- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

نقاط قوت یک نماینده مجلس فراموش شدنی نیست؟

هر نماینده در دوران نمایندگی خود اگر منشا خدمات شود به هیچ عنوان مردم منطقه او تلاشها و توانمندی های او را فراموش نخواهند کرد اما این مسئله فقط با آگاهی نماینده از وظایف اش رخ خواهد داد و در ادامه خلاصه ای از این وظایف آمده است.

به گزارش “کوگانا”

اول اینکه مقامی ملی است.
اینکه مقامی ملی است، نمایندگان مجلس هر یک منتخب حوزه انتخابیه معینی هستند، اما نمایندگی‌ آنان عام و از سوی همه ملت ایران است؛ چون بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی، نمایندگان به گونه‌ای سوگند یاد می‌کنند که به معنای نمایندگی از طرف همه مردم کشور است نه حوزه انتخابیه‌ای خاص.

وظایف اصلی نمایندگان مجلس چیست؟

الف – قانونگذاری:

بر اساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانونگذاری را دارا می باشد: «مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند».

ب ـ نظارت:

مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانون گذاری، مسؤولیت های نظارتی نیز بر عهده دارد:

٫ نظارت (دخالت) مجلس در تشکیل دولت: (اصل ۸۷ قانون اساسی).

٫ نظارت عام نمایندگان:

– تذکر:

تذکر شفاهی:
هر یک از نمایندگان می تواند در نطق بیش از دستور خود هر گونه کوتاهی مجریان در اجرای قوانین را به طور شفاهی تذکر دهد.

تذکر کتبی:
در صورت نقض قانون یا سوء جریان امور در دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس می توانند از طریق رئیس مجلس به وزیر مسؤول یا رئیس جمهور به طور کتبی تذکر دهند.

دوم – سؤال:

– سؤال: بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی:
«در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسؤول درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شده و به سؤال جواب دهد».

طبق اصول ۱۳۷ و ۱۲۲ قانون اساسی وزراء و رئیس جمهور در مقابل مجلس مسؤول هستند از این رو نمایندگان مجلس می توانند آنان را مورد سؤال قرار دهند.

سوم – استیضاح:

– (استیضاح رئیس جمهور، وزراء و هیئت وزیران: (براساس اصل ۸۹ قانون اساسی)

 

 نظارت بر امور مختلف کشور:

یکم:
– تحقیق و تفحص:
طبق اصل ۷۶ قانون اساسی «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد».
بر این اساس موضوع تحقیق و تفحص عام است و شامل کلیه بخش های کشور علاوه بر وزارتخانه ها و دولت می گردد.

دوم:
– اصل نود قانون اساسی:
بر اساس این اصل «هر کسی شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد می تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند.
مجلس موظف است به این شکایت رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قوه قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی را از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در مواردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند».

٫ نظارت اطلاعی:

– اطلاع از رسیدگی به اتهام برخی از مجریان:
بر اساس اصل ۱۴۰ قانون اساسی: ».

سوم:
– ارسال تصویب نامه ها و آیین نامه های دولت برای رئیس مجلس:

٫ نظارت مالی:

اول:
– (تصویب بودجه سالانه (اصل ۵۲ قانون اساسی)

دوم:
( دیوان محاسبات کشور مستقیما زیر نظر مجلس شورای اسلامی می باشد و.. (اصل ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی,)  ,و براین پایه-…

 

براین پایه در دوره ی نمایندگی مجلس ، نماینده براساس تعهدات قانونی واخلاقی  پاسخگوی انتظارات مشروع مردم حوزه انتخابیه  بصورت اختصاصی خواهد بود.و درحال حاضردر کمی بیش از یکسال باقی مانده به انتخابات مجلس دهم  ؛ دور نمای رویکرد ها و عملکرد های نتایج فعالیت نماینده هر حوزه ی انتخابیه در ترازوی سنجش افکار عمومی  وبویژه انتخاب کننده گان در بوته ی ارزش گذاری و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

ودراین برهه؛ همه کاندیدا های جدید و قدیم براساس برداشت های خود از وضعیت موجود و ضرورت ها ونیازها واهداف جامعه ازدر موضع فردی واجتماعی با طرح مطالبات بجا مانده ازدوره های گذشته به آرایش سیاسی و صف بندهای جناحی تمرکز ی ویژه خواهند داشت. اما دراین فرصت برای عموم؛ نحوه ی عملگرا ئی و شناخت نقاط قوت وضعف کاری یک نماینده اهمیت دارد.و از همین روزنه می توان بر اساس عوامل مورد انتظار از یک نماینده در توسعه وپیشرفت منطقه و کارنامه عمومی  وی پرداخت>»»

ا- رعایت صداقت و عمل به وعده  های زمان تبلیغات انتخاباتی

۲  عدالت ورزی  و عدم تبعیض در بین شهروندان .حوزه ی انتخابیه.

۳-داشتن  تشکیلات  منسجم گروههای علمی و حقوقی و مشاوران برجسته و قوی و آگاه  وامین و فارغ از اغراض وسلایق ومنافع  شخصی..

۴- برنامه ریزی چهارساله مشخص ومدون و تمرکز ویزه بربرنامه چشم انداز توسعه و همچنین  شعار سالانه مقام معظم رهبری  در تبیین اهداف  همان سال بویژه امور مرتبط با منطقه.

۵-تعامل با رئیس جمهور  معاونین و وزیران ، مدیران کل و مدیران دستگاههای اجرائی و سایر نمایندگان مجلس بویزه مجمع نمایندگان استان متبوع.

۶- ایراد نطق های موثر در صحن  مجلس و پیگیری آن.

۷-انجام مکاتبات موثرو پیگری آن تا حصول نتیجه.

۸-نظارت بر امور پروژه های مختلف حوزه ای انتخابیه در سطوح مختلف و تلاش برای طراحی و اجرای زیر ساخت ها ی فرهنگی  اجتماعی و اقتصادی وبکارگیری بجای سازکارهای قانونی  توصیه تذکر سوال و استضیاح  حسب منافع عمومی ومصالح کشور ومردم

۹- سرکشی ودیدار از حوزه انتخابیه  وبذل مساعی در تحقق اهداف و نیاز ها و ضرورت های عامه …

۱۰-برخورداری از سعه صدر وروحیه نقد پذیری و جذب نظر و پشنهادات سازنده و شبکه اطلاع رسانی برجسته و رصد  آگاهی های روزمره و اتفافات (آینده نگری )  نسبی  در بروز تغیر وتحولات  مثبت و منفی احتمالی در حوزه انتخابیه وعکس العمل مناسب…

۱۱- داشتن توان هماهنگ کننده گی و مدیریت   در بهروری توانمدی عمومی و اختصاصی مردمی در حوزه  انتخابیه  بعنوان پشتوانه ی کار گروهی و بازوان عمل کننده…

و در این مطلب سعی شده است از اختلاط مبحث بین قانون گذاری ونظارت نماینده و یک مسئول اجرائی جلوگیری شود. وفقط از همان روزنه به صورت کلی به نقاط قوت نماینده مجلس در یک حوزه ی انتخابیه پرداخته شده است؛ عبدالمجید اورا