- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

اجرای بزرگترین طرح های زیست محیطی صنعت نفت در پارس جنوبی

رییس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت نفت و گاز پارس از اجرای ده ها طرح زیست محیطی در منطقه عسلویه خبر داد و گفت : در هفته جاری ، سه ایستگاه جدید پایش آلودگی هوا با هزینه ای بالغ بر ۱.۵ میلیون یورو در پارس جنوبی به بهره برداری می رسد.

محمد مهدی قاسمی ، اعلام کرد : با راه اندازی این ۳ واحد جدید، تعداد ایستگاه های پایش هوای عسلویه به ۸ واحد می رسد.

رییس کمیته کاهش آلودگی هوای عسلویه با اشاره به اینکه شرکت نفت و گاز پارس در راستای پایش و برنامه ریزی جهت بهبود وضعیت آلاینده ها در پارس جنوبی اقدام به تشکیل “کمیته کاهش آلودگی هوای عسلویه” کرده است، افزود: در این کمیته با توجه به مسولیت ویژه شرکت نفت و گاز پارس، طرح ها و لوایح اجرایی و عملیاتی مختلفی پس از تصویب ، اجرا شده است . همچنین بحث و بررسی پیرامون روشهای افزایش راندمان بازیافت گوگرد ، راهکارهای اصلاح طرح گازهای خروجی از مشعل در فازهای عملیاتی پارس جنوبی، مدیریت برخط( آنلاین) گازهای خروجی از فلرها با نصب دستگاه های سنجش، بررسی و پیشرفت مطالعات مربوط به کاهش انتشار آلاینده ها و مدیریت نتایج ایستگاههای نصب شده پایش هوا در عسلویه و سایت های دو و سه پارس از مهمترین مباحث طرح شده در این کمیته است.

قاسمی اجرای طرح نیمه صنعتی تبدیل دی سولفید اویل DSO به عنوان یک محصول جانبی عملیات پالایشگاه گازی فاز یک به سه محصول تجاری قابل عرضه در بازار را یک اقدام با اهمیت خواند و افزود: در صورت اجرایی شدن این طرح ، علاوه بر جلوگیری از سوزاندن عوامل بروز آلودگی در منطقه ، بخشی از خوراک صنایع پتروشیمی نیز تامین خواهد شد.

به گفته او، طراحی و ارائه سیستم یکپارچه پایش و مصرف مواد و انجام پروژه های پژوهشی و زیست محیطی نظیر بررسی میزان سمی بودن پساب خروجی ناشی از فعالیت پالایشگاه های گازی بر روی موجودات آبزی، استفاده از نانورس در حذف مواد آلی از پساب و بررسی عوامل موثر بر آن و مدیریت مواد زائد جامد شهری در سایت منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از سرفصل های مهم در حال پیگیری این کمیته است.

قاسمی از آغاز مطالعات اولیه ساخت یکی از بزرگترین سایت های دفع ضایعات صنعتی کشور در منطقه عسلویه خبر داد و گفت: با توجه به حجم عظیم پروژه های گازی در عسلویه، بزرگترین طرحهای زیست محیطی صنعت نفت در شرکت نفت و گاز پارس اجرا می شود.

به گفته وی در هفتمین جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای عسلویه که با حضور مجریان طرحها، روسا و کارشناسان ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE ) شرکت نفت و گاز پارس، شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد، موضوعات متعددی همچون نصب ادوات پایش آلاینده های هوا به صورت برخط (آن لاین)در فازهای ۱۵ تا ۱۸،بررسی نتایج طرح پایش آلودگی هوای منطقه عسلویه با استفاده از ایستگاههای سیار توسط نمایندگان پژوهشگاه صنعت نفت، پیشرفت طرح تبدیل سولفید اویل به میزان ۵ تن در روز در فاز یک و بررسی مدلهای بهینه سازی عملکرد فلرهای پالایشگاه های فازهای ۴ و ۵ موردبررسی کارشناسی قرار گرفت.

رییس کمیته کاهش آلودگی هوای عسلویه درادامه افزود: مقرر شد نتایج مانیتورینگ آلاینده های هوا در فازهای در حال بهره برداری پارس جنوبی در اختیار کمیته قرار گرفته تا برنامه های اصلاحی دیگر کنترل آلودگی هوای منطقه به اجرا درآید.

قاسمی افزود: همچنین از شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی درخواست گردید تا در جلسه آتی این کمیته با ارایه گزارش نظرات کارشناسی در خصوص راندمان فعلی واحدهای بازیافت گوگرد در پالایشگاه های راه اندازی شده ، روش های بهینه سازی عملکرد این واحدها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی در پایان گفت: با توجه به اهمیت زیست محیطی و اقتصادی گازهای ارسالی به فلر، مقرر شد برای بررسی وضعیت فلرینگ در سطح طرح های شرکت نفت و گاز پارس و اتخاذ تدابیر لازم فنی جهت کاهش گاز ارسالی به فلر، کارگروه تخصصی کاهش گازهای ارسالی به فلر ، متشکل از واحدها وشرکت های مربوطه به صورت یکی از کارگروه های تخصصی کمیته کاهش آلودگی هوای منطقه عسلویه تشکیل شود و گزارش فعالیت های خود را به کمیته اعلام نماید.