- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

آب در عسلویه و نخل‌تقی با طعم آهن

هم‌اکنون وضعیت آب در شهرستان عسلویه از حالت مشکل فراتر رفته و به مرز بحران رسیده و آب این منطقه به هیچ وجه قابل شرب و حتی قابل استحمام نیز نیست و این مسئله مردم را شدیدا نگران آب [1]کرده است.

به گزارش “عسلویه، نیوز” شهرستان عسلویه از شهرستان‌های تاثیرگذار در حوزه انرژی در سطح جهان است و بخش عظیمی از گاز کشور و جهان در این منطقه تولید و پالایش می‌شود.

در چند سال اخیر مسئولان همواره بر لزوم توجه به زیرساخت‌های عسلویه و توسعه محیط پیرامونی تاکید داشته‌اند که البته با وجود اقدامات نسبتا ًارزشمندی که انجام شده هنوز در برخی از مسایل شاهد مشکلات بسیار زیادی هستیم.

هم‌اکنون وضعیت آب در شهرستان عسلویه از حالت مشکل فراتر رفته و به مرز بحران رسیده و آب این منطقه به هیچ وجه قابل شرب و حتی قابل استحمام نیز نیست و این مسئله مردم را شدیداً نگران کرده است.

آب نخل‌تقی خطرناک است

علی کرمی از شهروندان ساکن در نخل‌تقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در عسلویه اظهار داشت: آب نخل‌تقی بسیار خطرناک است و به تنها چیزی که شباهت ندارد آب است.

وی افزود: این آب برای آشامیدن و حتی شستن مناسب نیست و مردم تنها از آب معدنی با قیمت بالا استفاده می‌کنند.

محمد محمدیان از ساکنان شهرستان عسلویه نیز گفت: مسئولان چند سال است وعده می‌دهند که مشکلات آب شهرستان را رفع کنند که به هیچ جا نرسیده‌اند.

وی بیان کرد: با جلسه گرفتن و حرف زدن مشکلی حل نمی‌شود و انتظار داریم مسئولان از این آب بیاشامند تا فکری به حال مردم کنند.

آب از نظر بهداشتی مورد تایید نیست

علی احمدی‌فرد از شهروندان شهرستان عسلویه نیز یادآور شد: این آب از نظر بهداشتی به هیچ وجه مورد تایید کارشناسان بهداشتی نیست و اصلاً نیازی به آزمایش ندارد چون با چشم غیرمسلح نیز عمق فاجعه مشخص است.

وی تاکید کرد: هر روز شاهد بیماری‌های خطرناک ناشی از مشکل کم‌آبی و بی‌آبی و غیربهداشتی بودن آب هستیم که مسئولان باید به خود بیایند و مسئله را ریشه‌ای حل کنند.

مجید کرمی نیز بیان کرد: آبی که از آب‌شیرین‌کن نورویژه به نخل‌تقی می‌آید بسیار نامطلوب است و به نظر می‌رسد فیلترهای آن مدت‌هاست که به حال خود رها شده است.

وی بیان داشت: متاسفانه آب مصرفی بوی آهن می‌دهد و همواره رنگی است و مردم دیگر از این آب استفاده نمی‌کنند.

امراض مختلف ناشی از آب نامطلوب

رئیس شورای اسلامی نخل‌تقی نیز با انتقاد از وضعیت آب نخل تقی اظهار داشت: شهرستان عسلویه به عنوان پایتخت انرژی کشور است و نباید این مشکلات را داشته باشد.

بوهندی نجفی افزود: مردم واقعاً از وضعیت آب نگران هستند و رنگ آب بسیار نامناسب و غیرقابل شرب و استحمام است و هیچ فکری هم برای این موضوع نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات را به مسئولان ذیربط منتقل کرده‌ایم و منتظر اقدامات فوری برای رفع این معضل هستیم.

رئیس شورای اسلامی نخل تقی بیان داشت: مردم به دلیل استفاده از این آب به امراض مختلفی مبتلا شده‌اند که مسئولان باید پاسخگو باشند.

آب‌شیرین‌کن و تکمیل خطوط آبرسانی راهکار موجود

نماینده مردم شهرستان‌های عسلویه، کنگان، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی نیز با تایید مشکلات آب در عسلویه و نخل‌تقی اظهار داشت: هفته گذشته معاون آب و فاضلاب کشور و جمعی از مسئولان ارشد آب استان را به این منطقه آوردیم و خودشان مشکلات را از نزدیک مشاهده کردند.

حجت‌الاسلام موسی احمدی افزود: مقرر شده مشکلات مردم ابتدا به صورت موقت با استفاده از آب‌شیرین‌کن و سپس به صورت دائم با انتقال خطوط آبرسانی مرتفع شود.

وی ابراز داشت: واقعاً این آب به هیچ وجه مناسب مردم نیست و ما به صورت جدی پیگیر رفع مشکلات موجود هستیم.

هفته آینده نشست سرنوشت‌ساز برای رفع بحران

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: به صورت جدی برای رفع مشکلات آب مردم در شهرستان عسلویه به ویژه در حوزه نخل‌تقی اهتمام می‌ورزیم.

حیدر دهقانی افزود: در بازدیدی که هفته گذشته معاون آب و فاضلاب کشور از منطقه داشته، بررسی‌های لازم انجام گرفت و مقرر شد مشکلات در کمترین زمان مرتفع شود.

وی اضافه کرد: آبی که به مردم نخل‌تقی می‌رسد در واقع شرکت آب و فاضلاب استان به عنوان مصرف کننده است و این آب را از آب‌شیرین‌کن منطقه ویژه خریداری می‌کنیم.

این مسئول افزود: تمام اختیارات آب‌شیرین‌کن در اختیار منطقه ویژه است و روز شنبه ۴ آبان در نشست مشترکی که با منطقه ویژه داریم نسبت به بهبود وضعیت آب و بهداشتی کردن آن اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

دهقانی گفت: از مسئولان منطقه ویژه خواسته‌ایم که نسبت به بهبود وضعیت آبی که به مردم می‌دهند اقدام کنند و امیدوار هستیم این مشکل هفته آینده مرتفع شود.