- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

فروش قرص های خطرناک در بوشهر

“عسلویه نیوز” متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برخی عطاری ها در این استان اقدام به فروش قرص های خطرناک و تهدید کننده سلامتی می کنند.

 

دکتر علیرضا رهبر در همایش تغذیه و سلامت کودک در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: برخی افراد برای چاق شدن و یا لاغری از طریق خرید قرص از عطاری ها اقدام می کنند که این مهم تهدیدی جدی بر سلامت جامعه است.


وی اظهارداشت: نظارت و کنترل دستگاه های متولی نباید فقط مشمول داروخانه ها شود بلکه این مهم باید مشمول عطاری ها نیز شود.
متخصص تغذیه در بوشهر یادآورشد: برخی از همکاران پزشک نیز با تجویز های غیرعلمی بجای کمک به سلامت افراد آنان را با رژیم های غیر کارشناسی دچار بیماری های حاد می کنند.
دکتر رهبر اضافه کرد: فرهنگ غالب جامعه در مورد تغذیه، رسانه ها، دوستان ، خانواده ها و الگو گیری از برخی شخصیت ها از نظر فیزیک بدنی عوامل مهم تاثیر گذار بر سلامت گروه سنی سه تا ۱۸ سالگی است.
وی گفت: تغذیه به عوامل روحی، عاطفی و شناختی افراد در سالیان زندگی بستگی دارد.
دکتر رهبر با اشاره به نقش رفتار متقابل والدین و فرزندان بر کیفیت تغذیه افزود: بچه ها تا دوسالگی انتخابی در نوع غذا ندارند بلکه فقط برای رفع گرسنگی غذا می خورند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد:وزن اولیه کودک به تغذیه قبل، زمان و دوره بارداری مادر مربوط است و ژن بعد از چهار ماهگی در رشد و وزن بچه خود را نشان می دهد.
وی تغذیه با شیر مادر را برای سلامت نوزاد مهم دانست و گفت: برخی از مادران با این دیدگاه غلط که اگر به فرزندانشان شیر دهند تناسب اندامشان به هم می خورد نوزدان خود را از شیردادن محروم می کنند.
دکتر رهبر ادامه داد: فقط شیر مادران مبلای به ایدز و یا کسانی که برخی داروهای ضد سرطان و یا اعصاب مصرف می کنند برای سلامت کودک زیان دارد.
وی گفت: به طور معمول اگر مادر تغذیه نامناسبی داشته باشد کیفیت شیر پایین می آید اما اگر کسی مرتب شیر ندهد شیردهی ناموفق خواهد بود.
متخصص تغذیه افزود: والدین نباید نوع غذا را بر فرزندانشان تحمیل کنند بلکه باید غذای با کیفیت را از همه گروه های غذایی در اختیار بچه قرار دهند تا او خود انتخاب کند.
وی اظهارداشت: فعالیت نکردن فیزیکی و یا زیاد خسته بودن اشتهای بچه ها را کور می کند.
دکتر رهبر یادآورشد: ملاک انتخاب غذا در بچه ها تا هفت سالگی بیشتر به رنگ و بوی غذا است.
وی گفت: اگر بچه ای دچار کاهش رشد است باید با افزایش چربی غذایش را مقوی کرد نه فقط با افزایش املاح و ویتامین ها غذا را مغذی کرد.
این متخصص تغذیه افزود: اگر بچه ای از یک تا چهار سالگی چاق ماند زمینه چاقی در بزرگسالی برایش خیلی بالا است و چاقی مفرط در دختران نیز باعث بلوغ زودهنگام می شود و زمینه کوتاهی قد آنان را در پی خواهد داشت.
دکتر رهبر اضافه کرد: دو سوم کلسیم مورد نیاز بچه ها باید از طریق لبنیات و ۹۰درصد آهن آنها نیز از انواع گوشت ها تامین شود.
وی گفت: کمبود ویتامین دی در کودکان آنها را مستعد به برخی از بیماریها در آینده می کند.