- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

بررسی ساخت راکتورهای هسته ای بیشتر در نیروگاه بوشهر

رئیس شرکت روس اتم از بررسی پیشنهاد ایران برای ساخت راکتورهای هسته ای بیشتر در نیروگاه بوشهر خبر داد. به نقل از شینهوا، “سرگئی کرینکو” رئیس شرکت روس اتم روز گذشته گفت : روسیه پیشنهاد ایران برای ساخت راکتورهای هسته ای بیشتر در نیروگاه بوشهر را بررسی کرده است.

وی تاکید کرد: ساخت راکتورهای هسته ای بیشتر در نیروگاه بوشهر سبب افزایش نگرانی های جامعه بین الملل نمی شود و در صورت تایید این پروژه توافقنامه هایی میان مسکو و تهران منعقد می شود.

روسیه و ایران ۲۴ اوت ۱۹۹۲ توافقنامه همکاری در زمینه استفاده مسالمت آمیز از انرژی اتمی را امضا کردند. روز بعد توافقنامه ساخت نیروگاه اتمی در ایران امضا شد. در ژانویه ۱۹۹۵ طرفین قرارداد تکمیل ساخت فاز اول نیروگاه اتمی بوشهر را امضا کردند. در سال ۱۹۹۸ متمم شماره یک این قرارداد امضا شد که طبق آن اداره عملیات به طور کامل به “اتم استروی اکسپورت” محول شد.

طرف روس در چارچوب قرارداد با استفاده از فناوری و تجهیزات خود و بر اساس نتایج تحقیق و تحلیل خود و همچنین ارزیابی امکانات فنی متعهد شد فاز اول نیروگاه را بازسازی و دستگاه مولد انرژی هزار مگاواتی را در آن نصب کند و به ایران تحویل دهد. ۲۱ اوت ۲۰۱۰ راه اندازی فیزیکی نیروگاه تحت نظارت کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز و سوخت به قلب راکتور تزریق و سوم سپتامبر نیروگاه به شبکه ملی برق ایران متصل شد.