای از ظرفیت های صنعت نفت به همین منظور جهت دستیابی به اهداف و منافع ملی در این میدان مشترک متمرکز شده است و راهبردها و اقدامات پشتیبانی و انگیزشی در حوزه منابع انسانی نیز به عنوان اقدامات تکمیلی و حمایتی ، در مراحل نهایی و اقدام می‌باشد.