- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

جان کری و ظریف جداگانه دیدار کردند/ اشتون: ۱۲ ماهه توافق می کنیم

آلمان: مذاکرات با ظریف متفاوت از آن چیزی بود که عادت داشتیم/ جان کری: همه ما خوشحال بودیم که ظریف به جلسه آمد و اظهاراتی کرد که هم لحن و هم نگاه آن خیلی با گذشته فرق می‌کرد.”

مذاکرات وزیران خارجه ایران و گروه ۱+۵ در نیویورک به پایان رسید.

به گزارشعصر ایران به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، کاترین اشتون نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان این مذاکرات گفت: مذاکرات با ظریف، مهم بود. ایران و گروه ۱+۵ درباره برگزاری جلسات بعدی مذاکرات در روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر آینده (۲۳ و ۲۴ مهر جاری) در شهر ژنو سوئیس به توافق رسیدند.

اشتون همچنین گفت که ۱۲ ماه زمان مناسبی برای حل و فصل پرونده هسته ای ایران است .

گروه ۱+۵ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه) به علاوه آلمان است که چند سال پیش تاکنون، سلسله مذاکراتی را با ایران بر سر برنامه هسته ای اش برگزار می کنند.

آلمان: مذاکرات با ظریف متفاوت از آن چیزی بود که عادت داشتیم

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان روز پنج‌شنبه گفت که دیدار وزیران امور خارجه ۱+۵ با همتای ایرانی‌شان (لحن، فضا و روح) بسیار متفاوت نسبت به آن چه این گروه به آن عادت داشت صورت گرفت و پنجره فرصت برای حل صلح‌آمیز این وضعیت باز شده است. 

به گزارش ایسنا به نقل  از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وستروله در عین حال هشدار داد که اعمال و کردار ایران باید با گفتارش مطابقت داشته باشد.  وزیر امور خارجه آلمان گفت: کلمات به تنهایی کافی نیستند آن چه مهم است اعمال و نتایج ملموس است. جزییات بسیار مهم هستند، به همین دلیل لازم است که ما خیلی زود مذاکرات اساسی و جدی داشته باشیم.

جان کری: جداگانه با ظریف دیدار کردم

جان کری وزیر خارجه آمریکا بعد از پایان مذاکرات ایران و ۱+۵ در نیویورک به خبرنگاران گفت که با همتای ایرانی اش محمدجواد ظریف جداگانه دیدار و گفتگو کرده است.

به گزارش بی بی سی، جان کری این مذاکرات را “سازنده” توصیف کرد و گفت: “همه ما خوشحال بودیم که آقای ظریف به جلسه آمد و اظهاراتی کرد که هم لحن و هم نگاه آن خیلی با گذشته فرق می‌کرد.” 

او افزود: “من در حاشیه این نشست با آقای ظریف دیدار داشتم.” 

مذاکرات وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در نیویورک

 

 

ظریف: با وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم

 

 

ظریف با بیان این که مذاکرات ایران و ۱+۵ سازنده بود، گفت که ملاقات کوتاهی در حاشیه این نشست با جان کری، وزیر خارجه آمریکا داشته است.

 

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف  وزیر امور خارجه ایران پس از دیدارش با وزیران خارجه عضو ۱+۵ و مذاکرات با آن‌ها در نشست مطبوعاتی کوتاهی خاطرنشان کرد در این نشست بر ضرورت رفع نگرانی‌ها و احقاق حقوق مردم ایران تاکید کردیم.

 

او افزود: دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت استفاده از سلاح کشتار جمعی مورد تاکیدمان قرار گرفت و امیدواریم با برخورد مثبت همه طرف‌ها شاهد شکل‌گیری راه‌حل مورد قبول دو طرف باشیم تا بتوانیم کار را به پیش ببریم و پرونده هسته‌یی ایران به زودی حل شود.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد دیدارش با وزیر خارجه آمریکا گفت: گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در دیدارهای بین‌المللی انجام این گفت‌وگوها و دیدارها معمول است و در آن بر ضرورت و اهتمام ویژه برای رسیدن به راه‌حل تاکید کردیم و انتظار می‌رود که بتواند مناقشات را در زمان مناسب حل کند.

 

وی گفت: امیدواریم بتوانیم این حرف‌های مثبت را که در این مذاکرات شنیده شد، با دقت و هوشیاری در آینده به پیش ببریم و زمینه را برای حل مشکلات ایران فراهم کنیم.

 

ظریف تاکید کرد: تحریم‌ها باید به تدریج که جلو می‌رویم رفع شود و در قدم آخر همه تحریم‌ها حل شده باشد چه تحریم‌های یک جانبه چه تحریم‌های چند جانبه.

 

وی در پاسخ به این پرسش که نشست ژنو در سطح وزیران خارجه کشورها خواهد بود؟ گفت: خانم اشتون در این نشست حضور خواهد داشت این که چه کسی به نمایندگی از شش کشور حضور داشته باشد را نمی‌دانیم.

انگلیس: خیلی خوب بود

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس بعد از برگزاری مذاکرات وزیران خارجه ایران و ۱+۵ گفت: شیوه و روح این جلسه بسیار خوب بود.

هیگ افزود: لحن مقامات ایرانی تغییر زیادی کرده است و این جلسه شروع خوبی بود اما هنوز خیلی زود است که آن را یک پیشرفت بزرگ بخوانیم.

کری و ظریف

بی بی سی هم نوشت: اشتون در پاسخ به سوالی درباره این که آیا وزرای خارجه آمریکا و ایران دست داده‌اند، گفت: “آقای کری انسان بسیار مودبی است و دست‌ندادن آنها مایه تعجب من خواهد شد.” 

اشتون در عین حال تلویحا به گفت‌وگوی کری و همتای ایرانی‌اش هم اشاره کرد و گفت: “آقای ظریف صحبت کرد و تمام وزرای خارجه حاضر در اجلاس فرصت آن را پیدا کردند که وارد گفت‌وگو شوند.”

مذاکرات وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در نیویورک

[1]

برگزاری مذاکرات وزیران خارجه ایران و ۱+۵

مذاکرات وزیران خارجه ایران و ۱+۵  با موضوع مسئله هسته ای تهران، از ساعت ۲۴ پنجشنبه در محل سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.

این نشست مذاکرات ایران و ۱+۵ برای نخستین بار در سطح وزیران امور خارجه برگزار شد و جان کری وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آن حضور داشتند.

عکس های منتشر شده از این نشست نشان می دهد جان کری در کنار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نشسته است.

حاضران در مذاکرات

هیات ایرانی به ریاست محمدجواد ظریف وزیر خارجه و متشکل از مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر خارجه، محمدنیا مشاور حقوقی وزیر خارجه،  حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزیر خارجه، امیری کارشناس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین فریدون در این جلسه حضور دارد.

از کشورهای عضو  گروه ۱+۵  نیز جان‌ کری وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و وانگ یی وزیر خارجه چین در کنار کاترین اشتون نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا حاضر هستند.

البته وزیران خارجه گروه ۱+۵ به همراه اشتون نیم ساعت قبل از برگزاری نشست مشترک با ایران، جلسه مقدماتی را در ساعت ۱۶ پنجشنبه (به وقت محلی) ساعت ۲۴ به وقت تهران در نیویورک برگزار کردند.

دیداری برای ظریف و کری تنظیم نشده اما ممکن است پیش آید

 

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به برخی اخبار منتشر شده درباره دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا گفت: ممکن است این دیدار رخ دهد یا خیر.

سیدعباس عراقچی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این که هیچ برنامه از پیش تعیین شده‌ای برای دیدار ظریف و کری تنظیم نشده است، خاطرنشان کرد: امکان برخوردهای جانبی و گفت‌وگوهای حاشیه‌یی بین مقامات کشورها در جلسات بین‌المللی امری رایجی است که ممکن است پیش آید یا خیر.