- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

افشاگری حضرت امام (ره) علیه پذیرش کاپیتولاسیون

موضوع : به مناسبت روز ۴آبان اعتراض و افشاگری حضرت امام (ره) علیه پذیرش کاپیتولاسیون سال ۱۳۴۳
امام صادق علیه السلام:«اِنَّ اللهَ تَبارَکَ و تعالی فَوَّضَ اِلَی الّْمُؤْمِنِ کُلَّ شَیءٍ اِلّا اِذلالَ نَفسِهِ؛»
«خدای تبارک و تعالی اختیار هر کاری را به مؤمن داده است، مگر اختیار خوار کردن خویشتن را».

سرزمین ایران در طول دوران چند هزار ساله حیات خود همواره شاهد رویدادها و حوادثی بوده که گاه غرور و افتخار را برای مردمانش به ارمغان آورده و گاه نیزتا مرز نشستن لکه ای سیاه و ننگین بر خاک پاک این سرزمین پیش رفته اما با فداکاری مردانی از نسل پاکان نجات یافته و خجالت را از خاک این سرزمین رهانیده است. قانون کاپیتولاسیون که امام خمینی(ره) از آن به عنوان سند بردگی ملت یاد کرده، از جمله حوادث ننگینی است که برای همیشه در تاریخ پر فراز و نشیب ملت ایران ثبت شده است.کاپیتولاسیون، به قراردادهایی اطلاق می¬شود که به موجب آن، اتباع یک دولت در قلمرو کشور دیگر، مشمول قوانین کشور خود می¬شوند. کاپیتولاسیون به لحاظ تاریخی، سابقه¬ای طولانی دارد. این قراردادها اغلب میان دولت¬های اروپایی با دولت‌های آسیایی و آفریقایی بسته می¬شدند؛ چرا که از نظر اروپائیان، دادگاه¬ها و دستگاه‌های قضایی این کشورها قادر به حمایت کافی از اتباع خود نبودند. در صورتی‌که قدرتی اروپایی بر یک کشور تسلط پیدا می¬کرد، اتباع آن از تمامی حقوق و امتیازات برخوردار بودند؛ به این معنا که حتی اگر در آن کشور یک فردی را به قتل می¬رساندند، دستگاه قضایی آن کشور نمی¬توانست فرد خاطی را طبق قوانین کشور خودش محاکمه کند و تنها کنسولگری یا سفارت‌خانه آن کشور مسلط، حق داشت که به این پرونده رسیدگی کند. این قانون در نوع خود از ضدانسانی‌ترین قوانینی است که داعیه¬داران حقوق بشر، مرتکب آن شده¬اند و با روح قوانین ادیان الهی، به¬ویژه، شریعت اسلام،‌ناسازگاری و ضدیت دارد.
اعتراض افشاگرانه امام خمینى (ره) علیه تصویب قانون کاپیتولاسیون در تاریخ معاصر ایران، قضاوت کنسولى (کاپیتولاسیون) مسئله اى اساسى است. نفوذ بیگانگان بیشتر از همین طریق بوده و از این راه، تحمیل عمال و کارگزاران بیگانه و به دنبال آن جنایات فجیعى در این سرزمین انجام گرفت. قوانین جزایى که باید مظهر حاکمیت دولت باشد، بصورت بازیچه اى درآمد و هر متجاوزى مى توانست به سادگى آن را کنار زده، خود را تحت حمایت قدرتهاى خارجى قرار دهد.
رژیم شاه که به خوبى مى دانست بازتاب عمومى این لایحه ننگین تا چه حد خطرناک خواهد بود، سانسور شدیدى بر رسانه هاى گروهى حاکم کرد تا هیچگونه خبرى در مورد لایحه کاپیتولاسیون به بیرون درز پیدا نکند. ولى چند روزى از تصویب این لایحه نگذشته بود که مجله داخلى مجلس شوراى ملى که متن کامل مذاکرات مجلس را در برداشت بدست امام خمینى (ره) رسید.
امام خمینى (ره) به منظور افشاى این خیانت تصمیم گرفتند که طى ایراد نطقى، این عمل رژیم شاه را به اطلاع عموم برسانند. قبل از هر چیز، ایشان براى آگاه ساختن علما و روحانیون مرکز و شهرستانها، پیک هایى همراه با نامه به اطراف و اکناف کشور روانه نمودند و خود نیز با مقامات روحانى قم به گفتگو نشستند. به تدریج تعداد کثیرى از مردم ایران وارد قم شدند، تا خود شاهد این سخنرانى باشند.
رژیم شاه که از برنامه سخنرانى حضرت امام (ره) اطلاع پیدا کرده بود، براى جلوگیرى از این سخنرانى نماینده اى به قم اعزام داشت. این فرد نتوانست به دیدار امام خمینى (ره) نایل گردد، ولى در دیدارى با فرزند امام، حاج آقا مصطفى خمینى، این پیام را براى حضرت امام (ره) فرستاد:
(….. آمریکا به منظور کسب وجهه در میان مردم ایران با تمام قدرت فعالیت مى کند و پول مى ریزد و از نظر قدرت در موقعیتى است که هرگونه حمله به آن، به مراتب خطرناکتر از حمله به شخص اول مملکت است!
آیت الله خمینى اگر این روزها بنا دارند نطقى ایراد کنند باید خیلى مواظب باشند که به دولت آمریکا برخوردى نداشته باشد که خیلى خطرناک است و با عکس العمل تند و شدید آنان مواجه خواهد شد. دیگر هر چه بگویند حتى حمله به شاه چندان مهم نیست.)
این تهدیدات کوچکترین اثرى در عزم راسخ حضرت امام (ره)، نداشت و ایشان در روز ۴ آبان ۱۳۴۳ ، سخنرانى بسیار آتشین، کوبنده و افشاگرانه به عمل آوردند و مردم ایران را از جزئیات این خیانت مطلع ساختند.
حضرت امام خمینى (ره) این سخنرانى را علاوه بر اینکه در روز تولد حضرت فاطمه زهرا (س) ایراد فرمودند، سخنان خود را با آیه استرجاع (انا لله و انا الیه راجعون) شروع نمودند و طى آن شدیدترین حملات را مستقیماً علیه آمریکا و شاه وارد نمودند.
جیمزبیل، محقق آمریکایى، در مورد این سخنرانى چنین مى گوید:
(این سخنرانى پرشور او، یکى از مهمترین و تحریک کننده ترین بیانات سیاسى ایراد شده در ایران در این قرن مى باشد. حضرت امام خمینى (ره) در این سخنرانى با کمال قدرت و بطور مستقیم، شاه و آمریکا را به دلیل تلاش براى نابود کردن یکپارچگى و استقلال ایران مورد حمله قرار داد.)
حضرت امام خمینى (ره) در بخشهایى از سخنرانى خود چنین فرمودند: (قانون در مجلس بردند، در آن قانون اولا ما را ملحق کردند به پیمان وین که تمام مستشاران نظامى آمریکا با خانواده هایشان، با کارمندهاى فنى شان، با کارمندان اداریشان، با خدمه شان، با هر کس که بستگى به آنها دارد، اینها از هر جنایتى که در ایران بکنند مصون هستند؛ اگر یک خادم آمریکایى، اگر یک آشپز آمریکایى مرجع تقلید شما را در وسط بازار ترور کند، زیرپا منکوب کند، پلیس ایران حق ندارد جلو او را بگیرد! دادگاههاى ایران حق ندارد محاکمه کنند! بازپرسى کنند! باید برود آمریکا! آنجا در آمریکا اربابها تکلیف را معین کنند! دولت سابق این تصویب را کرده بود و به کسى نگفت. دولت حاضر این تصویب نامه را در چند روز پیش از این، برد به مجلس و در چند وقت پیش از این به سنا بردند و با یک قیام وقعود، مطلب را تمام کردند و باز نفسشان در نیامد. در این چند روز این تصویب نامه را بردند به مجلس شورا و در آنجا صحبتهایى کردند، مخالفتهایى شد، بعضى از وکلا هم مخالفتهایى کردند، صحبتهایى کردند لکن مطلب را گذراندند، با کمال وقاحت گذراندند، دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفدارى کرد. ملت ایران را از سگهاى آمریکا پست تر کردند. اگرچنانچه کسى سگ آمریکایى را زیر بگیرد بازخواست از او میکنند، اگر شاه ایران یک سگ آمریکایى را زیر بگیرد بازخواست مى کنند و اگر چنانچه یک آشپز آمریکایى، شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام را زیر بگیرد، هیچ کس حق تعرض ندارد چرا؟ براى اینکه مى خواستند وام بگیرند از آمریکا. آمریکا گفت این کار باید بشود (لابد اینجور است) بعد از سه چهار روز, وام دویست میلیون دلارى تقاضا کردند ……… ایران خودش را فروخت براى این دلارها …… ما را جزو دول مستعمره حساب کرد، ملت مسلم ایران را پست تر از وحشیها در دنیا معرفى کرد، در ازاى وام ۲۰۰ میلیون که ۳۰۰ میلیون پس بدهند. نظامیان آمریکایى، مستشاران نظامى آمریکایى به شما چه نفعى دارند؟ آقا اگر این مملکت اشغال آمریکاست پس چرا اینقدر عربده مى کشید، پس چرا اینقدر دم از ترقى مى زنید؟ اگر این مستشاران نوکر شما هستند پس چرا از اربابها بالاترشان مى کنید؟ پس چرا از شاه بالاترشان مى کنید. اگر نوکرند مثل سایر نوکرها با آنها عمل کنید. اگر کارمند شما هستند مثل سایر ملل که با کارمندانشان عمل مى کنند، شما هم عمل کنید. اگر مملکت ما اشغال آمریکاییست پس بگویید …….. ما زیر چکمه آمریکا برویم چون ملت ضعیفى هستیم؟! چون دلار نداریم؟! آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر، شوروى از هر دو بدتر، همه از هم بدتر، همه از هم پلیدتر اما امروز سر و کارما با این خبیث هاست، با آمریکاست. رئیس جمهور آمریکا بداند، بداند این معنا را که منفورترین افراد دنیاست پیش ملت ما. امروز منفورترین افراد بشر است پیش ملت ما. باید هیاهو کنید، باید بریزید وسط مجلس، به هم باید بپرید که نگذرد این مطلب، به صرف اینکه من مخالفم درست مى شود؟! دیدید که مى گذرد، پس نگذارید یک همچو مجلسى وجود پیدا کند، از مجلس بیرونشان کنید. ما این قانون را که در مجلس واقع شد، قانون نمى دانیم. ما این مجلس را مجلس نمى دانیم. ما این دولت را دولت نمى دانیم، اینها خائنند به مملکت ایران، خائنند).
امام خمینى (ره) به ایراد سخنرانى اکتفا نکردند و در همان روز، اعلامیه اى روشن و غنى نیز علیه احیاى کاپیتولاسیون صادر کردند. در بخشى از این اعلامیه که با آیه (نفى سبیل) (لن یجعل الله للکافرین على المومنین سبیلا) شروع شده بود، چنین آمده است: (یا ملت ایران مى داند در این روزها در مجلس چه مى گذشت؟ مى داند بدون اطلاع ملت و به طور قاچاق چه جنایتى واقع شد؟ مى داند مجلس به پیشنهاد دولت سند بردگى ملت ایران را امضا کرد؟ اقرار به مستعمره بودن ایران نمود؟ سند وحشى بودن ملت مسلمان را به آمریکا داد، قلم سیاه کشید بر جمیع مفاخر اسلامى و ملى ما، قلم سرخ کشید بر تمام لاف و گزافهاى چندین ساله سران قوم، ایران را از عقب افتاده ترین ممالک دنیا پست تر کرد؟ اهانت به ارتش محترم ایران و صاحب منصبان و درجه داران نمود؟ حیثیت دادگاه هاى ایران را پایمال کرد؟ به ننگین ترین تصویب نامه دولت سابق با پیشنهاد دولت حاضر بدون اطلاع ملت راى مثبت داد؟ ملت ایران را در تحت اسارت آمریکایى ها قرار داد؟ اکنون مستشاران نظامى و غیرنظامى آمریکا با جمیع خانواده و مستخدمین آنها آزادند هر جنایتى بکنند، هر خیانتى بکنند؟ پلیس ایران حق بازداشت آنها را ندارد دادگاههاى ایران حق رسیدگى ندارد، چرا؟ براى آنکه آمریکا مملکت دلار است و دولت ایران محتاج به دلار.
امروز که دولتهاى مستعمره یکى پس از دیگرى با شهامت و شجاعت خود را از تحت فشار استعمار خارج مى کنند و زنجیرهاى اسارت را پاره مى کنند، مجلس مترقى ایران با ادعاى سابقه تمدن دو هزار و پانصد ساله، با لاف هم ردیف بودن با ممالک مترقیه، به ننگین ترین و موهن ترین تصویب نامه غلط دولتهاى بى حیثیت راى مى دهد و ملت شریف ایران را پست ترین و عقب افتاده ترین ملل به عالم معرفى مى کند و با سرافرازى هرچه تمامتر، دولت از تصویب غلط دفاع مى کند و مجلس راى مى دهد. از برخى منابع مطلع به من اطلاع دادند که این طرح مفتضح را به دولت پاکستان، اندونزى، ترکیه، آلمان غربى پیشنهاد کرده اند و هیچکدام زیر بار این اسارت نرفته اند، تنها دولت ایران است که اینقدر با حیثیت ملت و اسلامیت ما بازى مى کند و آن را به باد فنا مى دهد …. آمریکاست که به مجلس و دولت ایران فشار مى آورد که چنین تصویب نامه مفتضحى را که تمام مفاخر اسلامى و ملى ما را پایمال مى کند تصویب و اجرا کنند. آمریکاست که با ملت اسلام معامله وحشیگرى و بدتر از آن مى نماید).
رضا اردوان