- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

چه می کنه این “همراه اول” : مرکز استان اصفهان ، شیراز است یا اصفهان؟!

همراه اول که قاعدتاً باید به عنوان یک شرکت مخابراتی معظم همواره در صدد ارتقای سطح خدمات خود باشد ، به جای این روند ،‌ جایگاه خود را تا حد یک برگزار کننده مسابقات لاتاری تقلیل داده و با راه اندازی یک شوی موهن ، از مشترکان خود پول های کلان می گیرد!
همراه اول
به گزارش عصرایران ،‌ اخیراً شرکت همراه اول ، با راه اندازی یک “مثلاً مسابقه”‌بین مشترکان خود از آنها می خواهد گزینه صحیح را اس ام اس کنند و به ازای هر بار اس ام اس کردن پاسخ ، مبلغ ۳۶۴ تومان حساب مشترک را بدهکار می کند.

تا اینجای کار ، ظاهراً  مشکلی وجود ندارد و البته فارغ از این که آیا اساساً یک شرکت مخابراتی و فنی صلاحیت کار فرهنگی آن هم در سطح ملی دارد یا خیر؟ آن را به حساب یک مسابقه فرهنگی ولو با اهداف اقتصادی می گذاریم.

اما قضیه این است که آنچه همراه اول برگزار می کند ،‌ نه یک مسابقه که یک “بخت آزمایی”‌ است چه آن که در یک مسابقه علمی و فرهنگی، آنچه سنجیده می شود سطح دانش شرکت کنندگان است و اشکالی هم ندارد که از شرکت کنندگان هزینه ای بابت شرکت در مسابقه گرفته شود . اما سوالات همراه اول نشان می دهند که مشترکان آن ،‌اساساً با یک مسابقه سروکار ندارند بلکه درگیر یک لاتاری یا بخت آزمایی هستند و تنها چیزی که در این میان اهمیت ندارد ، رقابت بر مبنای دانش است.

به عنون مثال آیا سوالات زیر واقعاً‌می توانند  “سوال های مسابقه” به معنای کامل کلمه باشد؟

“مرکز استان اصفهان کدام است؟”‌
۱ -اصفهان
۲ -شیراز

یا “اثری باستانی در همدان”‌؟
۱ – ارگ بم
۲ – غار علیصدر

یا “زبان رسمی ترکیه چیست؟”
۱ – ترکی
۲ – عربی

و نظایر این ها که پیشتر در جوک ها و طنزها مطرح می شدند ولی امروز وسیله ای برای کسب درآمدهای کلان یک شرکت مخابراتی شده است!

آیا همراه اول واقعاً این ها را به عنوان سوالات علمی و فرهنگی مطرح می کند ؟ اگر این گونه است که رسماً دارد به شعور و درک مردم توهین می کند و اگر این سوالات فقط برای خالی نبودن عریضه و متمایز کردن این اقدام از مسابقات بخت آزمایی است که نامی جز کلاه شرعی ندارد!

اما بدتر از همه این که همراه اول ، پا را از این هم فراتر گذاشته و این بازی مضحک  را به عرصه مقدسات هم کشانده و سوالی را به مشترکان ارسال داشته و پر سیده است:
“نام پدر امام علی (ع)؟”
۱ – ابوطالب
۲ – حضرت مهدی(عج)
هر چند که بر این باوریم که هدف از این سوال نیز چیزی جز کاسبی نبوده ولی قطعاً کج سلیقگی مستتر در آن را نمی توان نادیده گرفت و به مسوولان همراه اول تذکر نداد که بساط کاسبی شرم آور خود را در جایی جز حریم مقدسات پهن کنید.

جالب اینجاست که این شرکت درست مانند مسابقات بخت آزمایی مشترکان را مدام به ادامه حضور در این بازی و کسب امتیازات بیشتر دعوت می کند. یکی از اس ام اس های مربوطه را ببینید:
شما شاعر هستید ؛‌شاید شما آن کسی باشید که که امشب تلویزیون ال سی دی سامسونگ همراه اول را برنده می شود…

حال این سوال مطرح است که اگر یک شرکت کوچک اقدامی مانند همراه اول را در سطحی محدود – مثلاً‌ در یک شهرستان – انجام می داد و برگه هایی را با این سوالات مضحک بین مردم توزیع می کرد و در قبال هر برگه هم پولی را برای شرکت در مسابقه (لاتاری)‌می گرفت ، آیا مسوولان مربوطه فورا‍ً بساط او را بر نمی چیدند؟ حال چه شده است که کسی با همراه اول به خاطر این قبیل حرکت های ناشایست برخوردی نمی کند؟‌ آیا چون این شرکت ، بزرگ و معروف و پولدار است حاشیه امن دارد و هر کاری خواست می تواند انجام دهد؟

اگر این کار لاتاری و حرام نیست و منع قانونی هم ندارد ، مسوولان محترم اعلام کنند تا بقیه هم بتوانند در این دریا توری بیندازند و در ماهیگیری همراه اول سهیم باشند!