- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

اعلام آمادگی برخی سران عرب برای دادن پناهندگی به بشار اسد

آمریکا اعلام کرد که برخی از سران کشورهای عربی به بشار اسد پیشنهاد پناهندگی داده اند.

به گزارش عصر ایران [1]به نقل از رویترز، جفری ویلتمن دستیار وزیر امور خارجه آمریکا گفت: برخی از سران کشورهای عربی به آمریکا اطلاع داده اند که آماده اند به بشار اسد رئیس جمهور سوریه پناهندگی بدهند تا خروج وی از قدرت به سرعت صورت بگیرد.

وی این کشورهای عربی را که آمادگی پذیرش اسد را اعلام کرده اند نام نبرد.

ویلتمن که روز چهارشنبه در جمع اعضای یکی از کمیته های مجلس سنای آمریکا سخن می گفت اضافه کرد: تقریبا همه سران و وزیران خارجه کشورهای عربی که با آنها سخن گفته ام یک چیز را می گویند و آن اینکه، حکومت اسد به سمت پایان حرکت می کند. این موضوع، قطعی است.

وی ادامه داد: برخی از سران کشورهای عربی به بشار اسد پیشنهاد پناهندگی داده اند تا او را به کناره گیری سریع از قدرت، تشویق کنند.
دستیار وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد: اسد و حلقه اطرافیان نزدیک وی تصمیم بگیرند به طور داوطلبانه سوریه را ترک کنند.

پیش از این هم مفتی بزرگ سوریه گفته بود که بشار اسد قصد دارد پس از اصلاحات در سوریه، به حرفه چشم پزشکی برگردد.
با این حال اسد تاکنون هیچ نشانه ای از خود برای ترک قدرت بروز نداده است.

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد که واشنگتن فشارهای مالی و دیپلماتیک علیه دولت سوریه را ادامه می دهد تا بشار اسد از قدرت کناره گیری کند.

وی با این حال گفت که آمریکا قصد ندارد برای مسئله سوریه از گزینه نظامی استفاده کند زیرا سوریه، لیبی نیست.
این مقام ارشد آمریکایی همچنین گفت که از تلاش های اروپا برای صدور قطعنامه از کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای اعزام ناظران بین المللی حقوق بشر به سوریه حمایت می کند.

ویلتمن ابراز نگرانی کرد که روند انتقال دموکراتیک قدرت در سوریه ، طولانی مدت و سخت باشد.
وی در واکنش به سؤال یکی از سناتورها درباره اینکه اگر اسد از قدرت کناره گیری کند چه کسی جایگزین وی می شود نتوانست پاسخی را ارائه دهد ولی گفت: این، یکی از چالش های واقعی است زیرا مخالفان در سوریه همچنان چند دسته اند و یکپارچه نیستند.

فعالان حقوق بشر در سوریه گفته اند که ۸ نفر دیروز چهارشنبه در سرکوب دولتی اعتراضات در این کشور کشته شده اند.

از روز چهارشنبه گذشته تاکنون که دولت سوریه راه حل اتحادیه عرب را برای توقف خشونت ها در این کشور را پذیرفت حدود ۶۰ نفر در سرکوب های نیروهای امنیتی و ارتش سوریه کشته شده اند. راه حل اتحادیه عرب بر آتش بس فوری تکیه داشت.

سازمان ملل متحد هم اعلام کرده است که از زمان آغاز اعتراضات ضدحکومتی در سوریه در فروردین گذشته تاکنون ۳۵۰۰ نفر از معترضین در سرکوب ها کشته شده اند.

دولت سوریه با رد وجود اعتراضات ضدحکومتی، ناآرامی های موجود در این کشور را به گروه های تروریستی و تبهکار مسلح نسبت می دهد.
هم اکنون تقریبا به طور روزانه شهرهای مختلف سوریه شاهد تظاهرات معترضین است.
با این حال دو شهر بزرگ دمشق و حلب سوریه تاکنون شاهد تجمع بزرگ معترضین نبوده است.

معترضین خواهان کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت و پایان حکمرانی ۴۱ ساله حزب بعث و خانواده اسد بر این کشور هستند.