- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

صبحانه چی بخوریم؟

برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از اُفت قند خون، به خصوص در صبح، خوردن صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران، صبحانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و خوردن آن برای هر فردی در هنگام صبح لازم است؛ این امر برای دانش‌آموزان از درجه اهمیت بالاتری نیز برخوردار است.تحقیقات زیادی بر پایه صبحانه شده است که طی آن محققان به نتایج جالبی نیز دست پیدا کرده‌اند که می‌توان به نظم و همچنین قدرت یادگیری بالاتر دانش‌آموزانی که صبحانه می‌خورند، اشاره کرد.در ادامه با مهمترین نکاتی که باید در هنگام صبحانه رعایت شوند، آشنا می‌شوید؛ رعایت این نکات می‌تواند به شما در داشتن یک روز سالم کمک بسزایی کند:

انواع نان: نان‌ها باید سبوس‌دار باشند؛ برای مثال نان سنگک از بهترین نان‌ها هستند و همچنین در بین نان‌های امروزی نان‌های تیره را انتخاب کنید؛ نان کربوهیدرات روزانه شما را تأمین می‌کند و انرژی لازم را در طول روز به شما  می‌دهد.

شیر: یکی از مهمترین نوشیدنی‌های مغذی برای این وعده صبحگاهی شیر است که پیشنهاد می‌شود کم چرب آن را بنوشید؛ شیر منبع کلسیم است و می‌تواند استخوان‌های شما را تقویت کند، همچنین از خستگی شما جلوگیری می‌کند.

عسل: این ماده غذایی در خانواده قندها جای می‌گیرد، اما اگر از نوع مرغوبش باشد به غیر از انرژی ارزش تغذیه‌ای دیگری نیز دارد، پس می‌توان آن را بر مربا ارجحیت داد؛ فقط فراموش نکنید که هر یک قاشق مرباخوری آن به اندازه دو حبه قند کالری داشته و نباید در خوردن آن زیاده روی کرد.

پنیر: یکی از اجزای پُر پروتئین این وعده پنیر است که البته نوع کم نمک و کم چرب آن به شما توصیه می‌شود؛ پنیر نیز به مانند شیر منبع کلسیم روزانه است که حتماً باید در سفره صبحانه حضور داشته باشد؛ شما می‌توانید قبل از مصرف آن را با ماده غذایی دیگر مانند کنجد، گردو و حتی سبزیجات معطر طعم‌دار کنید.

گردو: این مغز که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده، خوردن‌اش حتی برای افرادی که کلسترول بالایی دارند نیز نجات‌بخش است؛ پس حداقل دو عدد گردو را در این وعده از یاد نبرید؛ یادتان باشد که در پنیر ماده‌ای به نام تیرامین وجود دارد که اگر در مغز جمع شود، باعث کندی ذهن می‌شود.

البته این ماده توسط یک نوع آنزیم موجود در بدن انسان می‌تواند تجزیه شود ولی این آنزیم تا حد مشخصی فعال است؛ برای فعالیت بیشتر این آنزیم باید میزان مس را در بدن زیاد کرد و این کار با خوردن گردو که حاوی مقداری مس است، انجام می‌شود؛ به همین دلیل درمتون دینی خوردن گردو به همراه پنیر توصیه شده است.

کره: یکی دیگر از اجزای پرکالری صبحانه کره بوده که اسیدهای چرب موجودش از نوع اشباعند؛ از آنجا که می‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد، افرادی که محدودیت مصرف چربی دارند، بهتر است از این ماده غذایی صرف نظر کنند.

تخم مرغ: یکی دیگر از اجزای پروتئینی صبحانه تخم مرغ بوده که آن را به صورت آب پز، عسلی، نیمرو یا حتی املت میل می‌کنند؛ لازم است همین جا یادآور شویم که نوع آب پز آن برای کسانی که محدودیت دریافت انرژی دارند، توصیه می‌شود.

بهتر است از نوع عسلی آن صرف نظر شود زیرا امکان آلودگی به میکروب سالمونلا در آن بالاست؛ نوع نیمروی آن به دلیل سرخ شدن در روغن برای افرادی که کمبود وزن دارند، بهتر است و املت نیز به دلیل مخلوط شدن با سبزیجات گزینه دیگری برای کم وزن‌ها به حساب می‌آید.

میوه و سبزی: میوه‌های تازه مثل سیب و پرتغال به دلیل فیبر و ویتامین C که دارند، پیشنهاد می‌شود که دراین وعده قرارگیرند؛ آب پرتقال به همراه تخم مرغ یا عدسی افزایش دهنده جذب آهن نیز هست؛ گوجه فرنگی و چند برش هویج پخته نیز تأمین کننده بتاکاروتن و افزایش دهنده جذب املاحی مثل آهن است