- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

همایش بزرگ فروغ ولایت در پارس جنوبی پایان یافت

در آیینی باشکوه با حضور کارکنان پارس جنوبی و اساتید برجس [1]ته حوزه و دانشگاه، همایش بزرگ فروغ ولایت در پارس جنوبی پایان یافت.

به گزارش “عسلویه نیوز” آیت‌الله محمد احدی استاد برجسته حوزه و دانشگاه در آیین اختتامیه همایش بزرگ فروغ ولایت در پارس جنوبی اظهار داشت: با اتفاقی که در روز غدیر خم افتاد، پیامبر(ص) اعلام کرد که شریعت من، بعد از من قابل نقص نیست چون علی(ع) این‌جاست که اگر علی(ع) نبود، دین من ناقص می‌شد. علی(ع) کسی‌ست که جلوی نقصان در احکام دین من و شریعت من را می‌گیرد و این خواست خدا بوده است.

وی افزود: آن‌چه باعث شده شیعه به دنبال غدیر برود این است که ذات اقدس الهی در آیه‌ سوم سوره‌ مائده فرمودند: « اَلْیَومَ اَکْمَلْتُ لَکُم دینَکُم و اَتْمَمْتُ عَلَیْکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُم الْاِسْلامَ دینا» (امروز دین شما را به حد کمال رساندیم و بر شما نعمت را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برای‌تان برگزیدیم.)

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: هرکسی این آیه را بشنود قانع می‌شود که این آیه نشانه‌ حقانیت واقعه‌ غدیر است، من اختلاف سنی و شیعه را حرام می‌دانم و این اختلاف‌ها را قبول ندارم ولی خب نباید درِ گفتگو و استدلال عقلی و نقلی را بست؛ باید فضای بحث علمی را باز گذاشت تا این مسایل مطرح شود.

استاد اخلاق حوزه در ارتباط با این آیه‌ شریف اذعان داشت: نکاتی در این آیه هست که اگر درست فهمیده شود، ما مسلمانان به عرش می‌رسیم و حاکم جهان خواهیم بود؛ پس بیایید درست بدانیم و بفهمیم تا در این وضعیت نباشیم که اکنون مسیحیان حاکم جهان شده‌اند.

این شاگرد برجسته‌ آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره) با اشاره به وقایع روز غدیر خاطرنشان کرد: در روایات شیعه و سنی هست که پیامبر ۱۲۰ هزار حاجی را در روز غدیر مقابل خودش نگه داشت و رو به آسمان گفت چه کسی من را این‌قدر بزرگ کرده که عرض ۱۳ سال این همه آدم را جلوی خودم جمع کرده‌ام، جبرئیل آمد و گفت تو چون هیچ‌کس را به خودت دعوت نکردی، خداوند همه را مرید تو کرد.

احدی عنوان کرد: در روایات سنی و شیعه آمده که این ۱۲۰ هزار نفر چه آن که جلوتر از همه ایستاده بود و چه آخرین نفر، همه پیامبر(ص) را یک‌سان می‌دیدند؛ توفیق‌الممدوح می‌گفت دلیل این اتفاق آن است که پیامبر(ص) هم‌چون خورشید است، همه یکسان و یک‌شکل می‌بینندش و همه فکر می‌کنند که به او از همه نزدیک‌ترند.

عضو کمیته فرهنگی پارس جنوبی نیز در این آیین با اشاره به اهمیت واقعه‌ غدیر خم گفت: واقعه‌ غدیر را از چند بعد می‌توان بررسی کرد؛ یکی صادرکننده‌ پیام که ذات اقدس الهی است، رسول گرامی اسلام(ص) که ابلاغ‌کننده‌ پیام است، جبرئیل فرشته‌ وحی که به‌عنوان آورنده‌ پیام است، بشریت که دریافت‌ کننده‌ پیام است و بعد دیگر آن امیرالمومنین علی(ع) است که پیام حق درباره‌ او نازل شده است.

حجت‌الاسلام علی پوررضا گفت: نقش علی(ع) در کنار پیامبر نقش بی‌بدیل و بی‌نظیر بوده، تا آن‌جا که خود پیامبر می‌فرمایند: آن‌ کسی که همه‌جا و همه‌وقت بیش از همه مرا یاری کرد و مکتب خدا و توحید را به ظهور رساند، علی(ع) بوده است. تا جایی که روایات و آیاتی چند در شان امیرالمومنین (ع) وارد شده و مقام و منزلت والای او را نشان داده است.

وی افزود: این‌ها بدان معنا نیست که شخصیت علی(ع) بالاتر از پیامبر(ص) بود، بلکه ما اعتقاد داریم پیامبر (ص) نخستین شخصیت عالم بوده و این جزو اصول و ضروریات دینی ماست و اگر کسی بگوید شیعه‌ علی(ع) را بالاتر از پیامبر(ص) می‌داند یک اتهام است که به شیعه نسبت داده می‌شود و درست نیست.

پور‌رضا با اشاره به معرفی حضرت علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر ابراز داشت: برخی فکر می‌کنند که پیامبر(ص) فقط در غدیر خم حضرت علی(ع) را به عنوان وصی و جانشین خود معرفی کرده‌اند که این اشتباه بزرگی است؛ پیامبر(ص) از ابتدای بعثت تا پایان عمر در زمینه جانشینی خود صحبت کردند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عید غدیر است.

وی در ارتباط با شناساندن امام علی(ع) به جهانیان اذعان داشت: در حال حاضر دنیای ما شناخت کافی از علی(ع) و از غدیر ندارد، ما باید سعی کنیم همان‌طوری که بسیج شدیم و عاشورا و فرهنگ آن‌ را جهانی کردیم، بسیج شویم و غدیر و فرهنگ آن‌ را به جهانیان بشناسانیم.