- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

اصلاح و تکمیل فرم اطلاعات خانوار آذرماه آغاز می شود

رئیس مرکز آمار ایران گفت : سامانه این مرکز از آذرماه برای اصلاح و تکمیل اطلاعات اقتصادی خانوار یا خانوارهایی که تاکنون فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را پر نکرده اند بازگشایی می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر؛ عادل آذر گفت: مرحله دوم طرح جمع آروی اطلاعات اقتصادی خانوارها آذرماه آغاز و سامانه الکترونیکی باز می‌شود تا مردم اطلاعات خود را اصلاح کنند و این اطلاعات راستی‌آزمایی شود.

رئیس مرکز آمار ایران گفت : در این دو سال یعنی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ توانستیم فرم اطلاعات اقتصادی ۶۸ میلیون و ۴۸۲ هزار نفر از جامعه را با عنوان طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار جمع کنیم و به وزارت رفاه تحویل بدهیم. عادل‌آذر درباره فعالیت این مرکز در چارچوب طرح هدفمند کردن یارانه ها گفت: طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها در سال ۱۳۸۷ به مرکز آمار ایران واگذار و اطلاعاتی که به شکل فیزیکی جمع‌آوری شد اطلاعات دقیقی بود ، مردم فرم مرکز آمار ایران را پر کردند و در مراکز استان‌ها، با سیستم‌های رایانه ای ICR و الکترونیکی بازخوانی و ثبت و پردازش داده شد و در سامانه مرکز آمار ایران ثبت کردیم. وی افزود: تقریباً ۶۷ میلیون نفر در آن زمان، اطلاعات خود را وارد کردند اما چون این طرح تا سال ۱۳۸۹ طول کشید دولت به دلیل تغییراتی که در خانوارها رخ داده بود مثل تولد، فوت، ازدواج و طلاق؛ به منظور اینکه این اطلاعات را به روزرسانی کند از اردیبهشت ۱۳۸۹ در چند مرحله، مرکز آمار ایران و دستگاه‌های متولی را مکلف کرد اطلاعاتشان را به روز کنند.
رئیس مرکز امار ایران گفت: اردیبهشت تا خرداد ۱۳۸۹ سیستم الکترونیکی بر مبنای اینترانت داخلی طراحی کردیم تا مردم به شکل الکترونیکی اطلاعات خود را وارد کنند و اطلاعات یک و نیم میلیون خانوار جمع‌آوری شد. وی افزود: در مرحله دیگری مرکز آمار ایران سامانه ثبت وقایع چهارگانه شامل ازدواج، طلاق، تولد و فوت را طراحی کرد، این سامانه اطلاعات وقایع چهارگانه تولد، فوت، ازدواج و طلاق را به‌طور غیرحضوری در سامانه مرکز آمار ایران به روز‌آوری کرد.
تاکنون ۶۸ میلیون و ۴۸۲هزار نفر، معادل ۲۰ میلیون و ۲۳۹ هزار خانوار، فرم ما را تکمیل کرده‌اند و اطلاعاتشان در سامانه مرکز آمار ایران وجود دارد.
البته اطلاعات این ۶۸ میلیون و ۴۸۲ هزار نفر راستی‌آزمایی هویتی جمعیتی شده است نه اقتصادی. وی گفت: این فرم سه قسمت شامل اطلاعات هویتی، اطلاعات اقتصادی و اطلاعات جغرافیایی دارد و اطلاعات هویتی‌ افراد راستی‌آزمایی و تأیید شده است و نتیجه نهایی آن هم به وزارت رفاه و تامین اجتماعی تحویل داده شده تا این وزارتخانه حساب‌ها را نهایی و یارانه‌ها راواریز نقدی کند.
عادل آذر گفت : این طرح، ارزش‌افزوده ویژه‌ای برای مرکز آمار ایران ایجاد کرده است ، نزدیک ۹۲ درصد جمعیت کشور.

اطلاعات خود را اظهار و ثبت کرده‌اند ، مرکز آمار ایران به سیستم‌های بسیار پیشرفته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رایانه‌ای مجهز شده و سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه صورت گرفته است ،نیروهای ما بسیار ماهر شده‌اند و می توانیم از روش‌های دیگری هم اطلاعاتمان را جمع‌آوری کنیم و مهارت‌های خوبی هم کسب شده است که شاید اگر این طرح نبود ضرورت آن احساس نمی‌شد. عادل‌آذر گفت : در بخش راستی‌آزمایی اطلاعات هویتی خوشبختانه مشکلی نداشتیم و با همکاری‌ که بین مرکز آمار ایران و سازمان ثبت و احوال کشور صورت گرفت ۹۹٫۹ درصد اطلاعات ثبت شده،‌ تأیید شد.
در بخش اطلاعات جغرافیایی هم با وزارت ارتباطات و پست به توافق‌های رسیدیم و تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردیم که بتوانیم کدپستی را به شماره ملی ارتباط دهیم ، این کار در حال اجرا و روند ان خوب است اما در زمینه اطلاعات اقتصادی باید بیشتر تلاش کنیم ، نزدیک به ۱۲ پایگاه پشتیبان از راهبر ناجا گرفته تا وزارت بازرگانی و وزارت اقتصادی و دارایی و بانک‌ها، باید با سامانه مرکز آمار ایران یکسان شوند و این اطلاعات اقتصادی را راستی‌آزمایی کنند، فرآیند کار کند است و چون یکپارچگی اطلاعاتی در کشور وجود ندارد زمان‌بر خواهد بود.
رئیس مرکز آمار گفت : با تأکید رییس‌جمهور و پی‌گیری وزیر امور اقتصادی و دارایی امیدوارم این کار تا آخر سال اجرا شود.