- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

تولید بیش از۷میلیون تن پتروشیمی در عسلویه

مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه از آغاز امسال تا نیمه شهریور ماه،‌ ۷ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۶۹ تن از کل تولیدات پتروشیمی کشور را به خود اختصاص دادند.
در میان مجتمع‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی در عسلویه، پتروشیمی پارس با تولید یک میلیون و ۶۳۶ هزار و ۵۶۸ تن در صدر قرار دارد.
شرکت پتروشیمی پارس، از شرکت‌های فاز اول پتروشیمی منطقه ویژه انرژی پارس به شمار می‌رود. این مجتمع توان تولید حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال را دارد که ۵۰ درصد آن صادر و بقیه برای تامین خوراک پتروشیمی های آریاساسول و بخشی از خوراک پتروشیمی جم استفاده می‌شود.
عمده محصولات تولیدی این مجتمع شامل اتان، پروپان، بوتان، گازولین، اتیل بنزن و استایرن منومر است که واحد استایرن منومر آن بزرگ‌ترین واحد تولیدی این محصول در جهان است.
رتبه دوم به پتروشیمی نوری (برزویه) تعلق دارد که موفق شد در این مدت با بهره گیری از تولید یک میلیون و ۵۵۰ هزار و ۲۳۷ تن محصول پتروشیمی، به منظور خنثی کردن تهدیدهای خارجی، اقدام به تولید روزانه ۶ میلیون تن بنزین کند.
این مجتمع دارای ۱۱ واحد تولیدکننده پارازایلین، ارتوزایلین، بنزن، رافینیت، آروماتیک سنگین، گاز مایع (ال.پی.جی)، هیدروکربن‌های سبک و سنگین و برش پنتان است و ظرفیت تولید سالانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات آروماتیک پتروشیمی را دارد.
پتروشیمی زاگرس نیز در مدت یاد شده با تولید یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۹۹۴ تن در رتبه سوم قرار گرفت. این مجتمع به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده متانول جهان، ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن از این محصول را دارد.
هم اکنون متانول صادراتی ایران که بخش عمده ای از آن توسط پتروشیمی زاگرس تامین می شود، به یکی از پرفروش ترین محصولات پتروشیمی کشور در بازارهای خارجی تبدیل و در پنج ماه نخست امسال یک میلیون و ۳۵۸ هزار تن از این محصول به ارزش ۳۵۶ میلیون و ۱۹ هزار و ۷۶۰ دلار به بازارهای خارجی صادر شده است.
جایگاه چهارم را پتروشیمی جم با تولید یک میلیون و ۱۷۲ هزار و ۹۴۹ تن از آن خود کرد. این مجتمع بزرگ‌ترین تولیدکننده الفین جهان شناخته می‌شود و در طرح ضربتی تولید بنزین نیز مشارکت کرد تا مانند شکست رکورد تولید اتیلن در خاورمیانه برگ افتخار دیگری برای خود رقم بزند. ظرفیت تولید این مجتمع سالانه یک میلیون و ۳۲۱ هزار تن از انواع محصولات پلیمری است.
مجتمع‌های پردیس و آریاساسول نیز در این مدت به ترتیب با تولید ۷۵۰ هزار و ۶۲۲ هزار تن و ۵۵۲ هزار و ۲۵۶ تن در جایگاه‌های پنجم و ششم قرار گرفتند.
تولید مجتمع های مهر و مروارید که به عنوان تنها مجتمع های بهره برداری شده در فاز دو عسلویه قرار گرفته اند، به ترتیب ۹۵ هزار و ۹۴۳ تن و ۸۳ هزار و ۵۰۰ تن بوده است.