- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

تخلف در مناقصه ۵/۴هزار میلیاردی در عسلویه

احداث اولین واحد تولید پروپیلین از گاز پروپان در ایران به یک شرکت فاقد تجربه در این حوزه سپرده شد .

به گزارش مشرق به نقل از قانون؛ چندی پیش یک شرکت پتروشیمی که متعلق به یکی از بانک‌های خصوصی کشور است مناقصه‌ای بین المللی را جهت احداث یک واحد تولید پروپیلن از گاز پروپان برگزار نمود .

پیش از این چنین واحد تولیدی در ایران وجود نداشت از این رو برگزار کنندگان مناقصه یکی از شروط برگزاری این مناقصه را برای شرکت‌های داخلی مشارکت با یک شرکت خارجی توانمند در این حوزه اعلام کردند .

پس از اعلام برگزاری این مناقصه چهار کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های داخلی و خارجی تشکیل و برای حضور در این مناقصه اعلام آمادگی نمودند .

شرکای خارجی حاضر در این طرح شرکتی از کره جنوبی ، شرکتی از ایتالیا، شرکتی از اسپانیا و شرکتی از تایوان بود که این چهار شرکت با چهار شرکت ایرانی نسبت به تشکیل کنسرسیوم اقدام کرده و در مناقصه مذکور حضور یافتند .

بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از طی مراحل فنی و تشریفات برگزاری مناقصه که ۱۴ ماه به طول انجامیده است سرانجام در ۲۹ فرودین ماه سال جاری پاکت‌ها بازگشایی شده و کنسرسیومی با حضور یک شرکت ایرانی و کره‌ای توانست کمترین قیمت پیشنهادی را به ارزش ۲۷۴ میلیون یورو از آن خود کند.

در عین حال همزمان با بررسی‌ پاکت‌ها شرکتی از ایتالیا که با شرکتی ایرانی برای حضور در این مناقصه نسبت به تشکیل کنسرسیوم اقدام کرده بود به دلیل تحریم ها و مسائل پیش آمده انصراف خود از ادامه حضور در این مناقصه را اعلام کرد با این حال عملا شرکت ایرانی بدون حضور شریک خارجی از دور مناقصه خارج نشد.

این در حالی است که یکی از اولین شرایط حضور در این مناقصه داشتن شریک خارجی به عنوان رهبر مشارکت اعلام شده بود . برگزار کنندگان این مناقصه با کاهش رقم پیشنهادی شرکت ایرانی حاضر در مناقصه نسبت به اعلام برنده شدن این شرکت اقدام کردند و نامه‌ای در این خصوص به شرکت مزبور ارائه کردند.

هر چند مبلغ پیشنهادی این شرکت در ابتدا ۲۸۶ میلیون یورو بود اما با تخلف از آیین نامه مناقصات و کاهش قیمت، شرکت ایرانی که برنده نشده بود ۴ ماه پس از بازگشایی پاکات برنده اعلام شد و به این ترتیب این شرکت توانست در مناقصه مذکور عنوان برنده را بدون حضور شریک خارجی از آن خود کند .

گفته می‌شود شرکت ایرانی برنده مناقصه که هیچ تخصصی در زمینه راه‌اندازی چنین واحد تولیدی ندارد. تخلف در برگزاری این مناقصه جدا از بی‌اعتمادی سرمایه گذاران خارجی می‌تواند سبب تاخیر در بهره‌برداری از پروژه‌های ملی نیز شود چرا که به گواه شروط تعیین شده در ابتدای برگزاری این متاقصه ، هیچ شرکتی در ایران از تخصص لازم برای راه اندازی چنین واحدی برخوردار نیست .
مقرر است در قالب این طرح ۴۵۰ هزار تن پروپیلن از گاز متان در سال تولید شود .