- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

تولید گاز در پارس جنوبی طی هفت ماه سال جاری از مرز ۴۳ میلیارد مترمکعب هم فراتر رفت .

رئیس روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس تازه ترین آمار تولیدات گاز غنی فازهای مختلف میدان گازی پارس جنوبی را اعلام کرد و گفت: ارقام تولید گاز در پارس جنوبی  طی هفت ماه سال جاری با گذر از مرز ۴۰ میلیارد متر مکعب از عدد ۴۳ میلیارد مترمکعب هم فراتر رفت .

حسین نصرت زاده با تشریح روند رو به رشد تولیدات گازی در فازهای بهره برداری شده پارس جنوبی گفت: طی مهرماه گذشته در فازهای” یک” ،” ۲ و ۳″ و ” ۴ و۵″  و نیز در پروژه فازهای ۶، ۷و ۸″ پارس جنوبی به ترتیب ۲۷۸ ، ۸۸۱ ، ۱۸۴۴، ۲۱۸۵، میلیون مترمکعب غنی تولید شده است.

وی با بیان اینکه نظارت موثری بر جریان تولید از فازهای مختلف پارس جنوبی صورت می گیرد، افزود: علیرغم قرار گرفتن در فصل تعمیرات، تولید مناسبی از فازهای بهره برداری شده این میدان مشترک حاصل شده است.

به گفته نصرت زاده، طی هفت ماه گذشته سال جاری چهار میلیارد و ۲۷۵ میلیون مترمکعب در فاز یک و ۱۱ میلیارد و ۱۹۳ میلیون مترمکعب گاز در فاز ۲ و۳ پارس جنوبی تولید شده است؛ ضمن آنکه حجم تولید در فازهای ۴ و۵ معادل ۱۱میلیارد و ۷۳۴ میلیون مترمکعب گاز به ثبت رسیده و در پروژه فازهای  ۶،۷و۸ پارس جنوبی، شاهد تولید ۱۶ میلیارد و ۴۲۲ میلیون مترمکعبی گاز غنی بوده ایم.

مدیر روابط عمومی نفت و گاز پارس با یک ارزیابی مقایسه ای از روند تولید در فازهای ۶،۷و۸ پارس جنوبی اظهار داشت: تولید گاز در این فازها طی ۱۲ ماه سال گذشته(۱۳۸۸) معادل ۱۹ میلیارد و ۶۵۴ میلیون مترمکعب بوده است، در حالی که هفت ماهه سال ۸۹ بیش از ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز استحصال شده است و این رقم تا پایان سال جاری به مراتب از اعداد سال گذشته فراتر خواهد رفت.

نصرت زاده با اشاره به پیشرفت قابل کشور در تولید گاز گفت: آنچه امروز از توسعه فازها در میدان مشترک پارس جنوبی به دست آمده است، توان تامین تقاضای فزاینده داخلی و حضور ایران در بازارهای صادراتی گاز را افزایش داده است.

وی پیشرفت توسعه فازهای۱۲، ۱۵و۱۶ و نیز پروژه فازهای ۱۷و۱۸ که به دست متخصصان و پیمانکاران ایرانی در حال اجراست را مناسب خواند و افزود : با افزوده شدن این ۴ فاز به مدار تولید تا کمتر دو سال آینده، ایران به جایگاه قابل ملاحظه ای در حوزه تولید و عرضه گاز در جهان دست خواهد یافت.