- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

رهاسازی پرنده شکاری در منطقه حفاظت شده نایبند عسلویه

عسلویه نیوزمحیط‌بان منطقه حفاظت شده نایبند از رهاسازی یک پرنده شکاری در منطقه حفاظت شده نایبند در عسلویه خبر داد.

به گزارش “عسلویه نیوز” مصطفی موذنی بعد از ظهر امروز در حاشیه رهاسازی این پرنده شکاری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یک بهله (واحد شمارش پرندگان شکاری) دلیجه که از متخلفین منطقه حفاظت شده نایبند کشف شده بود، توسط منطقه حفاظت شده نایبند در این منطقه رهاسازی شد.
وی افزود: هر ساله با شروع فصل پاییز پرندگان شکاری مانند انواع عقاب‌ها و شاهین‌ها به منظور تغذیه به مناطق جنوبی ایران مهاجرت می‌کنند که منطقه حفاظت شده نایبند از جمله این مناطق است.
محیط‌بان منطقه حفاظت شده نایبند خاطرنشان کرد:‌بدلیل ارزش تفریحی که برخی از این پرندگان مانند بالابان، شاهین و بحری دارند برخی از صیادان اقدام به زنده‌گیری این پرندگان می‌کنند.
موذنی تصریح کرد: از نظر زیست محیطی این پرندگان در خطر انقراض هستند و تحت حمایت قرار دارند؛ هر چند که به طور معمول این پرندگان با قیمت‌های بسیار بالا خرید و فروش می‌شوند ولی در کشورهایی مانند ایران که عضو “کنوانسیون سایتیس” هستند جرایم بسیار سنگینی برای متخلفین آنها در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: در قانون هم‌اکنون برای افرادی که سه پرنده “بالابان”، “شاهین” یا “بحری” را داشته باشند جریمه‌ای حدود ۱۲۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
این مسئول در ارتباط با اهمیت و ارزش پرنده دلیجه گفت: دلیجه پرنده‌ای است از خانواده شاهین‌ها که برای زنده‌گیری دیگر اعضای این خانواده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
موذنی یادآور شد: مسئولان منطقه حفاظت شده نایبند با همه توان و ظرفیت در راستای حفاظت از پرندگان و موجودات زنده این منطقه تلاش و فعالیت می‌کنند و به متخلفان اجازه هیچ تخلفی را نخواهیم داد.