- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

سهمیه‌های جدید بنزین امشب واریز می‌شود.

رشد افسار گسیخته مصرف بنزین کشور هم به دردسر تازه دولتمردان تبدیل شده به طوری‌که وزیر نفت از آغاز موقتی واردات بنزین خبر داده و پیش بینی می شود از پائیز سالجاری تهاتر نفت سنگین ایران و بنزین سوپر آغاز شود.
همزمان با فصل بازگشایی مدارس و سونامی مصرف بنزین ۴۰۰ و ۷۰۰ تومانی در کشور، نخستین سهمیه بنزین پائیز تا ساعت ۲۴ امشب ۳۱ شهریور ماه به کارت‌های هوشمند سوخت واریز می‌شود.

به گزارش مهر، از ابتدای آغاز به کار رسمی کابینه دولت یازدهم تاکنون، سنارویهای مختلفی برای مدیریت مصرف بنزین تعریف شده است که هم اکنون این سناریوهای پیشنهادی برای رد و یا تصویب در کارگروه‌های مختلف دولت صف کشیده‌اند.

ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در تشریح مهمترین سناریوهای بنزینی دولت از احتمال حذف و یا کاهش سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی برخی از خودرو و موتورسیکلت‌ها خبر داده و تاکید کرده است: به زودی سه سناریوی پیشنهادی درباره تعیین تکلیف سهمیه‌های بنزین به کمیسیون زیربنایی دولت ارسال می شود.

از سوی دیگر هر چند بیژن زنگنه وزیر نفت قیمت واقعی یک لیتر بنزین را ۳۰۰۰ تومان اعلام کرده است اما محمد باقر نوبخت سخنگوی اقتصادی دولت هرگونه افزایش قیمت بنزین تا پایان سالجاری را منتفی دانسته و تاکید می کند: در راستای اجرای طرح ۱۰۰ روزه اقتصادی کشور افزایش قیمت حامل‌های انرژی به سال ۹۳ موکول شده است.

در همین حال همزمان با اوج گیری مجدد مصرف بنزین، وزارت نفت دور جدید شناسایی و برخورد با متخلفان بنزینی را در دستور کار قرار داده ضمن آنکه قطع سه ماهه سهمیه بنزین، تعیین جرایم نقدی و ابطال کارت‌های کرایه‌ای سه طرح جدید دولت برای مقابله با طرح اجاره کارت‌های بنزین و گازوئیل است.

رشد افسار گسیخته مصرف بنزین کشور هم به دردسر تازه دولتمردان تبدیل شده به طوری‌که وزیر نفت از آغاز موقتی واردات بنزین خبر داده و پیش بینی می شود از پائیز سالجاری تهاتر نفت سنگین ایران و بنزین سوپر آغاز شود.

در این بین  نادر فریدونی در تشریح پیشنهاد بنزینی کمیسیون انرژی مجلس برای سهمیه بندی بنزین، گفته است: کمیسیون انرژی مجلس خواستار افزایش سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی برخی از خودروسواران شده است.

با وجود افزایش سناریوهای پیشنهادی قیمتی و غیر قیمتی دولتمردان، اما متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی کماکان به سیر صعودی مصرف خود ادامه می‌دهد، هر چند مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عبور مصرف بنزین کشور از مرز ۸۰ میلیون لیتر در روز را طبیعی عنوان می کنند.

بر اساس آمارهای رسمی شهریور ماه سالجاری همسو با افزایش مصرف بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارت‌های هوشمند سوخت، متوسط فروش بنزین ۷۰۰ توماین هم با افزایش روبرو شده است.

از این رو شهریور ماه سالجاری در برخی از روزها متوسط فروش روزانه بنزین آزاد رکوردهای جدیدی ثبت کرده و حتی از مرز ۲۰ میلیون لیتر در روز هم عبور کرده است.

اولین سهمیه‌ بنزین پائیز امشب واریز می‌شود

به گزارش مهر، همزمان با فصل بازگشایی مدارس، نخستین سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای پائیز تا ساعت ۲۴ امشب یکشنبه ۳۱ شهریور ماه به کارت‌های هوشمند سوخت واریز می‌شود.

برای مهر ماه امسال هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای با قیمت ۴۰۰ تومان و بنزین آزاد با نرخ ۷۰۰ تومان عرضه می شود ضمن آنکه ۲۵ لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌‌ها با نرخ نیمه یارانه‌ای اختصاص می یابد.
 
در اولین ماه فصل پائیز سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی بدون محدودیتی، در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای ۴۰۰ تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.

در همین حال با توجه به آغاز توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا در برخی از کلانشهرها همچون تهران، اراک، کرج و اهواز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: با وجود افزایش هزینه‌های تولید اما تا اطلاع ثانوی بنزین اروپایی با قیمت‌های مصوب و تکلیفی دولت در جایگاه‌ها عرضه خواهد شد.

علیرضا ضیغمی معاون فعلی وزیر نفت هم پیشتر در گفتگو با مهر افزایش قیمت بنزین را فعلا منتفی اعلام کرده و تاکید کرده است: سال گذشته پیشنهاد افزایش قیمت بنزین به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه شد اما به دلیل توقف اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، این اصلاح قیمت فعلا منتفی است.