- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

ذخیره ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی در پارس جنوبی

 

مدیرعامل نفت و گاز پارس گفت: ذخیره ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی و ۱۴٫۲ هزار میلیارد مترمکعب گاز درجا از ظرفیت‌های مهم پارس جنوبی است.

 


به گزارش “عسلویه نیوز” [1]به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، موسی سوری اظهار داشت: پارس جنوبی اهمیت زیادی در صنعت نفت و گاز دارد و در سال جاری شاهد رشد و پیشرفت خوبی در منطقه هستیم.

وی به جایگاه این میدان گازی اشاره کرد و افزود: ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی، ۱۴٫۲ هزار میلیارد مترمکعب گاز درجا، ۷٫۵ میلیارد بشکه نفت خام(در لایه‌های نفتی) و بزرگ‌ترین منبع هلیوم جهان با حجم ذخیره ۲۸ درصد گاز هلیوم از ظرفیت‌های اقتصادی این منطقه است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خاطر نشان کرد: ارزش اقتصادی سالانه هر فاز پارس جنوبی،‌ حدود یک درصد درآمد ناخالص ملی را افزایش می‌دهد و این مهم تاثیر بسیار مطلوبی بر اقتصاد ملی دارد.

سوری تصریح کرد: با بهره‌برداری از هر فاز پارس جنوبی، تولید ناخالص ملی (GNP) حدود یک درصد افزایش می‌یابد که در سطح ملی هیچ حوزه اقتصادی چنین اثری را بر اقتصاد کشور نداشته است.

وی با تاکید بر تاثیر توسعه میدان پارس جنوبی بر اقتصاد ملی گفت: توسعه فازهای این میدان مشترک گازی، سالانه بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد ناخالص ملی برای کشور و اشتغال‌زایی و کارآفرینی بسیاری به همراه دارد.

سوری یادآور شد: توسعه میدان گازی پارس جنوبی زمینه اشتغال مستقیم حدود ۷۵ هزار نفر در منطقه پارس جنوبی و اشتغال غیرمستقیم حدود ۳۰۰ هزار نفر در دیگر نقاط کشور را فراهم می‌کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، بودجه امسال شرکت نفت و گاز پارس را حدود ۲۱ میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: حدود ۶۸ میلیارد دلار پروژه در این شرکت در حال اجراست که این حجم کاری در تاریخ توسعه صنعتی کشور بی‌سابقه است.

وی با بیان اینکه میانگین تولید روزانه گاز در پارس جنوبی سال گذشته ۲۳۳ میلیون متر مکعب بوده است، از ثبت رکورد تولید گاز به میزان روزانه ۲۹۰ میلیون متر مکعب در این شرکت خبر داد و افزود: تولید صیانتی و پایدار گاز کشور از میدان مشترک، افزایش تولید گاز با اجرای همزمان ۱۸ فاز استاندارد افزایش تولید از میدان مشترک، تولید نفت خام از لایه‌های نفتی پارس جنوبی، تولید گاز هلیوم (در مرحله انجام مطالعات) و تولید ثروت از دانش نفت و گاز از اهداف کلان این شرکت است.