- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

صید ماهی با شوک الکتریکی و سم!+عکس

صیادان در خوزستان علاوه بر این که در زمان ممنوع صید می‌کنند به روش‌های بسیار بی‌رحمانه‌ای ماهی را از آب خارج می‌کنند که این روش به اکوسیستم رودخانه خسارت‌های کلی وارد می‌کند.

 

این روزها عده ای چشم طمع به کارون،سفره پر برکت جنوب دوخته اند. سفره ای که زمانی زیستگاه ومامن انواع ماهی ها بود حالا با صید غیرمجاز و استفاده از روش های غیر معمول ماهیگیری با شوک الکترویکی و سم دارد برچیده می شود.گونه هایی از بین رفته اند، تخم ریزی ها کاهش پیدا کرد، اکوسیستم تغییر یافته و در یک کلام کارون چون سفره ای می ماند که هر روز تهی تر می شوند.

به گزارش سوک به نقل از جنوب نیوز، این اتفاق تلخ در حالی می افتد که اداره محیط زیست استان خوزستان به علت نداشتن نیروی کافی برای حفاظت از کارون عملا قافیه را به صیادان غیرمجاز باخته است، صیادانی که با وارد کردن و استفاده از دستگاه های شوک الکتریکی از عراق به آسانی ماهی های بی جان روی آب را شکار که نه،جمع آوری میکنند.


به گفته معاون محیط طبیعی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان، با ورود دستگاه ماهیگیری از طریق شوک الکتریکی از کشور عراق به استان، آسیب‌هاییبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها و جانداران موجود در این آب‌ها وارد شده است.

«عادل مولا» در ادامه می گوید: «شعاع عمل این دستگاه با توجه به ولتاژ دستگاه متغیر است و علاوه بر ماهی‌ها، دیگر جانداران موجود در آب‌ها،مانند مارهای آبی را از بین می‌برد. استفاده از دستگاه شوکر برقی موجب فلج شدن ماهی‌هامی‌شود و پس از آنکه ماهی‌ها تلف می‌شوند، ماهیگیرهای متخلف ماهی‌ها را با تور از سطحآب جمع‌آوری می‌کنند.»

 

روش های بی رحمانه صید

براساس گزارش فردا؛ صیادان غیرمجاز علاوه بر این که در زمان ممنوع صید می‌کنند به روش‌های بسیار بی‌رحمانه‌ای ماهی را از آب خارج می‌کنند که این روش به اکوسیستم رودخانه خسارت‌های کلی وارد می‌کند.


.


۲ روش برای صید غیرمجاز در رودخانه‌ها استفاده می‌شودکه یکی از آنها استفاده از سم و دیگری استفاده از الکتریسیته است که هر دوی این روش‌هابه اکوسیستم رودخانه خسارت‌های جبران‌ ناپذیری وارد می‌کند.

صیاد در روش نخست از سمی استفاده می‌کند که ماهی را به روی آب می‌آورد، این روش به این دلیل ممنوع و غیرمجاز است که علاوه بر کشتارگسترده ماهیان، همه اکوسیستم رودخانه را برهم می‌زند و همه «فیتوپلنگتون»‌های موجوددر رودخانه و آبزیانی که مصرف خوراکی ندارند نابود می‌کند.

استفاده از این روش باعث می‌شود تا سم باقی‌مانده در رودخانه با آب محلول شود و پس از گذشت زمانی یا از طریق ماهی صید شده و یا از طریقآب رودخانه به چرخه غذایی انسان وارد شود و باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی انسان شود.صید این گونه غیرمجاز ماهی باعث می‌شود تا بچه‌ ماهی‌هایی که تازه متولد شده‌اند نیزکشته شوند و در واقع تداوم این روش باعث انقراض نسل برخی از ماهی‌ها در رودخانه‌هایاستان می‌شود.

مرتضی شیخی، کارشناس امور آبزیان در این باره میگوید:«این سم ممکن است در برخی نقاط رودخانه که آب راکد است جمع شود و غلظتش بالارود و در نهایت کل اکوسیستم را تغییر دهد.از سویی این سم در گوشت ماهی جذب می شودو برای مصرف کنندگان انواع حساسیت ها را به وجود می آورد.تصور کنید کودکی۵ساله ازاین ماهی مصرف کند،چه تضمینی وجود دارد که او دچار حساسیت و بیماری های متعدد نشود؟»

در روش دوم و استفاده از شوکر و الکتریسیته در رودخانه باعث می‌شود تا همه جنبنده‌های موجود در رودخانه کشته شوند، شاید در روش صید ماهی باسم، برخی از ماهی‌ها به علت قوی بودن ماهی و یا فرار کردن از محل صید غیرمجاز و یاتاثیر کم سم، زنده بمانند ولی در روش صید با شوک برقی، همه ماهی‌ها در محدوده صید کشته می‌شوند و عملا تا شعاع در نظر گرفته برای الکتریسیته به کار رفته، هیچ جنبنده‌ای زندهنماند.

یکی دیگر از آسیب‌ها، وارد کردن خسارت به منابع ماهی در رودخانه‌ها و صید در زمان تخم‌ریزی ماهی است که باعث می‌شود ماهی ماده‌ای که درحال تخم‌ریزی است صید شود در نتیجه، نسل آنها در چند دوران تخم‌ریزی منقرض می‌شود ویا در شرایط هشدار قرار خواهد گرفت.

خوب است بدانید؛ اگر در زمان تخم‌ریزی از روش‌هایصید غیرمجاز سم و یا الکتریسیته استفاده شود همه تلاش‌ ماهی‌ها برای تخم‌ریزی از بینمی‌رود و بچه‌ ماهی‌ها نابود می‌شوند.

شیخی با بیان اینکه این نوع روش صید ماهی در هیچ جای جهان پذیرفته شده نیست و غیر انسانی هم است می گوید:«صیادان غیر مجاز با اینکار نه فقط ماهی هایی که مصرف خوراکی ندارند را از میان می برند بلکه به گونه های آبزی که ممکن است منبع غذایی ماهی های خوراکی باشند صدمه جدی وارد می کنند.»

وی درباره معایب دیگر این نوع روش صید اظهار میکند:«برخی از ماهی هایی که به این روش صید می شوند هنوز رشد کامل نکرده اند ومراحل تکثیر را انجام نداده اند.شکار ماده نابالغ خارج از زمان صید هم باعث می شودبه مرور ذخایر کارون کمتر و کمتر شود.»

 

خلاء قانونی برایبرخورد با متخلفان

اما صیادان غیرمجاز آینده نگر نیستند،دلشان همنه به حال کاورن می سوزد نه ذخایر آن.آنها فقط به دنبال ماهی بیشتر و صید آسان وتعداد اسکناس هایی هستند که به جیب می زنند.حالا چطور می شود مقابل این میل افزون طلبی صیادان غیرمجاز ایستاد؟اینجاست که ضعف قانون چون دیواری حائل بین متخلفان وجریمه ها ایستاده است.

بر اساس مصوبه هیات وزیران و مصوبه شماره ۲۶۰ شورای عالی حفاظت محیط زیست جریمه هر قطعه ماهی ۱۶ هزار ریال و علاوه بر محرومیت از دریافت پروانه صید،مجازات های دیگری مطابق ماده ۱۱ قانون شکار و صید از ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس یا جزای نقدی از یک میلیون پانصد هزار ریال تا سهمیلیون ریال در نظر گرفته شده است.اماهمیشه همه این مجازات ها با هم اعمال نمی شود و در نهایت با جریمه به ازای هر قطعه ماهی، ماجرا ختم به خیر می شود.


معاون محیط طبیعی اداره‌ کل محیط زیست خوزستان ادعامی کند: «برای مقابله با این معضل و جلوگیری از گسترش این روش ماهیگیری، جریمه‌هایسنگینی برای متخلفان در نظر گرفته شده است و در صورت مشاهده تخلف، علاوه بر ضبط همهادوات ماهیگیری، جریمه نقدی و حبس برای متخلف اعمال می‌شود.»

این ادعا در حالی مطرح می شود که به علت کمبود گشت های ساحلی همچنان صیادان غیرمجاز با آسودگی به شکارماهی به وسیله دستگاه موتور برق،شوک الکتریمی و سم می پردازند.


علی آغاجری از فعالان محیط زیست خوزستان تمام قدم قابل سخنان معاون محیط طبیعی اداره‌کل محیط زیست استان می ایستد و به صراحت میگوید:«اگر همان اول۱۶تومان را از صیادان غیرمجاز بگیرند و بگویند برو صید کن بسیارآبروندانه تر از آن است که اعلام کنند این گونه صید ممنوع است و بعد که صیاد را گرفتند مثلا او را ۱۰هزار تومان جریمه کنند!»

او با بیان اینکه نظارت کمی بر روی کارون وجوددارد اظهار می کند:« ما اکوسیستم را چه در خشکی و چه در آب کنترل نمی کنیم و تاآثار مخرب آن عیان نشود به فکر کنترل بیشتر و اعمال قوانین سفت و سخت نمیافتیم.حالا باید بنشینیم و ببینیم چه زمانی بلایی که سر ماهی خاوریاری آمده و نسلآن در حال انقراض است به سر گونه های زیستی کارون می آید.»

سگرمه های درهم کارونو صیادان قدیمی

این روزها نه تنها کارون که صیادان قدیمی و سالو ماه دیده آن سگرمه هایشان در هم است.صیادان قدیمی که حلال و حرام سرشان می شود وبرای شکار چند ده عدد ماهی مشقت های زیادی را تحمل می کنند و نان بازو و تجربه چندین ساله شان را می خورند،در مقابل فرصت طلبانی را می بینند که به آسانی خوردنیک لیوان آب و به کمک موتور برق و دستگاه شوک الکتریکی و سم هزاران ماهی شکار میکنند.

آنها مدام این سوال ورد زبانشان است که بالاخره چه کسی مچ صیادان غیر مجاز رامی گیرد و برای همیشه سایه شومشان را از سر کارون کم می کند؟این سوالی است که همه دوستداران محیط زیست امیدوارند پاسخش مشمول مرور زمان نشود.