- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

رشد چهار برابری تولید گاز پارس جنوبی در پایان برنامه پنجم توسعه

 

 به گزارش عسلویه نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس ، حجم سرمایه گذاری در پارس جنوبی در سال های اخیر افزایش چشمگیری یافته ، به طوری که در ۷ماهه ابتدایی سال جاری در مجموع بیش از شش میلیارد دلار یعنی معادل کل بودجه توسعه ای اختصاص یافته به طرحهای گازی پارس چنوبی در سال ۸۸ ،اعتبار اختصاص یافته است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در جمع مدیران روابط عمومی شرکتهای زیر مجموعه وزارت نفت با اعلام اینکه آنچه درحوزه عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس صورت می گیرد ، معادل مجموع فعالیتهای توسعه ای همه شرکتهای اصلی و فرعی این صنعت درکشورمان است ، گفت : در حوزه عملیاتی این شرکت ،در گذشته حداکثر شاهد اجرای همزمان ۷ فاز پارس جنوبی بودیم که افزایش طرحهای درحال اجرا به ۱۹ فاز گازی و پیش بینی چهار برابر شدن حجم تولید گاز پارس جنوبی در پایان برنامه پنجم توسعه ، حاکی از درایت و شجاعت مثال زدنی ایرانیان است.

به گفته وکیلی، افزایش میزان سرمایه گذاری ها و ورود به دور تازه ای از سرمایه گذاری همزمان در ۱۹ فاز بویژه با آغاز دور دوم عرضه اوراق مشارکت توسعه پارس جنوبی از ۱۵ آبان ماه ، در شرایطی صورت می گیرد که بسیاری از کشورها ،سعی در ایجاد مانع در برابر حرکتهای توسعه ای ملت ایران دارند.

وی افزود: دولتهای گذشته در بیابانی بی نام و نشان با نام عسلویه فعالیتهای بزرگی انجام دادند و به ایران خدمت کردند ، اما آنچه اکنون در خصوص توسعه میدان مشترک پارس جنوبی صورت می گیرد ، بسیار فراتر از گذشته است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس عنوان کرد: در شرایطی که کارهای بزرگی صورت می گیرد ، عده ای می گویند پارس جنوبی از رونق افتاده که بی انصافی است. لذا ، در شرایط فعلی انتظار ایفای نقش موثرتر روابط عمومی ها صدها بار فراتر از گذشته است و این قطعا در سایه بهره گیری از تکنیکهای روزآمد جامعه شناسی و برقراری ارتباطات موثر قابل تحقق است.

وکیلی با اشاره به اینکه بهار سرمایه گذاری در پارس جنوبی فرا رسیده است، افزود: آنچه طی ۴ ماه گذشته و پس از قرارداد بزرگ ۲۱ میلیارد دلاری توسعه ۸ فاز پارس جنوبی توسط شرکتهای ایرانی صورت گرفته ، نشان دهنده عزم ملی برتوسعه ساخت داخل همراه با افزایش مشارکت شرکتهای ایرانی در همه مراحل اجرای پروژه هاست .

به گفته وی تاکنون در ۸ فاز جدید پارس جنوبی ، نه تنها ۲۰ ماه از زمان مطالعه فازها کاسته شده ، بلکه با گذشت ۳ ماه از آغاز به کار مراحل توسعه این فازها تاکنون بیش از ۸ میلیون متر مکعب خاک به منظور ایجاد حدود سایت های پالایشگاه های خشکی توسط پیمانکاران ایرانی و با مدیریتی مثال زدنی جابجا شده است.

وکیلی گفت: در شرایطی که در گذشته ، مراحل سفارشات خرید تجهیزات هر پروژه پالایشگاهی، ۱۶ تا ۱۸ ماه پس از آغاز به کار مراحل توسعه شروع می شد ، فعالیتهای گسترده سفارش ساخت و خرید اقلام و تجهیزات ۸ فاز جدید پارس جنوبی از چندی پیش شروع شده که این کار ، زمان بهره برداری از این پروژه ها را به مراتب کاهش خواهد داد.

در فازهای جدید گازی عسلویه با استفاده از تجارب و مدلهای طراحی ، برنامه ریزی و همچنین فناوری های بهره برداری شده در فازهای ۹ و ۱۰ و ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی ، حدود ۲۰ ماه از زمان لازم برای تحقق برنامه بهره برداری و تولید کاسته شده و به گفته مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس، قطعا راه اندازی این پروژه ها در مدت زمان پیش بینی شده ۳۵ ماه، قابل تحقق است.

وکیلی در خصوص جذب مناسب سرمایه ها و استفاده از شیوه های جدید تامین مالی پروژه های پارس جنوبی اظهار داشت: فروش ۱۷۷۴ میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی و نیز تحولی که در استقبال از خرید اوراق مشارکت ارزی در بسیاری از کشورهاصورت گرفت ، از وقوع مناسبات جدیدی در حوزه سرمایه گذاری پارس جنوبی خبر می دهد که امیدواریم با حمایت کل صنعت نفت این جریان تداوم یابد.

وی درباره نقش روابط عمومی ها در صنعت نفت گفت: بهره گیری از تکنیک های علمی و پیشرفته در حوزه روابط عمومی ها ، یک ضرورت است و بدین ترتیب مردم بسیار راحت تر از نحوه عملکرد خدمتگزارانشان در صنعت نفت آگاه خواهند شد.

وکیلی در پایان یادآور شد: صنعت نفت به عنوان موتور توسعه کشور از لحاظ حجم گسترده عملیات توسعه ای، میزان سرمایه گذاریها و نیز تاثیر آن در درآمد زایی و پیشبرد اقتصاد ملی، بسیار با اهمیت است و از این جهت بایستی مجموعه فعالیتهای این صنعت به خوبی بیان شده و پشتیبانی های لازم در جهت تداوم و پیشبرد روند توسعه طرحهای آن ،صورت گیرد.