- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

این روزها دریا حال و هوای خوبی ندارد!

این روزها دریا حال و هوای خوبی ندارد! لنج‌هایی که به دریا می‌روند و ناخداهایشان با دستان خالی به خانه‌هایشان برمی‌گردند.

به گزارش سوک به نقل از فارس ، صید ترال حالا برای خانواده‌های مردمان بندر تبدیل به کابوس شده و حالا نه تنها نان را از سر سفره‌های خانواده‌های صیادان جنوب می‌برد؛ بلکه خانواده‌ای را بدون سرپرست می‌کند.

بامداد شنبه در هنگام انجام وظیفه نیروهای یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بوشهر در مقابله با صیادان متخلف که در ۳۲ مایلی جنوب غربی بندر دیر در حال صید میگو و ماهی به روش ممنوع شده ترال بودند، منجر به شهادت یکی از نیروهای این یگان شد.

در این درگیری متأسفانه حافظ دوم حسن زمانی به درجه رفیع شهادت نائل شد و همکار دیگرش محافظ احمد شاکر مجروح شد که پس از انتقال به بیمارستان کنگان با تلاش پرسنل بیمارستان امام خمینی (ره) مداوا شد.

با تلاش صورت گرفته در اداره‌کل شیلات استان بوشهر، یگان حفاظت منابع آبزیان و همکاری قضات استان بوشهر و شهرستان دیّر، موتور لنج متخلف  طی مدت ۴۸ ساعت شناسایی و ملوانان آن دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شده‌اند.

صید ترال چیست؟

اما صید ترال چیست؟ صید ترال کف دریا را جارو می‌کند و نه تنها نسل آبزیان را از بین می‌برد، بلکه شاید نسلی از انسان‌ها را هم دیدن آبزیان محروم می‌کند.

تور ترال برای کشیده شدن در آبهای میان سطحی، عمیق و بر کف دریا استفاده می‌شود که  این عمل باعث آشفتگی و برهم خوردن توازن در زندگی دریایی می‌گردد. اگرچه امروز صید ترال به شدت در برخی از کشورها کنترل می‌شود، اما این روش صید، هدف بسیاری از اعتراضات زیست محیطی است، نگرانی‌های زیست محیطی مرتبط با ترال به دو حوزه مربوط می‌شود؛ استفاده بیش از حد از ترال و آسیب‌های فیزیکی که ترال به بست وارد می‌کند.

بندر دیّر که به بزرگترین بندر صیادی کشور شهرت یافته است، بیشترین صدمه را از این صید غیرقانونی دیده است. تعداد لنج‌ها و قایق‌های صیادی به دلیل نبود آبزیان و صید مناسب روز به روز، کاهش می‌یابد و معیشت مردم با مشکل جدی روبرو شده است.

صید ترال منجر به تخریب محیط زیست می‌شود

فارس در گزارش خود پای صحبت‌ها و دردودل‌های مردم و مسئولان شهرستان دیّر نشسته است.

عبدالله زارعی، صیاد دیّری در این باره به فارس می‌گوید: وضعیت صید روز به روز آسیب‌پذیرتر می‌شود که دلیل اصلی آن صید غیرمجاز یا همان صید ترال است.

وی ادامه می‌دهد: برای خریدن تورهای ماهیگیری کلی وام گرفته‌ایم، اما این روزها از دریا با دستان خالی باز می‌گردیم و شرمنده خانواده‌مان هستیم و از پرداخت اقساط وام‌هایمان باز مانده‌ایم.

این صیاد دیّری اذعان می‌دارد: تاکنون چندین بار در دریا با صیادان متخلف درگیر شده‌ایم و به حراست شیلات خبر داده‌ایم.

وی می‌افزاید: از مسئولان می‌خواهیم برخورد جدی با متخلفان داشته باشند و از حقمان دفاع کنند.

مدیرعامل تعاونی صیادان بندر دیر نیز از شدت گرفتن صید غیرمجاز به شیوه ترال ماهی و میگو در منطقه گلایه می‌کند و به فارس می‌گوید: صیادان دیّری حق دارند که از صید ممنوعه ترال در این فصل توسط اندک صیاد غیر دیّری نگران باشند.

عیسی فولادی ابراز می‌کند: صید میگو در استان بوشهر از مرداد به مدت ۴۵ روز در آب‌های این استان آزاد است و در فصل‌های دیگر به دلیل تخم‌ریزی ممنوع اعلام شده است و هیچ صیادی حق ندارد که به این نوع روش صید کند و باید با آن برخورد قانونی شود.

وی اضافه می‌کند: متأسفانه علاوه بر تأثیرات مخرب ذکر شده بر اکوسیستم‌های دریایی، با توجه به ماهیت غیرقانونی این روش صید، اکثر آبزیان صید شده با این روش هم به کشورهای جنوبی خلیج فارس فروخته می‌شود.

مشکلات عمده برای صیادان با صید ترال

فرماندار دیّر نیز در این باره در گفت‌و‌گو با فارس می‌گوید: تخریب زیستگاه‌های دریایی با صید ترال باعث مشکلات فراوانی برای صیادان دیّری شده است، چراکه دریا و صیادی نبض جریان زندگی در این بندر است.

علی بحرانی از برگزاری نشست‌های مختلف با حضور مسئولان امنیتی، اجرایی، نظارتی و قضایی خبر می‌دهد و اذعان می‌کند: در برابر کسانی که فضای کار و اشتغال صیادان دیّری را ناامن می‌کنند سکوت نمی‌کنیم و به شدت برخورد می‌کنیم.

فرماندار دیّر با تسلیت به خانواده شهید حسن زمانی که در بامداد شنبه هفته جاری توسط صیادان متخلف به درجه رفیع شهادت نائل شده است، می‌افزاید: تاکنون برای متخلفان پرونده‌های قضایی گوناگونی تشکیل داده‌ایم، اما برای پایان دادن به صید غیرمجاز نیاز به قوانین سخت‌تری داریم.

فرماندار دیّر با تقدیر از نیروهای حفاظتی، تأکید می‌کند: ساختار حفاظت از آبزیان نیاز به تغییر دارد.

لزوم اصلاح قوانین مربوط به صید و صیادی

به نظر می‌رسد، علاوه بر اصلاح قوانین مربوط به صید و صیادی، با اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه و نظارت بیشتر بر وضعیت موجود، باید از بغرنج شدن وضعیت ذخائر آبزیان در خلیج فارس و دریای عمان کاست.