- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

سوری: وزیر نفت باید هر هفته به عسلویه برود

مدیرعامل اسبق شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه کلید توسعه پارس جنوبی در دستان شخص وزیر نفت است تا تحریم‌ها، خواستار مشارکت وزارتخانه‌های نفت و امور خارجه در آزادسازی سوری [1]کالاهای توقیف شده پارس جنوبی در اروپا شد و گفت: وزیر نفت باید مدام به عسلویه برود و صحت و سقم گزارش مدیران را از نزدیک بررسی کند.

به گزارش “عسلویه نیوز” موسی سوری در گفتگو با مهر درباره مهمترین سناریوهای پیشنهادی به منظور شتاب در طرح توسعه فازهای قدیمی پارس جنوبی، گفت: وزارت نفت دولت دهم طرح توسعه پنج فاز قدیمی ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی را با پیشرفت بالای ۹۰ درصد به وزارت نفت دولت تدبیر و امید تحویل داده است.

مدیرعامل اسبق شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه هم اکنون مهمترین چالش پیش روی توسعه فازهای قدیمی پارس جنوبی برای تکمیل و راه‌اندازی و در نهایت آغاز تولید زودهنگام گاز تامین کالا و تجهیزات باقیمانده است، تصریح کرد: باید تمامی امکانات کشور برای تامین کالا این پنج فاز پارس جنوبی مهیا و آماده شود.

این مدیر با سابقه صنعت نفت با تاکید بر اینکه باید به منظور شتاب در توسعه پارس جنوبی یک بسیج عمومی در کل صنعت نفت به منظور تامین کمبود کالایی فازهای قدیمی این میدان مشترک به وجود آید، اظهار داشت: باید وزیر نفت با صدور دستوراتی خواستار بازگشایی درب انبارهای کالای صنعت نفت بر روی این پنج فاز قدیمی شود.

وی از جابه جایی ارز و مراحل راه اندازی و پیش راه‌اندازی به عنوان دومین اقدامات برای توسعه این پنج فاز قدیمی پارس جنوبی یاد کرد و افزود: در دولت دهم مذاکراتی با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای اعزام کارشناسان خبره به منظور راه اندازی فاز ۱۲ پارس جنوبی انجام شد.

سوری با اشاره به تجربه کارشناسان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در راه اندازی واحدهای فرآیندی پالایشگاه های جدید نفت همچون طرح توسعه پالایشگاه شازند، بیان کرد: همچنین از کارشناسان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی گاز هم برای راه اندازی چهار فاز قدیمی دعوت به عمل آمده بود.

مدیرعامل اسبق شرکت نفت و گاز پارس با یادآوری اینکه برای شتاب در آغاز تولید گاز از این پنج فاز قدیمی پارس جنوبی باید یک ستاد راهبری و راه اندازی در کل صنعت نفت ایجاد شود، تاکید کرد: هم اکنون برخی از کالاهای پارس جنوبی در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا توقیف شده که وزارت نفت با مشارکت وزارت امور خارجه باید نسبت به آزادسازی این کالاها اقدام کند.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های وزارت نفت دولت تدبیر و امید احیای دیپلماسی انرژی است خواستار استفاده از این دیپلماسی برای آزادسازی کالاهای توقیف شده پارس جنوبی شد و گفت: علاوه بر این شخص وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت باید حضوری فعال و حتی هفتگی در پارس جنوبی داشته باشد.

سوری با بیان اینکه وزیر نفت در اولین بازدید از عسلویه تاکید کرده بود که ۶۰ درصد وقت خود را به توسعه پارس جنوبی اختصاص می دهد، گفت: وزیر نفت با حضور دائمی در عسلویه باید صحت و سقم گزارش‌هایی که به او می دهند را از نزدیک بررسی کند زیرا در برخی از مواقع تفاوت هایی بین گزارش هایی که در تهران می‌دهند و اتفاقاتی که در عسلویه می افتد، وجود دارد.

وی با اعلام اینکه پیشنهاد می‌شود وزیر نفت هر ۱۵ روز و مدیرعامل شرکت ملی نفت هر هفته به عسلویه بروند، خاطرنشان کرد: بدون شک کلید توسعه پارس جنوبی در دست شخص وزیر نفت بوده و با تدبیر وزیر نفت، مشکلات تحریم در توسعه این میدان مشترک گازی حل و فصل خواهد شد.