- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

اوقاف: جسد مومیایی پیدا شده / میراث فرهنگی: لرها مومیایی ندارند

پنجشنبه هفته گذشته مسئولان سازمان اوقاف خبر از پیدا شدن جسد مومیایی شده ای در کنار امامزاده ای در ازنای لرستان دادند اما مدیر کل میراث فرهنگی این استان معتقد است: مومیایی با فرهنگ مردم لرستان سنخیتی ندارد و بیشتر متعلق به حواشی رود نیل است.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، مسئولان اوقاف چهارشنبه شب هفته گذشته موفق به دستگیری حفاران غیرمجاز در کنار امامزاده سوفی ازنا در لرستان شدند که خبر آن پنجشنبه ۱۲ آبان منتشر شد.

حسن ربیعی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف از کشف تعدادی کوزه و یک جسد مومیایی شده خبر داد و گفت: این حفاران به همراه دستگاه گنج‌یاب و اسلحه دستگیر شده‌اند.

به گفته وی این گروه با تطمیع یکی از کارگران طرح توسعه امامزاده سیدسوفی مبادرت به این اقدام کرده بودند که با هوشیاری پرسنل اداره اوقاف ازنا افراد مذکور هنگام این اقدام ناشایست دستگیر شدند.

حجت‌الاسلام محمدیان؛ مدیرکل اوقاف استان لرستان نیز با بیان اینکه این اشیاء تاریخی در دالانی مسقف در کنار امامزاده سوفی کشف شده است، می‌گوید: امامزاده سیدسوفی ازنا هم‌اکنون در حال بازسازی و توسعه است و با مراقبت و هوشیاری توانستیم این اشیاء را قبل از آنکه به یغما برود از چنگ غارتگران میراث فرهنگی نجات دهیم و با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) عوامل مذکور را دستگیر کنیم.

به گفته وی در صورت عدم تأمین امنیت اشیاء این اشیاء به رسم امانت تحویل اداره میراث فرهنگی استان لرستان خواهد شد تا پس از احداث موزه امامزاده سیدسوفی این اشیاء به این موزه بازگردانده شود.

در حالی که پایگاه خبری سازمان میراث فرهنگی ۱۴ آبان خبر از دستگیری ۳ متهم و تشکیل پرونده در این باره داد و اعلام کرد که “موضوع به دستور مقام قضایی برای تحقیقات بیش‌تر به پلیس آگاهی شهرستان ازنا در استان لرستان ارجاع شده تا درباره جسد مومیایی کشف‎شده و چند کوزه که از متهمان به دست آمده بود تحقیقات تکمیلی انجام شود.” مدیر کل میراث فرهنگی استان لرستان به کلی منکر وجود جسد مومیایی شده است.

محمد رحم دل؛ مدیر کل میراث فرهنگی لرستان تأکید می کند که ” لرستان جسد مومیایی ندارد.”

وی می گوید: پس از حفاری غیرمجاز و دستگیری متهمان از آن‌ها تجهیزات گنج‌یابی کشف شده است و در صورت‌جلسه شورای تامین استان نیز اشاره‌ای به کشف اشیای تاریخی از جمله جسد مومیایی‌ نشده است.

رحم دل تصریح می کند که ” مومیایی کردن اجساد سنخیتی با آداب و رسوم و فرهنگ گذشتگان ما و مردم لرستان ندارد و بیش‌تر متعلق به مصر و حواشی رود نیل است.”

نکته قابل تأمل در این ماجرا این است که به هر حال جسدی توسط حفاران غیرمجاز پیدا شده و اگر بنا به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، این جسد، وجود خارجی ندارد، سازمان اوقاف از طرح مسئه آن چه سودی می برده و پلیس آگاهی استان لرستان پرونده برای کشف رمز و راز “هیچ” تشکیل داده است یا کشف چند کوزه برای آن ها بسیار حائز اهمیت است؟!