- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

طرح هدفمندی یارانه‌ها شکست خورد؟!

به نظر من، دولت باید شهامت داشته باشد و ‌اعلام کند که ‌طرح هدفمندی یارانه‌ها شکست خورده ‌و از مردم عذرخواهی کند و بگوید، ادامه پرداخت یارانه به این شیوه امکان ندارد و ‌طرح را شکست خورده اعلام کند.

در هفته‌های اخیر، حذف ۳ دهک و قطع پرداخت یارانه نقدی به برخی از مردم به نقطه اوج خود رسیده است.

به گزارش «تابناک»، هم‌اکنون این طرح ‌از سوی دولت و مجلس و جداگانه در حال بررسی بوده و هنوز به نتایج مشخصی نرسیده است. مجلس که خود را متولی این کار می‌داند، ‌در تعطیلات به سر می‌برد و نمایندگانی که در این باره سخن می‌گویند، اظهارات ضد و نقیضی کرده‌‌اند.

‌از سوی دیگر، دولت هنوز ‌‌برای اجرا‌ی این کار، ‌اراده‌ای از خود نشان نداده. همچنین آمار مشخصی از کسانی که یارانه آن‌ها قطع خواهد شد و کسانی که یارانه را دریافت خواهند کرد، در دست نیست و‌ میزان مبلغ پرداختی برای هر کس مشخص نشده است.

بنا بر این گزارش، گویا اجرای این طرح با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد شد، چرا که هنوز هماهنگی میان مجلس و دولت‌ و حتی میان نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون ‌به وجود نیامده است؛ اما آنچه از سخنان دیروز نوبخت بر‌می‌آ‌ید، این گونه به نظر می‌رسد که دولت عزم خود را جزم کرده تا هر طور‌ شده، این طرح را اجرا کند!

اما دیروز سخنگوی دولت در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به کسری بودجه دولت و ‌‌محل تأمین این کسری، بار دیگر بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی را مطرح کرده ‌و گفته است: قانونگذار تأمین یارانه را از محل افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی پیش‌بینی کرده و نباید از محل‌های دیگری که قانون منع کرده، خرج شود، زیرا این راه که یارانه از محل‌های دیگر تأمین شود، غیرقابل استمرار است و حتی دولت گذشته هم نمی‌توانست با این کار کسری را جبران کند‌. مجلس دولت را موظف کرده که ۳۸ درصد قیمت‎ حامل‌های انرژی را افزایش دهد، ولی دولت گذشته این کار را نکرد.

نوبخت همچنین به موضوع حذف دهک‌های درآمدی از دریافت یارانه نیز اشاره کرد و گفت: ماده ۷ قانون هدفمندی تأکید دارد که یارانه نباید به همه ‌یکسان داده شود و نباید بخشی از افرادی که هم‌اکنون یارانه می‌گیرند، ‌دریافت کنند، چون این عدالت نیست، بلکه مساوات است. باید بررسی شود چه دهک‌هایی نیاز به یارانه ندارند، چون همه به غلط فکر می‌کنند حتماً باید این رقم را بگیرند.

وی حتی در بخشی از مطالب خود، این موضوع را طرح می‌کند که یارانه نقدی که مردم دریافت می‌کنند، بیش از جمعیت ایران است. با ‌کنار هم گذاردن این اظهارات و با توجه به این که دولت فعلا قصد ندارد از محل افزایش حامل‌های انرژی، کسری خود را جبران کند و همچنین به فکر استفاده از منابع دیگر و یا ردیف‌های بودجه‌ای دیگر نیست.

با یک حساب سر‌انگشتی این نتیجه به دست می‌آید که دولت برای ادامه پرداخت‌های خود باید یارانه ۲۲ میلیون نفر را قطع کند تا کسری بودجه یارانه نقدی فراهم شود؛ اما برخی از نمایندگان با این موضوع مخالفند و این راهکار دولت را در اوضاع کنونی به صلاح نمی‌دانند.

در این باره، عزت‌الله یوسفیان ملا با اشاره به این موضوع ‌اعلام کرد: دولت نمی‌تواند یارانه ۲۲ میلیون تن را به یکباره حذف کند، زیرا شاید پیامدهای بسیاری به دنبال داشته باشد.

وی افزود: اگر دولت در انجام این کار، در مورد دو میلیون نفر اشتباه ‌کرده باشد، با دو میلیون شکایت روبه‌رو خواهد شد و دیوان در این صورت رأی به لغو مصوبه دولت خواهد داد.

نماینده مردم آمل در پایان گفت: به نظر من، دولت باید شهامت داشته باشد و ‌اعلام کند که ‌طرح هدفمندی یارانه‌ها شکست خورده ‌و از مردم عذرخواهی کند و بگوید، ادامه پرداخت یارانه به این شیوه امکان ندارد و ‌طرح را شکست خورده اعلام کند./