- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

نیاز پارس جنوبی به ۵ هزار نفر نیروی متخصص در بخش های بالادستی

عسلویه نیوز” تفاهم نامه سه جانبه همکاری مشترک آموزشی ، پژوهشی و فناوری میان شرکت نفت و گاز پارس ، دانشگاه صنعت نفت و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به امضا رسید.

به گزارش “عسلویه نیوز” به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس ، تفاهم نامه جدید ایجاد و گسترش زمینه های همکاری آموزشی ، پژوهشی و فناوری مبتنی بر نیازهای صنعت نفت و پارس جنوبی صبح امروز به امضای مدیران عامل شرکتهای نفت و گاز پارس و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انژری پارس و رئیس دانشگاه صنعت نفت رسید.

شناخت نیازهای آموزشی، پژوهشی و فناوری منطقه پارس جنوبی در زمینه های کاری مشترک و اولویت بندی های برنامه توسعه این منطقه، بومی سازی و انتقال فناوری های جدید، اجرای پروژه های صنعتی – پژوهشی مورد نیاز منطقه بر اساس قوانین موجود ، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت و نیز بستر سازی همکاری های متقابل در سطوح مختلف تخصصی و ارایه خدمات آزمایشگاهی از مهمترین محورهای این تفاهم نامه سه جانبه بود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مراسم امضای این تفاهم نامه با حضور مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران همراه بود ، با بیان اینکه منطقه پارس جنوبی به ۵ هزار نفر نیروی متخصص در حوزه های بالادستی نیاز دارد ، گفت: اولویت امروز در صنعت نفت برنامه ریزی جهت تقویت نیروی انسانی متخصص در حوزه های ساحلی و فراساحلی است.

موسی سوری ضمن با اهمیت خواندن توافقنامه جدید بخش کارفرمایی پارس جنوبی با دانشگاه صنعت نفت عنوان کرد : هدف از امضای این توافقنامه ، برنامه ریزی جهت ایجاد یک جهش علمی در صنعت نفت به منظور تسریع در تحقق اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور است.

وی با بیان اینکه پارس جنوبی، حدود ۵۰ درصد از ذخایر گاز کشور را در خود جای داده است به راهبردهای کلان کشور در توسعه این میدان مشترک اشاره کرد و گفت: برنامه پنجم توسعه ، تولید روزانه گاز معادل ۵ میلیون بشکه نفت خام را در این میدان گازی هدف گذاری کرده است؛ حال آنکه مجموع تولید میادین غیر مشترک و مشترک کشور منهای پارس جنوبی به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه می رسد .

سوری با اشاره به اینکه بخش عمده ای از تحقق اهداف سند چشم انداز مبتنی بر حجم تولید در پارس جنوبی است، افزود : تحقق این تکلیف برنامه ای نیازمند رعایت الزامات راهبردی است که ارکان مهم صنعت نفت بایستی دریک همگرایی موثر بسترهای لازم را برای دستیابی به اهداف کلیدی کشور و صنعت نفت فراهم نمایند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس برنامه تولید و ثروت سالانه ۱۱۰ میلیارد دلاری از پارس جنوبی را منوط به ترسیم ساز و کارهای علمی و عملی لازم در این بخش دانش و در پایان برنامه پنجم توسعه کشور دانست و گفت : تولید ثروت از دانش و صادرات دانش فنی نفت و گاز درصدر اهداف کلیدی این حوزه است که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در بیانات خود بر پیگیری عالی این اهداف تاکید داشته اند.

سوری به پیچیدگی های مخزن پارس جنوبی و چالش های موجود جهانی در تامین نیروی انسانی حوزه ” فرا ساحل” اشاره کرد و افزود : در شرایطی که رقابت شرکتهای نفتی و گازی جهان در جذب نیروی متخصص به اوج خود رسیده است افزایش ورودی دانشگاه های تخصصی ، مهمترین راهکار غلبه بر چالش های فعلی و آتی است.

ولی تربیت نیروی انسانی متخصص را منشا ایجاد ارزش افزوده و تضمین کننده رشد و توسعه تجاری در صنعت نفت دانست و عنوان کرد :خوشبختانه با رویکردهای جدید مقام عالی وزارت نفت ، موضوع تربیت ، حفظ و نگهداشت نیروی انسانی به ویژه در بخش بالادستی در حال تحول ساختاری است.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعت نفت باید پرچمدار یک جهش عملی در حوزه صنایع نفت و گاز باشد گفت: اکنون یک فرصت تاریخی جهت ایجاد یک حرکت تاثیر گذار ملی برای دستیابی به استقلال صنعتی در صنعت نفت فراهم آمده است.

سوری توجه به بخش فراساحلی به ویژه حوزه های حفاری ، مطالعات و مدیریت مخازن ، بهره برداری ، بازرسی فنی و ایمنی را ضروری دانست وی گفت: متولی ارزش آفرینی در زنجیره ارزش، دانشگاه ها هستند که دانشگاه صنعت نفت لازم است با توجه به ضرورت ها و نیازهای کلیدی صنعت نفت ، طی یک برنامه راهبردی مشخص ، شرایط را برای تربیت نیروی انسانی توانمند ، با انگیزه و سالم در این حوزه بزرگ اقتصاد کشور فراهم نماید.

رئیس دانشگاه صنعت نفت نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک آموزشی و پژوهشی میان صنعت نفت و دانشگاه صنعت نفت گفت: اکنون شرایط برای همگریی های گسترده تر میان صنعت و دانشگاه در جهت رفع نیازهای علمی و عملی فراهم آمده است .

دکتر غلامرضا راشد با اشاره به سابقه ۷۲ ساله دانشگاه صنعت نفت در تولید و تربیت نیروی انسانی اظهار داشت: استمرار همکاری های نهادهای تابعه نفت در ارتقا سطح نیروی انسانی مهمترین مولفه دستیابی به اهداف راهبردی این صنعت است.

ولی با باین اینکه اراده محکمی جهت تولید نسلی جدید از متخصصان حوزه نفت و گاز در این دانشگاه فراهم آمده است گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر ورودی های این دانشگاه از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و نیز بهره وری خروجی های آن نشان داده است که این دانشگاه در میان ۳ دانشگاه برتر کشور قرار دارد.

راشد افزود: دانشگاه صنعت نفت ماموریت دارد علاوه بر نگاه آموزشی و پژوهشی، مجموعه خود را تبدیل به یک دانشگاه کارآفرین نماید که از این جهت نمازمند تعاملاتی واقعی با بخش های مختلف صنعت بوده تا از خروجی های مطلوب تری در جهت ایفای نقش موثر در صنعت ، بهره مند شود.

در این مراسم همچنین مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به راهبردهای کلان نظام در توسعه و بهره برداری از میدان مشترک پارس جنوبی گفت: زمینه سازی حضور دانشگاه صنعت نفت در پارس جنوبی با هدف توسعه نظام تحقیق و توسعه، مدیریت دانش و تقویت بدنه کارشناسی طرح های مستقر در پارس جنوبی، صورت می گیرد.

سید پیروز موسوی اظهار داشت: احداث پردیس دانشگاهی و راه اندازی دانشکده نفت و گاز در پارس جنوبی با اخذ مجوزهای لازم از وزارت علوم از مهمترین مواردی است که براساس تفاهم نامه جدید می تواند در نتیجه مشارکت با دانشگاه صنعت نفت عملیاتی شود.

وی افزود:بسترسازی توسعه آموزش های کوتاه مدت و بلند مدت و نیز سرمایه گذاری اثر بخش در جهت رشد و توسعه این منطقه از اهداف تفاهم نامه سه جانبه جدید بوده است.

وی گفت: امیدواریم با نهادینه سازی تقویت نیروی انسانی متناسب با نیازهای روز پروژه ها، شرایط را برای دستیابی به سهم شایسته ایران در پارس جنوبی و تحقق منافع ملی کشور به وجود آوریم.

مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت نیز در این مراسم با اشاره به اینکه منابع مالی و تکنولوژی مورد نیاز صنعت نفت را می توان از کانون های غیر بومی تامین کرد، بر اصالت طرح توسعه نیروی انسانی داخلی تاکید کرد و گفت: راهبردهای وزارت نفت عمدتا بر خودکفایی نیروی انسانی متخصص این صنعت در کوتاه مدت متمرکز شده است.

عباس خنیفر با بیان اینکه پارس جنوبی به لحاظ گستردگی عملیات خود یک دانشگاه محسوب می شود ،افزود: وزارت نفت با انتخاب سیاست دانش بنیان ، خود را برای تولید ثروت از دانش و نیز صادرات دانش فنی به آن سوی مرزها آماده کرده است.

وی گفت: ارتقای دانش نیروهای موجود صنعت نفت و نیز تقویت نیمه تخصصی نیروهای جدید از ماموریت هایی است که دانشگاه صنعت نفت باید ضمن ترسیم یک سناریوی راهبردی، شرایط را برای رفع نیازهای نیروی انسانی حوزه نفت و گاز فراهم آورد.