- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

بومی‌سازی فناوری ساخت و نصب سقف مخازن گاز مایع در پارس جنوبی

“عسلویه نیوز” فناوری ساخت و نصب سقف مخازن گاز مایع (ال‌پی‌جی) به همت متخصصان ایرانی در پارس جنوبی بومی‌سازی شد.

خبرگزاری فارس: بومی‌سازی فناوری ساخت و نصب سقف مخازن گاز مایع در پارس جنوبی

به گزارش “عسلویه نیوز”به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس،در سال تولید ملی با بومی‌سازی فناوری ساخت و نصب سقف مخازن گاز مایع (ال پی جی ) به همت متخصصان ایرانی، آخرین سقف این مخازن در فاز ۱۳ پارس جنوبی نصب شد و افتخاری دیگر در عرصه خودکفایی صنعت نفت به ثبت رسید.

بر اساس این گزارش، تکنولوژی طراحی و ساخت این مخازن که پیش از این در اختیار مهندسان غیرایرانی بود، برای نخستین بار توسط مهندسان ایرانی رمزگشایی و بومی‌سازی شده است.

پروژه مخازن ال‌پی‌جی فاز ۱۳ پارس جنوبی شامل دو مخزن پروپان ۴۵ هزار مترمکعبی و دو مخزن بوتان ۳۵ هزار مترمکعبی که اجرای آن به شکل مهندسی، ساخت و تامین کالا (EPC) به موسسه عمران صنعت از زیرمجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار شد.

بر اساس این گزارش، قسمت عمده مواد مورد استفاده این پروژه که در پروژه‌های مشابه با هزینه هنگفتی از خارج کشور تامین می‌شد، با برنامه‌ریزی انجام شده و همت صنعتگران کشور با مواد با کیفیت داخلی جایگزین شد.

اکنون مواد خارجی مورد استفاده در این پروژه از ۲۲ ماده به پنج ماده کاهش یافته که در صورت شدت شرایط تحریم، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای تامین و تولید داخلی آنها در پروژه‌های مشابه آینده صورت می‌پذیرد.

رکوردهای حاصل شده در عملیات اجرایی پروژه با هیچ یک از پروژه‌های مشابه که توسط شرکت‌های خارجی از جمله STAT OIL، ENI و TOTAL انجام گرفته قابل مقایسه نیست و به مراتب بالاتر از آنها قرار دارد.

بر اساس اعلام شرکت نفت و گاز پارس، پیش‌بینی شده است، با بهبود شرایط موجود، زمان اجرایی پروژه نسبت به پروژه‌های مشابه با پیمانکاران خارجی ۳۰ درصد کاهش یابد و رکوردی جدید در این زمینه به ثبت برسد.